Springen naar inhoud

[kansrekenen] combinatoriek

• Log in om te kunnen reageren

de mann

de mann

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2008 - 01:07

Hoeveel getallen van 5 cijfers bestaande uit 2,3,4,5,6 of 7 kan je maken die groter zijn dan 54000? Je mag elk cijfer meer dan een keer gebruiken.

Mijn oplossing ging als volgt:

Het cijfer moet dus beginnen met een 7,6 of 5 (met daarna een 7,6,5 of 4) om groter te zijn dan 54000.

a) Als het getal met een 7 begint, dan mogen de overige 4 cijfers ingevuld worden door eender wat: 74 mogelijkheden.
b) Als het getal met een 6 begint, dan mogen de overige 4 cijfers ingevuld worden door eender wat: 74 mogelijkheden.
c) Als het getal met een 5 begint:
En er komt daarna een 7 dan zijn er daarna nog 3 cijfers willekeurig in te vullen: 73 mogelijkheden.
En er komt daarna een 6 dan zijn er daarna nog 3 cijfers willekeurig in te vullen: 73 mogelijkheden.
En er komt daarna een 5 dan zijn er daarna nog 3 cijfers willekeurig in te vullen: 73 mogelijkheden.
En er komt daarna een 4 dan zijn er daarna nog 3 cijfers willekeurig in te vullen: 73 mogelijkheden.

e) Als het getal met een 4,3 of 2 begint kan het nooit groter dan zijn dan 54000, dus 0 mogenlijkheden.

Het totaal aantal mogelijkheden is dan 74+74+73+73+73+73 = 2*74 + 4*73=6174. Toch staat bij de antwoorden dat er slechts 3456 mogelijkheden zijn... Ik heb echt het gevoel dat ik het juist heb en boek mis, wie kan mij redden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

point

point

• >100 berichten
  • 160 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2008 - 01:57

je redenering zit bijna goed, maar zeg mij eens, hoeveel getallen zijn er in totaal waarmee je mag jongleren?

Volgens jouw formules zouden het 7 zijn, maar het zijn er eigenlijk maar 6 :P
Dan kom je er wel uit! :D
Heb je een passieve computer ?
Dan kan je WSF helpen met het vouwen van eiwitten en zo de ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden:

http://www.wetenscha...showtopic=59270

de mann

de mann

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2008 - 08:36

Dat ik dat niet zag, maar het was ook al 2 uur :D. I wist dat het een domme vraag was, maar de oplossing is nog dommer. Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures