Cartografie en oppervlakteberekening in een berglandschap

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 329

Cartografie en oppervlakteberekening in een berglandschap

Een vraag waar ik al een tijdje mee rondloop, ik hoop dat ik me niet ál te belachelijk maak nu :D

De oppervlakte van Zwitserland is 41.284 km². Dat is zowat hetzelfde cijfer als dat van Nederland: 41.528 km². Toch zou ik denken dat er in Zwitserland veel meer 'oppervlakte' is, door de hoge bergen.

Weet iemand hoe de oppervlakte van een weide in Zwiterland gemeten wordt? Een weide op een helling zal in werkelijkheid groter zijn dan op een stafkaart, of niet? Hebben de boeren er in werkelijkheid méér grond dan op de officiële kaart?

Weet iemand hoeveel vierkante kilometer Zwiterland in werkelijkheid dan is?

Ik heb al enkele keren gegoogled, maar niets gevonden...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Cartografie en oppervlakteberekening in een berglandschap

ik hoop dat ik me niet ál te belachelijk maak nu :D
Dan doe ik gezellig met je mee, want daar heb ik ook nog nóóit bij stilgestaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Cartografie en oppervlakteberekening in een berglandschap

Dan doe ik gezellig met je mee, want daar heb ik ook nog nóóit bij stilgestaan.
Het 3D-oppervlak is een schaalafhankelijke fractal, net als bijvoorbeeld de lengte van de omtrek van een land.

Hoe nauwkeuriger je kijkt, hoe groter de oppervlakte en hoe langer de omtrek.

Bij het kadaster zijn perceelgrootten gedefineerd, maar bijvoorbeeld in het nationale oostenrijkse landbouwkadaster zijn de alpenweiden niet opgenomen.

http://www.tirol.gv.at/themen/kultur/lande...hivglossar-h-k/
Bei jedem einem Grundbesitzer zugeordneten Grundstück sind zumindest angegeben Name (Flurname), Fläche (im einheitlichen Maß nach Wiener Klafter) und die Anrainer in allen vier Himmelsrichtungen. In der Spalte links neben der Hauptspalte werden für jede Liegenschaft angeführt, welche ständigen Grundlasten in welcher Höhe auf ihr ruhen (Grundzins, Vogteizins, Zehnt und anderes mehr) und wer der Bezieher dieser Grundrenten sind. Angeführt werden auch mit dem Liegenschaftsbesitz verbundene Realrechte (radizierte Gewerbe, Anteilsrechte an einer Hausmühle, Nutzungsrechte an der Gemain usw.) Alle Grundstücke innerhalb der Katastralgemeinde weist allerdings auch der Theresianische Kataster (Rustikalkataster) nicht auf, ausgespart werden solche, die nicht der Grundsteuer unterlagen: Ödland, landesfürstliche Wälder etwa; kollektiv genutzte Gemeindewälder, Weiden und Almen werden oft nur pauschal angegeben.
Don't just talk, show your work.

Berichten: 329

Re: Cartografie en oppervlakteberekening in een berglandschap

Hans, bedankt voor je reactie. Ik sta ervan versteld dat de meeste landen inderdaad rekenen met een oppervlakte 'van bovenuit bekeken', dus zonder rekening te houden met de werkelijk aanwezige vierkante meters.

Blijkbaar is de echte oppervlakte van Zwitserland dus niet bekend?! Dat had ik nooit verwacht! Maar ja, het is inderdaad een moeilijke -zij het een onmogelijke- berekening. Wellicht kom ik het antwoord nooit te weten :D

Berichten: 4.502

Re: Cartografie en oppervlakteberekening in een berglandschap

Ga dat eens op een frans en duits forum vragen,mogelijk rolt er een duidelijk antwoord uit.

Als ik bijv de verschillende te bewerken berghellingen bekijk zou je voor de opbrengst aan granen wel de hellingmaat kunnen nemen,maar voor de bewerking mogelijk de horiz.maat nemen omdat het meer bewerkingstijd vergt.Beweiding is ook lastiger,beesten moetn meer energie gebruiken dan op een vlakke wei!

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Cartografie en oppervlakteberekening in een berglandschap

oktagon schreef:Ga dat eens op een frans en duits forum vragen,mogelijk rolt er een duidelijk antwoord uit.

Als ik bijv de verschillende te bewerken berghellingen bekijk zou je voor de opbrengst aan granen wel de hellingmaat kunnen nemen,maar voor de bewerking mogelijk de horiz.maat nemen omdat het meer bewerkingstijd vergt.Beweiding is ook lastiger,beesten moetn meer energie gebruiken dan op een vlakke wei!
Overal in de europese unie waar bemest wordt, zal een werkelijke areaalgrootte bij het kadaster bekend zijn ten bate van de mestboekhouding. Alpenweiden zijn echter extensief land waar niet extra bemest wordt (er valt overigens ook geen graan te oogsten), dus die zal niet worden opgenomen in het kadaster. Dit is dan natuurlijk wel geschikt om de overtollige mest te dumpen, maar aangezien in de alpen een netto mesttekort is zal dat niet snel gebeuren.
Don't just talk, show your work.

Reageer