Verschil tussen dimmers

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Verschil tussen dimmers

Wat is eigenlijk het verschil tussen een gewone dimmer en een halogeen dimmer?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Verschil tussen dimmers

Nu we het toch over dimmers hebben. Wat is het verschil tussen een gewone dimmer en een halogeen dimmer?
Deze vraag wil ik even herformuleren:

Wat is het verschil tussen een gewone dimmer, een halogeendimmer en een electronische halogeendimmer, en in welke mate zijn ze compatible

Qua gebruik is het zo dat:
  • je een gewone dimmer gebruikt voor gloeilampen en 230 V Halogeen
  • je een halogeendimmer gebruikt bij een spoeltransformator
  • je een electronische halogeendimmer gebruikt bij een electronische trafo
Zelf dacht ik dat het te maken heeft met de eisen die de trafo stelt aan het ingangssignaal, en ik geloof dat alles "downwards" compatible is (dus dat je een electronische halogeendimmer ook zou kunnen gebruiken voor spoeltrafo's en gloeilampen). Ik weet 't alleen niet zeker....
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Verschil tussen dimmers

Alles heeft te maken met de spanning waaronder het toestel moet werken en de stroom die het moet kunnen leveren.Hoe hoger het vermogen,hoe duurder de onderdelen en hoe moeilijker de warmteafvoer.Speciale eigenschappen van de verbruiker vragen dan ook speciale voorzieningen.

Re: Verschil tussen dimmers

Wat is eigenlijk het verschil tussen een gewone dimmer en een halogeen dimmer?
Een gewone dimmer maakt gebruik van de sinusvorm in een wisselspanning en dimt een gloeilamp door pas vanaf een bepaalde spanning in te schakelen en weer uit te schakelen wanneer de spanning weer onder die waarde komt. Hierdoor wordt de zogenaamde "dutycycle" verlaagd (de lamp krijgt dus gewoon minder lang spanning naarmate hij verder gedimd wordt). Op deze manier kan een lamp dus gedimd worden zonder dat de dimmer zelf vermogen moet dissiperen (zoals bijvoorbeeld bij een potentiometer).

Het gevolg hiervan is dat er aan de uitgang van de dimmer geen sinusvormig signaal meer staat, maar een sinusvorm waarvan de zijkanten er als het ware zijn afgeknipt. Voor een gloeilamp is zo'n signaal geen probleem, maar een transformator (die wordt gebruikt bij halogeenlampen) heeft een sinusvormige spanning nodig om goed te kunnen werken. Helaas is bij mij de werking van een halogeendimmer niet exact bekend, dit is ook de reden waarom ik bij dit forum terecht ben gekomen. Dus mocht iemand die werking weten, dan zou ik het op prijs stellen wanneer die uitleg ook gepost wordt.

Re: Verschil tussen dimmers

http://www.peha.de/DBFiles/Technische_Info...formation_D.pdf

op pagina 22 wordt alles uitgelegd, wel in het duits...

Groeten!

Reageer