Springen naar inhoud

Analyse van aspirine

• Log in om te kunnen reageren

blommie11

blommie11

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2008 - 12:22

Hallo mensen

ik probeer uit te rekenen hoeveel gram aspirine ik had doormiddel van een titratie, maar het wil niet lukken.

Dit is wat ik gedaan heb:

Ik heb eerst zelf acetylsalicylzuur gesynthetiseerd. Door 276mg salicylzuur bij 0,6ml azijnzuuranhydride te voegen. Daar heb ik drie druppels geconcentreerd zwavelzuur aan dit mengsel toegevoegd. Hierna heb ik het acetylsalicylzuur laten kristalliseren en heb ik het afgefiltreerd zodat het acetylsalicylzuur overbleef. Ik had 0,37gr acetylsalicylzuur

Los je zelf gesynthetiseerde aspirine op in 25 ml 100% ethanol en voeg een paar druppels fenolftaleiŽnoplossing toe.
Titreer nu met een 0,0975M natronloog oplossing tot je een kleuromslag krijgt.

Dit heb ik gedaan en ik heb 0,37gr aspirine opgelost en 31,2 ml natronloog gebruikt bij de titratie.

De reactie tussen aspirine en natronloog is 1:1 dus is er evenveel mol natronloog als aspirine aanwezig. om het aantal mol natronloog te berekenen doe ik 0,0975 x 0,00312 = 0,0003042 mol OH-. Dus is er ook evenveel mol acetylsalicylzuur aanwezig. 0,0003042 x 180,154= 0,055gr acetylsalicylzuur aanwezig. Hoe kan het nu dat er maar zo weinig acetylsalicylzuur aanwezig is in zo veel meer gram aspirine.

ziet iemand wat er fout gaat?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 juni 2008 - 12:33

ziet iemand wat er fout gaat?

alvast ťťn dingetje: 31,2 mL = 0,0312 L en niet 0,00312 L
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

blommie11

blommie11

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2008 - 10:52

Ja dat was een domme fout maar nu kom ik op 0,54gr en dat is meer dan de 0,37 gram aspirine die ik had

hoe kan dat?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juni 2008 - 11:09

Dat zit verder in ieder geval niet in je bovenstaande berekeningen. Hoogstens in je gegevens, of de properheid van werken tijdens je proef
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

blommie11

blommie11

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2008 - 12:05

Ik denk zelf dat ik een fout heb gemaakt bij het affiltreren waardoor er nog deeltjes azijnzuur, zwavelzuur, salicylzuur en azijzuuranhydride zijn blijven zitten. waardoor er meer zuur aanwezig was, zodat ik meer NaOH nodig had

in ieder geval bedankt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures