Maple

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Maple

Hallo mede wiskundefreaks !

Ik ben me nu aan het verdiepen in maple omdat ik naast het op papier maken van deze sommen het ook in het programma maple moet kunnen.

Op papier kan ik de sommen wel uitwerken, maar de commando's van maple snap ik af en toe geen bal van daarom wil ik jullie vragen of jullie mij de uitwerkingen kunnen geven of een beginnetje.Aan de hand van de uitwerkingen kom ik wel achter hoe andere sommen gemaakt moeten worden.

Ik heb deze sommen eerst op papier gemaakt daarbij heb ik mij antwoord gegeven

Ik heb de functies tussen ''Formule'' gezet

Vraag 1

Gegeven is de volgende functie:

[formule]f(x)=2^x[/formule]

Benader de helling ter plaatse van het punt (6,64) bij een toename Δx = 0.004.

Geef het antwoord in 3 decimalen nauwkeurig.

Handmatig ben ik uitgekomen op een antwoord van 44.425.

Als ik begin in maple, voer ik eerst de functie in [formule]f:=x->2x[/formule]hierna heb ik geen idee hoe het verder zou moeten met de commando's?.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag II

Differentiëer de volgende functie:

[formule]f(x)=4x^5+x^4+3[/formule]

[formule]f'(x)=[/formule]

ik voer de functie eerst in [formule]f:=x->4x^5+x^4+3[/formule] dan miss iets met het commando diff? hij geeft een error als ik die gebruik

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag III

Gegeven is de volgende functie:

[formule]f(x)=x^3-6x^2[/formule]

Bereken de coordinaten van extreme waarden.

Handmatig ben ik uitgekomen op coordinaten van 0,0 en 4,-32 deze zijn na controle juist

Ik weet wel hoe ik te werk moet gaan met deze som maar ik weet niet hoe ik dit commando in maple kan invoeren.

Ik wil bijvoorbeeld eerst de functie differienteren en dan de afgeleide gelijk aan nul stellen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag 4:

Wat is het functievoorschrift van de raaklijn in het punt van de grafiek van de functie waarvoor geldt:

[formule]f(x)=-2x^3-2x+5[/formule]

De grafiek van deze functie is gegeven op het interval .

[formule][-5, 5][/formule]

Afbeelding

Als iemand me hier kan helpen zou ik het zeer waarderen ik ben niet zo goed met computers en dit is voor mij echt onduidelijk.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Maple

Vraag 1:

Heb je het wel goed gedaan?

Δx=h

Stel f(x) is je functie, en je wilt de helling benaderen in x=a=6,64. De helling kan je benaderen door verschil in y coordinaat te delen door het verschil in x coordinaat. Dus helling h(x)=( f(x+h)-f(x) )/h als x=a dan h_a=( f(a+h)-f(a) )/h.

Met maple kan je bijvoorbeeld het volgende doen.

f:=x->2^x;

h_a:=( f(a+h)-f(a) )/h;

subs(a=6.64,h=0.004,h_a);

Vraag 2:

Als we een functie g(x) hebben, en we willen differentieren naar x dan moet je in maple typen:

diff(g(x),x);

Vraag 3: Je kan nu differentieren. Nu nog een vergelijking laten oplossen.

Stel we hebben de volgende vergelijking:

5x^2+4x-1=0

in Maple:

p:=5*x^2+4*x-1=0;

solve(p,x);

Vraag 4: In welk punt wil je de raaklijn hebben?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 2

Re: Maple

Heey morzon ben blij dat je reageert, vraag 2 en 4 ben ik inmiddels uitgekomen dankzij jou hulp.

De rest van de vragen heb ik even toegelicht ik hoop dat je me nog even verder kan helpen.

Voor morgen zou handig zijn want morgen wil ik weer aan een nieuw onderdeel beginnen.

Vraag I

Loop hier vast omdat het antwoord anders is dan het antwoord als ik de formule gebruik

Voorbeeld:

Afbeelding

Er moet zo geantwoord worden:

Afbeelding

In maple kom ik aan de hand van de formule uit op:

Afbeelding

Als het mogelijk is wil ik de formules van f(x)=sqrt(x) en van f(x)=x^2 en van f(x)=2^x maar ik ga er van uit dat dit gewoon hetzelfde is omdat maple het automatisch aanpast naar de functie?

Vraag III

Als ik een willekeurige opgave neem:

Afbeelding

En de computer zegt dat het eindantwoord zo ingevoerd moet worden

Afbeelding

Er gaat ergens iets fout:

Ik heb gebruikt

Afbeelding

Nu heb ik dus de 0 en de 6 de oplossing van de vergelijking

Als ik het met de hand doe zal ik dan f(0) nemen en f(6) en zo verder werken.

Hoe voer ik de rest in maple in om tot het juiste gegeven eindantwoord te komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Maple

Ik was te druk met mijn tentamens en heb dus daarom niet kunnen antwoorden, maar hier dan alsnog:

Bij vraag 1 moet je subs(a=2,h=0.002,h_a); hebben. Jij had a=2.8

Vraag 3:

f:=x->x^3+9*x^2;

f(0); f(-6);

Dan krijg je ook de y coordinaten.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Reageer