Lichtsterkte

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 14

Lichtsterkte

Beste mensen,

Ik vroeg me even het volgende af:

Lichtsterkte neemt af naarmate de afstand groter wordt, dit is omdat de lichtbundel, te vergelijken met een kegel, langzaam aan in lengte toeneemt. Hierdoor wordt de ruimte in deze kegel groter, wat leidt tot een afnemen van de lichtsterkte.

Maar wat ik me afvroeg is, wordt licht in lucht ook tegengehouden? Want als je nu een lichtbron hebt, die een bepaalde uitstralingshoek heeft, een meter verder heb je zogezegd een convergerende lens met een hele grote diameter die al het licht van die lichtbundel kan opvangen en uiteindelijk bundelt naar 1 punt. Zal dan de hoeveelheid aan licht nog altijd hetzelfde zijn dan in begin?

Alvast bedankt!

Mvg, Maarten

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lichtsterkte

Botsingen met deeltjes (in de lucht) kunnen ervoor zorgen dat een deel van het licht "verstrooid" wordt in vrij willekeurige richtingen. De Nederlandstalige pagina op wikipedia is nogal beknopt, maar als Engels geen probleem is, kan je hier eens kijken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 14

Re: Lichtsterkte

Ok dank je, maar als je nu bijvoorbeeld spreekt over het verplaatsen van de lichtbron over een afstand van 5-10cm, zou je dan het verschil in lichtsterkte merken (als het gebundeld wordt ofcourse) :D

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lichtsterkte

Als je nauwkeurig genoeg kan meten, zal je een verschil merken. Soms lijkt het misschien alsof je niets verliest (of zelfs wint!), omdat je detector bijvoorbeeld ook wat omgevingslicht opvangt en omdat de verliezen klein zijn. Maar zelfs met een goede lens, heb je altijd een beetje reflectie (dus verliezen), nog zonder rekening te houden met verstrooiing. Als de vraag eerder is of je het overgrote deel van je lichtbundel terug kan samenbrengen met een convergente lens, dan is het antwoord ja. Maar "alles", dat lukt niet...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Lichtsterkte

Maar wat ik me afvroeg is, wordt licht in lucht ook tegengehouden?
De lichtsterkte neem op grotere afstand af

door uitwaaiering (gaf je zelf al aan, omgekeerde kwadratenwet),

door verstrooiing (kleurafhankelijk, Tyndall_effect) en

door absorptie (filtering, ook kleurafhankelijk)

Reageer