Springen naar inhoud

[kansrekenen] combinatoriek

• Log in om te kunnen reageren

de mann

de mann

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2008 - 11:36

Ik zit nog maar eens vast.

Op het jaarlijks bal van de gepensioneerdenbond worden 100 lotjes verkocht met de kans op 4 verschillende hoofdprijzen en 10 verschillende troostprijzen. Op hoeveel verschillende manieren is het mogelijk om uit 5 verkochte lotjes:

1) Juist 2 prijzen te winnen.
2) Juist 1 hoofdprijs en 1 troostprijs te winnen.
3) Enkel 2 troostprijzen te winnen.

1) De kans om twee willekeurige prijzen te winnen is 14*13 op 10 000. Je kan 5 lotjes op LaTeX manieren uit 100 trekken. De kans is dus volgens mij LaTeX . Dit is echter fout. Kan iemand me op het juiste spoor zetten zodat ik zelf de andere 2 vragen kan oplossen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2008 - 12:03

1/ Je hebt 4 + 10 prijzen = 14 prijzen, en dus ook 100 - 14 = 86 lotjes zonder prijs. De kans dat je juist 2 prijzen hebt wanneer je 5 lotjes bekijkt wordt dan uiteraard de kans dat je 2 van die 5 lotjes uit de 14 haalt, en de overige 3 uit de groep van 86. Nu kan je wel verder veronderstel ik?

De andere 2 vragen lopen VOLLEDIG gelijkaardig. Deel de 100 lotjes in in groepen zoals hierboven, maar hou dan wel rekening met het verschil tussen hoofdprijzen en troostprijzen.

Succes!

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 juni 2008 - 12:14

Op het jaarlijks bal van de gepensioneerdenbond worden 100 lotjes verkocht met de kans op 4 verschillende hoofdprijzen en 10 verschillende troostprijzen. Op hoeveel verschillende manieren is het mogelijk om uit 5 verkochte lotjes:

1) Juist 2 prijzen te winnen.

Hint: Uit de 14 prijsloten moet je er twee trekken en uit de 86 andere loten er drie.

Edit: okee, de volgende keer zal ik op 'klaar' drukken voordat ik even iets anders ga doen. :D

de mann

de mann

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2008 - 12:43

Ok, heel erg bedankt! Ik snap het.

1) LaTeX

2) LaTeX

3) LaTeX

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures