Vloeistofdynamica

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Vloeistofdynamica

Ik ben voor een kunstobject bezig om een soort draaikolk in een vijver te creëren. Hiertoe plaats ik een soort trechtervorm met een bovendiameter van 2 meter vlak onder het wateroppervlak (ik denk aan zo'n 3 cm) onderin de trechter komt een pomp om de trechter leeg en het water wat erin loopt weg te zuigen. Dit water wordt gewoon direct terug in het omringende water gepompt.

Nu is de vraag:

Hoe kun je berekenen hoe groot de pomp moet zijn?

Ik ben nu bezig met een pomp die 300 kuub per uur afzuigt, maar kan ik ook met minder af? bv. door de trechter nog dichter onder het wateroppervlak te zetten?

De trechter zelf is ongeveer 1,5 meter diep.

Als iemand hier iets mee kan hoor ik het graag!

Groet,

Xenomobile

Wout Rockx

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Vloeistofdynamica

Met een trechter maak je dus eigenlijk geen draaikolk, maar de illusie van een draaikolk met een soort waterval.

Ik neem aan dat je het water terug horizontaal in spuit, parallel met de rand van de trechter zodat het momentum er voor zorgt dat het water rond draait.

Hoeveel water je daarvoor nodig hebt is een beetje moeilijk in te schatten, ik weet niet hoe snel snel is zodat het een aantal malen rond draait voordat het zjin momentum verliest. Je zult ook met de diameter van je slang moeten spelen. Grotere diameter betekend meer water maar minder snel.

Het is misschien een idee om een kleine replica te maken en met de tuinslang aan de slag te gaan. De hoeveelheid water per uur kun je dan berekenen door het opgevangen water te delen door de tijd.

Berichten: 3

Re: Vloeistofdynamica

als het een soort waterval wordt is het ook goed, maar het moet vooral lijken of er een soort gat in het water zit...

Het gaat dus niet zo zeer om het draaien, maar vooral om de capaciteit van de pomp, ik wil graag weten hoeveel liter water er per uur over een ronde rand met 180 cm diameter stroomt als deze rand 3 cm onder water ligt.

Ofwel Hoeveel liter water loopt er, aangetrokken door de zwaartekracht door een opening van Phi X 180 X 3 [cm^2] (Ik beschouw de omtrek van de trechter vermenigvuldigd met de hoogte als het oppervlak waardoor het water kan stromen)

Ben benieuwd...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Vloeistofdynamica

ik wil graag weten hoeveel liter water er per uur over een ronde rand met 180 cm diameter stroomt als deze rand 3 cm onder water ligt.
Dat kun je berekenen met de Francis formule:

Q = 6612 * L * H1,5

waarin:

Q = debiet, in m3/uur

L = lengte, in meter, van de overlooprand (in dit geval pi * D)

H = overloophoogte, meter

Voor H = 0,03 m en L = 5,65 m vind je dan Q = 194 m3/u
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Vloeistofdynamica

Fred F. schreef:Dat kun je berekenen met de Francis formule:

Q = 6612 * L * H1,5

waarin:

Q = debiet, in m3/uur

L = lengte, in meter, van de overlooprand (in dit geval pi * D)

H = overloophoogte, meter

Voor H = 0,03 m en L = 5,65 m vind je dan Q = 194 m3/u
Kijk, daar kan ik wat mee! SUPER BEDANKT!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Vloeistofdynamica

Naar aanleiding van een PB-tje:

De Francis formula is heel bekend en kan via Google gevonden worden in diverse vormen en eenheden.

Die 6612 is afhankelijk van de gebruikte eenheden.

Het bekende boek Chemical Engineering van Coulson & Richardsen gebruikt bijvoorbeeld: Q = 1.84 * L * D1.5 waarin Q = m3/s en L en D in meters.

Google ook eens met Francis formula 1.84

De formule is theoretisch af te leiden door opstellen en oplossen van een differentiaalvergelijking voor een overloop waarbij de hoogte van ieder waterlaagje omgezet wordt in een snelheid, potentiele energie wordt kinetische energie.

Dit geeft theoretisch: Q = (2/3) * L * √(2.g.H3)

Een overloop heeft echter ook een wrijvingsweerstand en geeft turbulenties. Empirisch heeft men bepaald dat het theoretisch resultaat met een coefficient of discharge CD = 0,62 vermenigvuldigd moet worden om een realistische waarde voor Q te krijgen. En zo ontstaat dan die 1.84 of 6612.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 1

Re: Vloeistofdynamica

Oke, hartstikke bedankt voor je snelle reactie.

Dan weten we de achtergrond van de formule ook enigzins.

Reageer