Rotatie?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Rotatie?

Hallo,

Ik was van de week tijdens 1 of andere EK wedstrijd een beetje aan het kloten met mijn afstandsbediening, ik was hem de hele tijd in de lucht aan het gooien en dat hij dan een "salto" maakte. Na een tijdje viel mij op dat de afstandsbediening niet alleen gewoon een flip maakt maar dat hij ook diagonaal om zijn as draaide terwijl ik totaal geen kracht in die richting uitoefende en ik probeerde om hem alleen gewoon te laten draaien maar dat lukte niet.

Ik heb helaas geen natuurkunde in mijn pakket gekozen maar dat betekent niet dat ik nieuwsgierig kan zijn, dit is waarschijnlijk niet heel moeilijk iets ofzo, maar ik kwam niet verder dan dat het wel iets met het zwaartepunt zou temaken hebben.

Groeten,

Bastiaan

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Rotatie?

"Diagonaal om zijn as draaien"... Kan je dat wat beter uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Rotatie?

Zo makkelijk is dat niet hoor. Het heeft te maken met de impulsmomenttensorvan de afstandbediening, en de Euler-rotaties.

Ik ga hier vooralsnog mijn vingers niet aan branden, maar binnenkort heb ik tentamen over stof die hier mee te maken heeft; anderen zullen waarschijnlijk meer uitleg geven.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2

Re: Rotatie?

ik hou hem vast in het midden en geef alleen kracht in 1 rechte richting dus normaal ga(ging) ik er van uit dat hij ook in 1 richting om zijn as draait maar nu blijkt dat hij ook op zij om zijn as draait waar door het lijkt alsof hij diagonaal gaat ofzo

Berichten: 4.502

Re: Rotatie?

Als jij een opwaartse kracht geeft,exact verticaal en exact door het zwaartepunt van je apparaat,zal er geen rotatie plaats vinden.

Aangezien die afstandbediening niet volledig symmetrisch is samengesteld, is de opwaartse beweging -ook al door je armbeweging-niet exact verticaal en gaat je apparaat roteren!

Reageer