Cns: banen in het ruggemerg

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 69

Cns: banen in het ruggemerg

Hoi, ik ben helemaal niet meer mee wat betreft de zenuwbanen in het ruggemerg.

Volgens mijn cursus zijn er 4 soorten:

spinale banen

supraspinale banen

afferente (brengen prikkels naar de dorsale hoorn) en efferente (leiden prikkels weg van de ventrale hoorn)

Volgens mij is het zo:

je neemt een prikkel waar (bvb tast), die wordt via de ramus dorsalis naar het ganglion spinale geleid waar het synaps maakt en verder naar de dorsale wortel wordt gebracht (waar strengcellen liggen). De impuls gaat over naar een spinale baan, vervolgens naar een supraspinale en via de thalamus naar het desbetreffend corticaal gebied. Voor de motorische respons vertrekt een nieuwe impuls via tractus corticospinalis doorheen het verlengde merg naar de ventrale hoorn waaruit een ramus ventralis aftakt van een bep spinale zenuw en naar ergens in het lichaam verloopt.

Ik snap ook niet helemaal wat strengcellen zijn en wat de afferente en efferente banen dan precies doen (chaos! :D )

Alvast heel erg bedankt aan wie mij wil helpen!

Julie

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cns: banen in het ruggemerg

Giulia schreef:Hoi, ik ben helemaal niet meer mee wat betreft de zenuwbanen in het ruggemerg.

Volgens mijn cursus zijn er 4 soorten:

spinale banen

supraspinale banen

afferente (brengen prikkels naar de dorsale hoorn) en efferente (leiden prikkels weg van de ventrale hoorn)

Volgens mij is het zo:

je neemt een prikkel waar (bvb tast), die wordt via de ramus dorsalis naar het ganglion spinale geleid waar het synaps maakt en verder naar de dorsale wortel wordt gebracht (waar strengcellen liggen). De impuls gaat over naar een spinale baan, vervolgens naar een supraspinale en via de thalamus naar het desbetreffend corticaal gebied. Voor de motorische respons vertrekt een nieuwe impuls via tractus corticospinalis doorheen het verlengde merg naar de ventrale hoorn waaruit een ramus ventralis aftakt van een bep spinale zenuw en naar ergens in het lichaam verloopt.

Ik snap ook niet helemaal wat strengcellen zijn en wat de afferente en efferente banen dan precies doen (chaos! :D )

Alvast heel erg bedankt aan wie mij wil helpen!

Julie
Globaal genomen:

Tast

receptor > ramus ventralis spinale zenuw > dorsale wortel > dorsale hoorn ruggemerg > mediale lemniscus > medulla waar synapsen plaatsvinden met nuclei > van hieruit naar thalamus > somatosensorische cortex

Pijn (acute)

receptor > ramus ventralis spinale zenuw > dorsale wortel > dorsale hoorn ruggemerg > anterolateraal > medulla waar synapsen plaatsvinden met nuclei > van hieruit naar thalamus > somatosensorische cortex

Bij erg lokale pijn/gevoel gaat het signaal door de ramus dorsalis. Uit de periferie gaat het door de ramus ventralis.

Motoriek

Motorcortex > corticospinaal (pyramidaal) > ventrale hoorn ruggemerg > ramus ventralis spinale zenuw > spier

Strengcellen zijn de cellen die zich in de voorstreng, achterstreng, zijstreng of grensstreng bevinden.

Voorstreng = ventrale hoorn

Achterstreng = dorsale hoorn

Zijstreng = nucleus intermediolateralis, ofwel 2de neuron van sympatisch systeem

Grensstreng = prevertebrale ganglia met 3de sympatische neuron
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer