Toestel van hoffman maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Toestel van hoffman maken

Hallo!

Ik moet voor scheikunde, een proef doen, met elektrolyse. Nu wil ik graag, Natrium maken, uit natriumhydroxide.

Dit smelt, bij 318 graden. Nu wou ik zelf graag een toestel van hoffman maken, nu is alleen de vraag, hoe doe ik dit??

Ik had zelf in de planning, om het te doen met een metalen pijp. Daar een U-vorm van maken, en het natriumhydroxide erin doen. Dan met een brander het dusdanig warm maken, dat het vloeibaar word, en dan 2 grafietstaven erin, met daarop aan gesloten een gelijkspanningsbron.

Kan dit? Want volgens mij kun je het niet elektrolyseren, als het toestel van hoffman zelf van een metaal is, of wel?

Met vriendelijke groet, en hopende dat iemand zo spoedig mogelijk kan reageren,

 

Berichten: 2.746

Re: Toestel van hoffman maken

heb je hiervoor een goedkeuring van je leraar?

Electrolyse van NaCl is niet niets, en hoort naar mijn mening niet thuis op middelbare scholen.

Berichten: 15

Re: Toestel van hoffman maken

Sorry, ik vergeet te zeggen, dat ik de proefopstelling moet maken, en het moet ook echt kunnen werken, dit is namenlijk scheikunde, in samenwerking met techniek. Het is een project bij ons op school. Uiteindelijk, als dit kan werken, mag ik het proberen, in de zuurkast op school.

Trouwens, ik gebruik geen zout, ik gebruik natriumchloride. NaCl heeft namenlijk een smeltpunt in de buurt van 800 graden.

Berichten: 15

Re: Toestel van hoffman maken

Ik bedoel dus te zeggen:

ik gebruik geen zout, ik gebruik Natriumhydroxide. NaCl heeft namenlijk een smeltpunt in de buurt van 800 graden

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Toestel van hoffman maken

als ik jou was, zou ik eerst wat meer informatie verzamelen. Je wil een electrolyse uitvoeren van natronloog met het doel om natrium te verkrijgen? natronloog is een oplossing van natriumhydroxide in water. Electrolyse van gesmolten natriumhydroxide, is met alle respect, iets wat buiten je bereik ligt. Losstaand van de gevaren van gesmolten hydroxide acht ik het maken van een proefopstelling niet mogelijk op een middelbare school.

Losstaand hiervan, wat is je doel? je wil Natrium isoleren, maar waarom wat is het nut?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.379

Re: Toestel van hoffman maken

De vorming van natrium gaat niet via het toestel van Hofmann maar via een Downscel vanuit een mengsel van NaCl en CaCl2. Zoek met Google naar Downscel of Downscell. Je ziet dan wel dat het te moeilijk is om het thuis of op school uit te voeren. Je maakt daarbij ook chloor. Door het gebruik van een eutectische zoutsmelt kan de werktemperatuur veel lager zijn. Ongeveer 600 graden Celcius. Opmerkelijk is dat er alleen natrium wordt gevormd en geen calcium.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer