Vraagje passingstelsel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Vraagje passingstelsel

Hallo,

Een boutkaliber 12MH6 past niet in een moerkaliber 12Mg6. Dit begrijp ik niet. Het ringkaliber heeft als kleinste maat 12mm en het moerkaliber heeft een maximale maat van 11,994mm. Waarom passen ze dan niet? Ik weet dat hier een reden voor is maar ik ken ze niet. Ik zou zeggen, het gat is groter dan het moerkaliber dus ze passen. Maar zo simpel is het blijkbaar niet.

Kent iemand de reden waarom het niet past?

Bedankt

Berichten: 29

Re: Vraagje passingstelsel

Zijn het nieuwe kalibers of zijn ze al een tijd in gebruik?. kalibers krijgen bij de fabrikage een slijtage toeslag, zodat bij deze nieuwe kalibers het tolerantie gebied kleiner is dan theoretisch.

RVK

Berichten: 4.502

Re: Vraagje passingstelsel

Wrs zit het passingsverschil in het feit,dat zowel bij metrisch als bij unischroefdraad er in principe een holruimte aanwezig is bij de schroefdraadpunten tov. de schroefdraadholtes en dit de mogelijkheid geeft om schroeven,afhankelijk van hun sterkte ,te kunnen aandraaien (zie blz.65 en 66 van Metaalcie Brabant MCB,als het moderatum mij die verwijzing toestaat).

Berichten: 4.502

Re: Vraagje passingstelsel

Met nog een tabel MCB;mogelijk heeft mijn eerste uitleg in mindere mate te maken met het passingstelsel,maar dat laat ik over een beter geinformeerden:

Reageer