Verschil water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Verschil water

Goedenmiddag

Ik ben hier nieuw, dus verbeter mij als ik iets fout doe.

Ik moet voor Scheikunde een eigen practicum maken met de opdracht:

Water kan je o.a. indelen in drie categorieen: zoet, brak en zout water.

Aan jullie de opdracht om na te gaan welke categorie water het monster hoort dat je krijgt.

Heb al op internet lopen zoeken, maar zag door de bomen het bos niet meer :D

En in het scheikunde boek stond bij de info dat het kookpunt en de dichtheid van zout en zoet water het zelfde is. Maar dit klopt toch ook niet hoe komt het dan als ik duik(ik ben een duiker) in zeeland dat ik dan extra lood mee moet nemen om naar benenden te komen, terwijl dit niet nodig is in zoetwater. Dit heeft toch met de dichtheid te maken.

Had ook iets gelezen dat de Ph waarde verschild bij zoet en zout water.

Maar ik kom er echt niet uit zouden jullie mij kunnen helpen

MvG

Jefrim Berghuis

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verschil water

JWB schreef:Water kan je o.a. indelen in drie categorieen: zoet, brak en zout water.

Aan jullie de opdracht om na te gaan welke categorie water het monster hoort dat je krijgt.

En in het scheikunde boek stond bij de info dat het kookpunt en de dichtheid van zout en zoet water het zelfde is. Maar dit klopt toch ook niet hoe komt het dan als ik duik(ik ben een duiker) in zeeland dat ik dan extra lood mee moet nemen om naar benenden te komen, terwijl dit niet nodig is in zoetwater. Dit heeft toch met de dichtheid te maken.
Kookpunt verschilt inderdaad nauwelijks, dichtheid verschilt zoals je terecht constateert wel degelijk, 0,998 kg/L voor zoet en ca 1,024 kg/L voor zeewater. Met een nauwkeurige meting moet je zoiets kunnen vaststellen.
Had ook iets gelezen dat de pH waarde verschilt bij zoet en zout water.
zeewater heeft inderdaad een pH van rond de 8. Maar bronwater kan dat óók hebben.

andere mogelijkheden zijn

indampen en zien of en hoeveel zoutrest je krijgt (microweger!!)

elektrische geleidbaarheid. (EC-meting) kraanwater geeft een EC van rond de 0,4 mS/cm , zeewater tot boven de 40 mS/cm.

Daarmee is de geleidbaarheidsmeting de vlotste indicatie. Maar ja, zo'n apparaat moet je dan wél hebben op school. (toevallig staat er bij mij eentje in de schuur, gebruikt in de tuinbouw bij het bereiden van voedingsoplossingen voor planten)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Verschil water

bedankt ik kan wel met deze informatie voor uit

Reageer