Studeren... of toch nog even wachten?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Studeren... of toch nog even wachten?

Ik heb een vraagje, ik heb gehoord dat je vanaf 16jaar kunt gaan studeren, klopt dat?

Zoja als ik dan op mijn 16 (of mijn 4de jaar afgemaakt heb) ga studeren 2 a 3j (psygologie) is da kans dat ik dan werk ga vinden als leerkracht zedeleer dan kleiner dan dat ik mij 5 en 6 jaar toch had afgemaakt of niet?..

(zit in sociaal technische richting)

ps: als je iets niet snapt fzo, zeg mr

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Studeren... of toch nog even wachten?

Ik zet dit even in het café, aangezien dit een meer algemene studiegerelateerde vraag is. Het systeem zal wel hetzelfde zijn voor alle studierichtingen. Overigens is het wel handig dat je even aangeeft of je in Nederland of België woont.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Studeren... of toch nog even wachten?

Ik woon in Belgie, en ga uiteraard ook in Belgie nr sgool

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Studeren... of toch nog even wachten?

Ik denk dat voor alle hogescholen geldt dat je je diploma van het hoger middelbaar onderwijs moet hebben (m.a.w. de derde graad afgemaakt hebt). Als je dat niet hebt kan je in sommige gevallen toch beginnen, mits je voor de toelatingsproef slaagt / het toelatingsonderzoek doorloopt. Hoe dat precies zit zul je in de gekozen instelling moeten navragen. De opleiding toegepaste psychologie (bacheloropleiding van drie jaar) wordt voor zover ik weet aangeboden in Kortrijk en Oostende, en vanaf volgend jaar ook in Gent.

Hoe dan ook zou ik je aanraden je middelbaar onderwijs eerst af te maken. De opleiding toegepaste psychologie is niet te onderschatten (ik ken een aantal mensen die de opleiding volgen), dus een goede basis is nodig. Bovendien vereenvoudigt het de inschrijving en andere procedures een pak. Daar komt nog bij dat, als je niet zou slagen, je tenminste je middelbaar diploma hebt om op terug te vallen.

PS: Tracht hier ook graag een beetje op je schrijfstijl te letten, dat is prettiger voor anderen om te lezen (gebruik een "ch" i.p.v. een "g" waar nodig) :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Studeren... of toch nog even wachten?

Uhu, maar hoe zit het dan ivm werk vinden? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Studeren... of toch nog even wachten?

Je vraag was of je hogere studies kan beginnen zonder diploma van het hoger middelbaar onderwijs. Mijn antwoord daarop was dat, als het al gaat (de kans is volgens mij klein dat je op je zestiende al toegelaten wordt voor een bacheloropleiding), het moeilijk is en niet zo'n goed idee. Daarbij zei ik dit al:
Daar komt nog bij dat, als je niet zou slagen, je tenminste je middelbaar diploma hebt om op terug te vallen.
Hou die slag om de arm. Je middelbareschooldiploma is een absoluut minimum om je op de arbeidsmarkt te begeven.

Wat je kansen zijn met een diploma toegepaste onderwijspsychologie, dat is moeilijk te voorspellen. Wat je vóór het behalen van dat diploma gedaan hebt doet niet zó veel terzake (tenzij het een andere bachelor- of mastergraad betreft natuurlijk).

Mag ik vragen waarom je dit vraagt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Studeren... of toch nog even wachten?

Omdat school me te makkelijk wordt en erg saai begint te worden.

En ik heb een vriendin van me heb horen zeggen dat zij iemand kent die 16 is en op kot gaat dus dacht ik 'dat wil ik ook',

maar als de kans dat ik dan werk vind veel kleiner is dan dat ik mijn 6de jaar toch afmaakt zou hebben, zou ik het niet doen. Dus vandaar de vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Studeren... of toch nog even wachten?

Het kan natuurlijk dat die persoon op kot gaat maar gewoon nog middelbaar onderwijs volgt.

Ik zou je i.i.g. aanraden om hiermee eens bij het CLB langs te gaan.

Berichten: 407

Re: Studeren... of toch nog even wachten?

De kans is zeker niet kleiner dat je een job gaat vinden. Als je je diploma hebt, dan ben je evengoed als wie dan ook. mss zelfs beter. Het is niet dat je geen job gaat vinden omdat je op je 19de al bent afgestudeerd.

Nu moet je ook wel open houden dat er een grote kloof is tussen middelbaar en 'hogere' studies.

Niet dat ik je wil afschrikken of iets dergelijke. Maar het is toch iets om over na te denken.

Ook is het best dat je er eens met je ouders over praat, of met iemand van het clb.

Hoge scholen of universiteiten laten maar zeer uitzonderlijk iemand die geen middelbaar diploma heeft, studeren aan hun instelling. Maar zoals hierboven al vermeld is het best dat je de instellingen in kwestie contacteerd voor meer informatie hierover.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Studeren... of toch nog even wachten?

Je zegt dat het probleem eigenlijk is dat je de studie die je nu volgt te saai vindt. Aangezien je nog maar in de tweede graag van het ASO zit, kun je in je derde graad misschien wat anders doen. Iets dat minder saai is misschien?

Hogescholen laten trouwens geen studenten toe die het diploma van secundair onderwijs niet hebben. Misschien kan je het regelen met je huidige school van gewoon een jaartje hoger te gaan?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 247

Re: Studeren... of toch nog even wachten?

Ikzelf heb mijn 6de jaar middelbaar ook niet gedaan, maar ik heb dan wel middenjury gedaan om mijn diploma secundair onderwijs te halen. Zonder dat diploma mag je normaal niet beginnen. Als je 25 dan kan je een speciale gemotiveerde aanvraag naar een unif sturen en dan laten ze je soms wel toe, maar zeker niet op je 16. Unif is idd wel een deftig verschil met het ASO dat je nu aan het volgen bent. Maar als je het echt te saai begint te vinden op school en je snapt alles direct en je vindt niks meer aan dan zou ik je aanraden om ook voor middenjury (centrale examencommissie) te gaan. Je moet hier wel wat voor studeren, maar als het lukt heb je ineens je diploma secundair en je inschrijvingsrecht voor de unif of hogeschool.

Op de arbeidsmarkt denk ik dat het wel een nadeel is dat je op je 16 al naar het hoger onderwijs bent gegaan. Men heeft in de eerste plaats liefst mensen met ervaring, als die er niet zijn, dan wil men gemotiveerde, volwassen mensen. Iemand van 19 jaar die het op zijn 16 is afgetrapt in het secundair gaat geen super goeie indruk maken volgens mij hoor :D . Maar bon, proberen waard als je het anders echt niet meer ziet zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Studeren... of toch nog even wachten?

yass schreef:Omdat school me te makkelijk wordt en erg saai begint te worden.

En ik heb een vriendin van me heb horen zeggen dat zij iemand kent die 16 is en op kot gaat dus dacht ik 'dat wil ik ook',

maar als de kans dat ik dan werk vind veel kleiner is dan dat ik mijn 6de jaar toch afmaakt zou hebben, zou ik het niet doen. Dus vandaar de vraag.


Het middelbaar begint pas in de 3de graad op gang te komen. De eerste 4 jaar stellen dan ook niks voor. Bijt nog even door want om al universiteit te beginnen op je 16 jaar zou wel eens een héél grote afknapper kunnen worden vermits je in het 4de middelbaar maar een héél kleine hoeveelheid leerstof moet verwerken, in een studie psychologie kan dat makkelijk 5 à 10 keer meer zijn.

Berichten: 8.614

Re: Studeren... of toch nog even wachten?

Ik zou aan dit alles nog willen toevoegen dat ook de sociale impact niet te onderschatten is. Als 16-jarige in een klas vol 18-jarigen (of nog ouder) zitten is ook niet altijd een pretje.

Verder onderschrijf ik volledig wat Cycloon zegt: het verschil tussen de tweede en de derde graad is groot, dus als je er nu nog niets aan vindt, kan daar volgend jaar snel verandering in komen. Ineens de sprong maken naar een universitaire studie is een nog grotere (misschien wel te grote) stap.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Studeren... of toch nog even wachten?

Ik zou aan dit alles nog willen toevoegen dat ook de sociale impact niet te onderschatten is. Als 16-jarige in een klas vol 18-jarigen (of nog ouder) zitten is ook niet altijd een pretje.
Mogelijk. Ik zit mijn leven lang al in klassen met mensen die ouder zijn dan ik ben. In het begin scheelt dit natuurlijk maar 1 of 2 jaar. Later echter konden mensen met een lagere graad instromen (NL: vmbo'ers terwijl ik op havo zat en mbo'ers terwijl ik op hbo zat). Uiteindelijk zat ik verleden jaar met mensen in werkgroepen die tot wel 10 jaar ouder waren. Nooit problemen gehad... Ik wilde hiermee even verdedigen dat de sociale impact afhangt van de manier waarop anderen en jijzelf tegenover dat verschil in leeftijd staan.

on topic: Neemt niet weg dat ik je ten zeerste afraad dit besluit te nemen. Er zijn mogelijkheden te over om die jaren in je secundair (zoals het daar heet?) door te komen. Je kan kijken wat de mogelijkheden zijn qua richting zoals Jona444 al zegt bijvoorbeeld. Onthoud ook dat toelatingseisen er niet zomaar zijn. Zij vormen het standaard waar de opleiding op doorgaat.

Verder zou ik me niet heel druk maken om de arbeidsmarkt. Een simpel argument hiervoor: je kan de vraag en het aanbod over een paar jaar niet zomaar voorspellen op basis van de huidige situatie. Je weet niet hoeveel afgestudeerden en herintreders zich aan zullen bieden tegen de tijd dat jij je diploma op zak hebt. Ook kan je niet op voorhand zeggen welke technische/politieke/economische ontwikkelingen zich voordoen, die invloed hebben op de werkgelegenheid binnen de sector. Enzovoort.

Daarom adviseer ik je op dit moment vooral te kijken naar de studie. Wat kan je doen om je huidige vakkenpakket o.i.d. interessanter te maken? Wat kan je zelf al doen aan je motivatie? Wie kan je betrouwbare informatie geven over de verschillende opties die je hebt?

Tevens: je postte je bericht al in juni. Heb je inmiddels al meer duidelijkheid? (of misschien zelfs een besluit genomen?)
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Berichten: 8.614

Re: Studeren... of toch nog even wachten?

Mogelijk. Ik zit mijn leven lang al in klassen met mensen die ouder zijn dan ik ben. In het begin scheelt dit natuurlijk maar 1 of 2 jaar. Later echter konden mensen met een lagere graad instromen (NL: vmbo'ers terwijl ik op havo zat en mbo'ers terwijl ik op hbo zat). Uiteindelijk zat ik verleden jaar met mensen in werkgroepen die tot wel 10 jaar ouder waren. Nooit problemen gehad... Ik wilde hiermee even verdedigen dat de sociale impact afhangt van de manier waarop anderen en jijzelf tegenover dat verschil in leeftijd staan.
Ik ben ook een jaar jonger dan de meesten in mijn klas en ik heb daar eveneens geen problemen mee, maar ik wilde gewoon even vermelden dat dit voor anderen wel een potentieel probleem kan vormen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer