Op zoek naar de juiste kleuren

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 373

Op zoek naar de juiste kleuren

Omdat ik niet weet of dit topic van een voldoend wetenschappelijk gehalte is, stel ik 'm maar hier; als een moderator het toch wetenschappelijk vindt dan mag die 't van mij verplaatsen.

Hoe dan ook, maak ik af en toe als hobby computerspelletjes. Op het forum dat zich daarmee bezighoudt komen ook game design onderwerpen aan de orde zoals: wat maakt een menu goed, of hoe belangrijk zijn graphics voor de doelgroep, enzovoorts. Eén van die topics ging over kleurenblindheid; dat je alles op het scherm zo moet weergeven dat kleurenblinden geen belangrijke data missen. Bijvoorbeeld; de goede objecten groen en de slechte objecten rood maken, maar de vorm hetzelfde maken, is geen goed idee gezien het bestaan van rood-groen kleurenblindheid. Maar er bestaan meer varianten van kleurenblindheid, en ik weet niet wat mensen die deze varianten hebben, allemaal wel en niet goed kunnen onderscheiden. Nu wil ik in mijn spel toch een aantal objecten maken die allen qua kleur verschillen, dus ik ben op zoek naar een stuk of drie, vier kleuren waarvoor er voor niemand twee bijna hetzelfde zijn; of wat algemene tips over hoe ik kleuren moet kiezen. Ook wil ik wit, grijs en zwart uitsluiten.

Wat zijn de beste kleuren?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Op zoek naar de juiste kleuren

Sowieso komt rood-groen-kleurenblindheid het meeste voor. Andere vormen zijn bijvoorbeeld moeilijk onderscheid tussen blauw en geel, maar dit is zeldzamer. Verwisseling van rood-groen-blauw is denk ik je belangrijkste zorg. Volledige kleurenblindheid is al helemaal zeldzaam (en ik denk niet dat je dan gemakkelijk computerspellen speelt).

Voor elke vorm van kleurenblindheid zou een ander kleurenpallet helpen, maar er is geen pallet ("een stuk of drie, vier kleuren waarvoor er voor niemand twee bijna hetzelfde zijn") te verzinnen dat voor alle vormen ideaal zal zijn (denk ik). Als je je richt op rood-groen-kleurenblindheid, kun je best met blauw en geel werken.

Misschien kan je veel problemen al enigszins ondervangen door symbolen toe te voegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Op zoek naar de juiste kleuren

Om leesbaarheid/zichtbaarheid voor iedereen te garanderen en toch een prettig uiterlijk te kunnen hebben is vooral een bepaald contrast tussen item en achtergrond van belang. Ga maar na, zwarte tekst op witte achtergrond is voor iedereen duidelijk leesbaar, er is een maximum aan contrast, waarbij de kleuren zodanig zijn dat ze geen "pijn" doen aan je ogen of letters gaan zweven. Witte tekst op zwarte achtergond wordt door velen als onprettig ervaren op het moment dat het een hele lap tekst betreft. Het gaat dan blijkbaar ook nog om dat je oog op een zo "lui" mogelijke manier hetgene waar het om gaat kan scheiden van hetgene dat minder van belang is.

Volgens mij zit je het veiligst als je een screenshot neemt van je spelontwerp dat voor jou prettig oogt, en die screenshot met een of ander tekenprogramma naar zwart/wit omtovert. Zijn de items van belang nog steeds goed zichtbaar, zonder dat je moet gaan zoeken? Dan kunnen kleurenblinden ermee uit te voeten.

Voor het contrast heb je voornamelijk te maken met de "value" oftewel de helderheid (hoeveelheid licht) in de kleuren: http://daphne.palomar.edu/design/value/UseVal.html . Wit heeft een helderheid van 100%, zwart 0%. Hier kun je e.e.a. uitproberen (NB, hier wordt value "lightness" genoemd).

Om te begrijpen wat hue (de kleur zelf), saturation (de kleurverzadiging), en value (de helderheid) betekenen: http://www.ncsu.edu/scivis/lessons/colormo...or_models2.html
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Op zoek naar de juiste kleuren

Zelf heb ik 'rood-groen' kleurenblindheid (deuteranomalie) dus heb hier wel ervaring mee.

Geel-blauw kleurenblindheid is heel erg zeldzaam dus daar wordt weinig rekening mee gehouden.

Deuteranomalie is de veel voorkomende variant en er zijn zat kleuren om te gebruiken.

Gifgroen en bordeaux rood zijn twee compleet verschillende kleuren dus als je rood en groen wilt, neem deze.

Gifgroen lijkt erg veel op geel en bordeaux rood komt in de buurt van bruin.

Je kan ook het rood en groen van verkeerslichten nemen, dit zijn ook twee heel verschillende kleuren.

Rood lijkt een beetje op oranjegeel en groen op witgrijs.

Blauw lijkt veel op paars maar verder op geen andere kleuren.

Het 'volume' van de kleur is voor veel kleurenblinden ook van belang.

Zelf zie ik bijna geen verschil tussen een rood en groen lijntje, maar wel tussen een rood en groen vlak.

Je kan altijd hier een screenshot plaatsen en dan kan ik hem uit het oogpunt van een deuteranomalist beoordelen.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 373

Re: Op zoek naar de juiste kleuren

Bedankt voor de antwoorden. Symbolen gebruiken wordt helaas vrij lastig vanwege de kleine oppervlakken toch al, maar hier kan altijd nog wel iets op gevonden worden mocht dat nodig blijken.

@Veertje, met de termen saturation, hue, value was ik bekend maar die link is wel een heldere uiteenzetting met een duidelijk diagram, dus bedankt voor de vondst :D

Wat betreft de value/lightness van kleuren, het gaat om lichte kleuren op een wat donkerdere achtergrond dus op zich zijn die wel terug te vinden denk ik, maar het gaat me meer om het onderscheid tussen de lichte kleuren onderling.

@Dalton: bedankt voor de tip over soorten groen en rood, want daar had ik nog niet zo bij stilgestaan.

Ik heb hier een deel van een screenshot even in elkaar gezet:

http://www.majhost.com/gallery/ErikLeppen/...red_buttons.png

waarop ik alle belangrijke dingen even bij elkaar heb gezet (normaal stan er minder objecten in beeld). De vraag is of je meteen kan zien welk knopje, welke schakelaar, welk poortje en welk blokje bij elkaar horen.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Op zoek naar de juiste kleuren

Als eerste snelle blik zie ik groen, blauw en geel.

Bij iets beter kijken blijkt de 'blauwe' toch duidelijk paars te zijn.

In het midden op de tweede verdieping staat een knopje dat wel duidelijk blauw lijkt te zijn.

Als ik mijn best doe zie ik duidelijk verschillende kleuren.

Toch zou ik de groen en blauw iets donkerder maken en paars wat lichter.

Of

Paars wat meer de richting van rood in duwen.

Maar het belangrijkste is het contrast tussen blauw en paars vergroten.

Bij simpele plaatjes is het huidige plaatje goed, maar het kost een klein beetje concentratie vooral de paars/blauw.

PS: Uit ervaring weet ik dat verschillende beeldschermen en/of instellingen een groot verschil kunnen maken.

Thuis heb ik keuze uit een stuk of 3 kleurinstellingen en die maken een wereld van verschil.

Op dit moment kijk ik met een Dell flatscreen standaard instellingen.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 373

Re: Op zoek naar de juiste kleuren

Ik heb paars iets meer richting roze veranderd. Blauw wil ik niet donkerder maken om te blijven zorgen dat het opvalt tegen de achtergrond. Maar sowieso gebruik ik niet altijd alle kleuren, dus als ik de keus heb dan laat ik paars (nu meer roze) en blauw niet tegelijk meedoen.

Verder heb ik nog rood toegevoegd dat ik ergens nodig had, maar dat gebruik ik vrij zelden dus op zich kan dat niet zo veel kwaad maar ik zet 't er toch even bij.

Nieuw plaatje

Nog een vraag trouwens, is het zo dat als twee mensen allebei roodgroen-kleurenblindheid hebben, ze ongeveer "hetzelfde" zien, net als met twee mensen die allebei niet kleurenblind zijn? Of is elke vorm anders? M.a.w. als iemand anders met eveneens rood-groen kleurenblindheid zou reageren, zou hij of zij het dan met Dalton eens zijn?

Hoe dan ook bedankt voor de "kritische blik" :D

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Op zoek naar de juiste kleuren

Een heel stuk duidelijker en rood is redelijk goed te onderscheiden van de rest.

'Paars' en blauw zijn nu twee compleet verschillende kleuren.
Nog een vraag trouwens, is het zo dat als twee mensen allebei roodgroen-kleurenblindheid hebben, ze ongeveer "hetzelfde" zien, net als met twee mensen die allebei niet kleurenblind zijn? Of is elke vorm anders? M.a.w. als iemand anders met eveneens rood-groen kleurenblindheid zou reageren, zou hij of zij het dan met Dalton eens zijn?
Ik ben wel vaker mensen met kleurenblindheid tegengekomen (Altijd deuteranomalie op 1 vrouw na).

En ik heb nooit gemerkt dat die mensen iets wel konden onderscheiden en ik niet (en vice versa).

Ervan uitgaande dat het om de dezelfde vorm gaat zouden we hetzelfde moeten zien.

Toch ben ik heel benieuwd wat een andere deuteranomalist ervan vind, maar waarschijnlijk zal het ongeveer hetzelfde zijn.

Ik kan geen uitspraken doen over de andere vormen van kleurenblindheid.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Op zoek naar de juiste kleuren

Erik,

Ik herinnerde mij deze topic.

Toevallig kwam ik deze tool tegen.

Of het nuttig is of niet laat ik aan jou om te beoordelen, maar ik vond het de moeite om naar te verwijzen:

http://www.colorschemer.com/studio_info.php
ColorSchemer Studio also features a number of other tools and utilities to help you build impressive color schemes, including:

NEW Color Blindness Simulation

See what your color schemes will look like to users with any one of 8 different types of color deficient vision.
Je kan misschien met de tryout versie reeds een aantal dingen gratis simuleren .....

Groetjes

Eric
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Op zoek naar de juiste kleuren

Een overzichtelijke web simulatie en wat extra info + bronnen

http://www.iamcal.com/toys/colors/

Eric
Eric

Reageer