Chemie, mierenzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

Chemie, mierenzuur

Volgende vraag :

1. Reactievergelijking van de verbranding van mierenzuur, CH2O2.

2. Hoeveel koolzuurgas ontstaat als de temp van het gas 127°C is en druk 1 bar. (men spreekt over verbranding van

46 kg mierenzuur)

3. In mierenzuur 2 zuurstofatomen, is dit een peroxide? Verklaar.

Mijn redenatie:

1)

2 CH2O2 + O2 --> 2 CO2 + 2 H2O

2)

1 mol gas is ongeveer 22,4 L bij O°C en 1 bar.

Alg. gaswet : (P1*V1)/T1 = (P2*V2)/T2

ingevuld: (1 * 22,4)/273 = (1 * V2)/400

==> V2 = 32,82 L

Aangzien we 2 mol in de verbrandingsvergelijking hebben, is de uitkomst dus 65,54 L CO2

3) Mierenzuur is geen peroxide, daar dit geen zeer zuurstofrijke stof is, we hebben in de structuurformule een dubbele verbinding tussen een C en een O atoom, wat de reactie of zich hevig maakt, maar daardoor nog niet gemakkelijke afsplitsing van de O atomen.

(totaal op de gok, heb hiervoor geen antwoord klaar, volgens gevarenetiketten, geen peroxide)

gr

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: Chemie, mierenzuur

Wat is hier de vraag? Of je antwoorden kloppen?

Volgens mij kloppen de punten 1 en 2 en over punt 3 kan ik niet veel zeggen, maar volgens wikipedia is het géén peroxide, want de zuurstof atomen staan niet rechtstreeks in verbinding met elkaar, maar met een C-atoom ertussen.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Chemie, mierenzuur

1) Klopt

2) Klopt niet. Je methode is correct, maar je gaat ervan uit dat er 1 mol verbrand wordt, en dat is niet het geval.

3) Inderdaad. In mierezuur heb je een C-atoom waar 2 O-atomen aanzitten, 1 met een dubbele binding, en 1 met een enkele binding. Je vindt de structuurformule op de Engelse Wikipedia-pagina.

Ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt met "geen gemakkelijke afsplitsing van de O-atomen". Bedoel je dat de binding tussen 2 O-atomen, die bij peroxides aanwezig is, en die inderdaad gemakkelijk openbreekt, hier niet is?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer