Terugkruising

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

Terugkruising

een brandnetel heeft een bladrand die gezaagd of gaaf is (gezaagd dominant G)

wij vinden een gezaagd blad, hoe kan men na 1 kruising het genotype weten.

Ik weet dat je genotype Gg of GG moet hebben, maar welke kruising moet ik doen om te weten welkeen van de 2 het is( een terugkruising met wat juist?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Terugkruising

Probeer eens met zichzelf te kruisen??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 321

Re: Terugkruising

GG metzichzelf kruis is GG

Gg is --> Gg 50% gg 25% en GG 25%

wat ben ik daar dan mee?

nrml is terugkruising met 1 van de ouders, maar dan snap ik nog niet hoe je aan het antw kan komen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Terugkruising

wakker worden....
(gezaagd dominant G) wij vinden een gezaagd blad, hoe kan men na 1 kruising het genotype weten.
Stel het is GG : kruis eht met zichzelf:

Code: Selecteer alles

GG x GG

   |

   v

100% GG
en stel nou eens dat de plant waarvan je dat blad afplukt Gg is.

Kruis dat eens met zichzelf? Hoe ziet dan die nakomelingschap eruit?

Toch met 25 % gg, oftewel gave blaadjes?

dan weet je toch genoeg als je al of niet gave blaadjes vindt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 321

Re: Terugkruising

Maar wij vinden een gezaagd blad?

dus dat kan afkomstig zijn van die GG

of nog altijd van die kruising van Gg waar we bekomen 25%GG of 50% Gg toch? (die 25% gg is dus niet relevant hier?)

ben ik nu zo aan het verwarren,want ik ben echt niet mee anders

Berichten: 8.614

Re: Terugkruising

Je vindt een gezaagd blad. Aangezien gezaagd dominant is kan dit blad twee mogelijke genotypes hebben, nl. GG og Gg. Je voert een terugkruising met zichzelf uit:
  • In het eerste geval kruis je GG met GG en bestaat de nieuwe generatie uitsluitend uit individuen met het genotype GG (100%). Deze planten bevatten dus uitsluitend gezaagde bladeren;
  • In het tweede geval kruis je Gg met Gg en krijg je dus 25% GG, 50% Gg en 25% gg. Die eerste twee genotypes resulteren in gezaagde bladeren, het laatste genotype in gave bladeren. 75 % van de nieuwe generatie heeft dus gezaagde bladeren en 25% heeft gave bladeren.
Als je na de terugkruising dus planten met gave bladeren vindt, weet je dat de oorspronkelijke plant genotype Gg had. Vind je uitsluitend gezaagde bladeren, dan had de oorspronkelijke plant genotype GG.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 321

Re: Terugkruising

ok, op zich begrijp ik het bovenstaande

maar-->"Als je na de terugkruising dus planten met gave bladeren vindt, weet je dat de oorspronkelijke plant genotype Gg had. Vind je uitsluitend gezaagde bladeren, dan had de oorspronkelijke plant genotype GG."

Hieruit kan je toch nog niet weten welk genotype mijn plant had? Want wij weten toch niet wat we na terugkruising bekomen. We weten alleen dat we een gezaagd blad vinden toch?

(sorry als dit een domme vraag is)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Terugkruising

Op het moment dat je die plant met dat gezaagde blad vindt kun je er nog niks van zeggen. Maar dat wrodt ook niet van je verwacht. De vraag luidt:
hoe kan men na 1 kruising het genotype weten.
Dan kruis je de plant met zichzelf, en aan de hand van de fenotypenverdeling onder de kindertjes weet je hoe het genotype van je mamaplant eruitziet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: Terugkruising

Hieruit kan je toch nog niet weten welk genotype mijn plant had? Want wij weten toch niet wat we na terugkruising bekomen. We weten alleen dat we een gezaagd blad vinden toch?
Maar we kunnen beredeneren wat de mogelijkheden zijn die we na terugkruising vinden. De ene mogelijkheid is een generatie die voor 75% uit gezaagde bladeren en voor 25% uit gave bladeren bestaat, de andere mogelijkheid is een generatie die voor 100% uit gezaagde bladeren bestaat. De eerste mogelijkheid is enkel mogelijk indien het genotype van het oorspronkelijke blad (dat gezaagde blad) Gg is, de tweede mogelijkheid is enkel mogelijk indien het genotype van het oorspronkelijke blad GG is.
(sorry als dit een domme vraag is)
Een vraag is enkel dom als ze niet gesteld wordt.

EDIT: Jan van de Velde was me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Terugkruising

Een vraag is enkel dom als ze niet gesteld wordt.
Helemaal mee eens :D

Maar ik ben wel zéér benieuwd waar Dumery's blokkade zat (en ik hoop dat ik terecht zeg: "zat")
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 321

Re: Terugkruising

Alle 2 bedankt

nu begrijp ik het

Het is zo dat ik dacht dat ik 1 bepaalde type moest bekomen door een terugkruising. Dus dat ik zeker ging weten dat het GG was OF Gg en niet dat je bij een bepaalde situatie GG hebt en bij andere Gg, maar nu snap ik het principe.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Terugkruising

Nee, nou snap je de vráág !!!

Dat principe snapte je denk ik al wel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer