Aspirine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

Aspirine

zou iemand mij hiermee kunnen helpen ik weet niet echt hoe ik moet beginnen???

3) Bij de synthese van acetylsalicilzuur wordt 0.3 ml azijnzuuranhydride toegevoegd aan 138 mg salicylzuur (de dichtheid van azijnzuuranhydride is 1,082 kg/L.)

Eén van deze twee stoffen, azijnzuuranhydride of salicylzuur, wordt in overmaat gebruikt. Laat met een berekening zien welke van de twee stoffen in overmaat aanwezig is in het reactiemengsel.

4) Bereken de theoretisch hoogst mogelijke opbrengst aan acetylsalicylzuur als 0,3 ml azijnzuuraanhydride reageert met 138 mg salicylzuur.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Aspirine

Een goed begin is altijd om volumes (bijvoorbeeld l of ml) en massa's (bijvoorbeeld g of mg) om te rekenen naar hoeveelheden (mol).
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 19

Re: Aspirine

dat heb ik ook gedaan maar om te weten welk in overmaat is kan je toch zien aan het aantal mol....dus als de een 4 mol is en de ander 6 mol dan is de laatste in overmaat mol???

Berichten: 19

Re: Aspirine

ik snap de eerste vraag. ik heb namelijk dat dat azijnzuurhydride in overmaat is.....maar wat moet ik nu bij vraag vier doen??? :D

Berichten: 19

Re: Aspirine

snap iemand dat wel?????????

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Aspirine

Jawel hoor, maar je kunt niet altijd op stel en sprong antwoord verwachten. WSF is nu eenmaal geen huiswerkmachine. Het zijn nog altijd mensen die de antwoorden geven, en die hebben ook andere dingen te doen. Ik stel voor dat je nog eens rustig over vraag 4 nadenkt, met de volgende hint erbij:

Als ik begin met 1 mol salicylzuur, hoeveel actylsalicylzuur (aspirine) kan hierbij dan maximaal ontstaan?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 19

Re: Aspirine

thanks voor de tip ik snap het nu...en ik begrijp ook wel dat ik niet direct het antwoordt krijg ik wil gewoon een tip en zo te zien is dat genoeg geweest...maar echt bedankt

Reageer