Foliumzuur en zwangerschap

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Foliumzuur en zwangerschap

Hallo,

Ik vroeg mij het volgende af: In een normale zwangerschap waarbij de moeder slechts 1 kind draagt raad men 400 µg foliumzuur aan. De aanbevelingen zeggen echter niks over tweelingen. Stel dat de moeder een tweeling draagt is de aanbeveling dan 800 µg?

Groetjes, Jona
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 209

Re: Foliumzuur en zwangerschap

Een interessante vraag. Een probleem is dat het slikken van foliumzuur het beste vier weken voor het begin van de zwangerschap zou moeten beginnen. Wanneer weet men dat er sprake is van een tweeling? Een echografie vindt plaats in week 11-13 van de zwangerschap. Na circa acht weken zwangerschap is het slikken van extra foliumzuur niet meer nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Foliumzuur en zwangerschap

Het is enerzijds wel jammer vind ik dat de aanbeveling toch soms wat laks zijn. Zo raad men voor vrouwen in de zwangerschap 10 mg ijzer per dag aan + een supplement. Ik heb dan het raden naar de hoeveelheid van dat supplement.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 209

Re: Foliumzuur en zwangerschap

Zo raad men voor vrouwen in de zwangerschap 10 mg ijzer per dag aan + een supplement.
Inderdaad schrijft de Hoge Gezondheidsraad van Belgie dat het nuttig is om na het eerste trimester van de zwangerschap een ijzersupplement te nemen omdat het moeilijk is om voldoende ijzer uit de voeding te halen. Dat is een onduidelijk advies.

De Nederlandse voedingsnormen voor ijzer zijn wat dat betreft wat duidelijker:

Eerste trimester 11 mg

Tweede trimester 15 mg

Derde trimester 19

Wel dient opgemerkt te worden:

Tijdens de zwangerschap en bij het geven van borstvoeding is extra ijzer nodig. Dit in verband met de groei van de placenta en het ongeboren kind, en compensatie van de ijzerverliezen via de moedermelk. Dit wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een hogere opname van ijzer en het uitblijven van de menstruatie.

IJzer

De beschikbaarheid van ijzer in de voeding is beperkt en sterk afhankelijk van dieet en de lichaamsvoorraad. Het is van belang om voldoende vlees en producten met veel vitamine C te eten, omdat dit de absorptie van ijzer bevordert. Normaal wordt slechts 5-10% van het aangeboden ijzer opgenomen maar bij ijzerdeficientie stijgt de opname soms wel tot 40%.[26,27]

IJzer supplementen worden vaak geadviseerd aan zwangere vrouwen omdat de baby veel ijzer nodig heeft en omdat het ook zinnig kan zijn voor na de zwangerschap.[4,5] Gedurende de laatste 3 maanden van de zwangerschap wordt elke dag 3 tot 4 mg ijzer afgegeven aan de baby. Het aantal rode bloedcellen in het bloed van de moeder neemt met 20 tot 30 procent toe, waar ook extra ijzer voor nodig is. Verder zorgen herstel van bloedverlies tijdens de bevalling en het geven van borstvoeding voor een ijzerbehoefte na de bevalling. Verloskundigen en artsen adviseren dan ook vaak profylactische ijzersuppletie. Dit is vooral belangrijk voor vrouwen met lage ijzerreserves en voor vrouwen die borstvoeding willen geven.[5] IJzersupplementen veroorzaken vaak maagdarmproblemen (zoals maagklachten en obstipatie) als bijwerking. Aangezien obstipatie een veelvoorkomend probleem is bij zwangeren, verdient een hoge ijzersuppletie niet de voorkeur. De maximale veilige dosis van ijzer is 50-75 milligram per dag, ongeveer 3-5 keer de ADH.


http://geneesmiddelen.wewi.eldoc.ub.rug.nl...wangerschap.doc

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Foliumzuur en zwangerschap

Het lijkt mij dan beter de nederlandse normen toe te passen. Gezien de effecten van een supplement maagdarmklachten veroorzaken waar zwangere vrouwen vaak al last van hebben. Bedankt voor de reactie.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer