Warme lucht en vochtigheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 21

Warme lucht en vochtigheid

Beste mensen,

Ik heb een vraag waarop ik het antwoord niet kan beredeneren. Ik maak dus een denkfout maar ik weet niet welke.

De vraag is uiterste basaal: waarom bevat warme lucht meer damp/vocht?

Ik meende dit geleerd te hebben: warme lucht--->meer 'dansende' luchtmolekulen door elkaar heen---> geen rust/plek om waterdamp te binden.

En bij koude lucht het omgedraaide: omdat de molekulen rustiger zijn en daardoor dichter bij elkaar blijven, kunnen ze makkelijk passagiers meenemen in de vorm van waterdamp.

Bovenstaande is fout. Kan iemand mij op molekuulniveau uitleggen hoe de vork in de steel zit?

met alvast heel veel dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Warme lucht en vochtigheid

Wel, ik kan hier helemaal de mist in gaan, maar toch een poging.

Om damp in de lucht te krijgen, moet er een vloeistof zijn die kan verdampen.

Net door dat de lucht warmer is, zal er ook meer vloeistof verdampen,

totdat er een evenwicht ontstaat tussen verdampte vloeistof en vloeistof die terug

condeseert (de naam ontschiet me).

Bij een hogere temperatuur (en dus energie) zal er een hogere concentratie aan damp nodig zijn

vooraleer deze zal condenceren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Warme lucht en vochtigheid

Je wou het op moleculair niveau zien:

deze applet benadert het héél aardig.

Trek eerst de temperatuur naar 0 K en laat het even een minuutje betijen. Verhoog dan langzaam stapje voor stapje de temperatuur en kijk wat er gebeurt. De moleculen gaan steeds harder trillen. Rond 50 K gaat het rooster hierdoor verloren: vloeistof.

Rond 150 K krijgen sommige moleculen af en toe zo'n opdonder van de buren dat ze met hoge snelheid de ruimte in schieten: verdampen. Rond 200 K wordt de snelheid van álle moleculen zo groot dat ze lukraak door de ruimte gaan schieten: het kookt, is een gas geworden.

de hier gekozen temperaturen zijn natuurlijk arbitrair. En in werkelijkheid zal zélfs een vaste stof kunnen verdampen (dwz af en toe een molecuultje loslaten) wat hier niet duidelijk wordt.

Maar het principe wordt zo wél duidelijk?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer