Springen naar inhoud

moeder - kind

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 17 april 2005 - 14:06

moeder - kind relatie;

houdt iedere moeder ongeacht alles, altijd van het kind?

hoe denken jullie hier over?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

De groene hond

De groene hond

• >100 berichten
  • 153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2005 - 14:10

Ik denk van niet, het ligt maar net aan de omstandigheden waarin het kind geboren is. En aan de omstandigheden waarin de moeder zich verkeert.
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

wHiTeHaT

wHiTeHaT

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2005 - 14:39

Ja.. alleen in sommige gevallen uit dat zich in gruwelen waaruit je dat tegen zou spreken.
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.
Hij is dan oneindig wijs :wink:
Said by me: XXXXXXX

wHiTeHaT

wHiTeHaT

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2005 - 14:44

ik moet wat ik voorheen gezegt heb terug nemen , niet dat het niet waar zou zijn.Maar ik denk dat het me aan verwoordende kennis ontbreekt om hierop een serieus antwoord te geven. :shock:
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.
Hij is dan oneindig wijs :wink:
Said by me: XXXXXXX

iris

iris

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2005 - 16:52

ja ik denk dat er eigenlijk altijd in ieder geval een bepaalde band tussen moeder en kind is. Dan zou je je nog kunnen afvragen wanneer je een band ´houden van´ noemt.. Het begrip ´houden van´ heeft geen goede defenitie, zodat je niet kunt bekijken of een moeder altijd van dr kind houd.

Maar ik denk zelf van wel hoor :wink:
huh?

maximus08

maximus08

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2007 - 15:00

hoi allemaal,

Ik ben hier nieuw er zijn heel wat interessante dingen langs gekomen.
Ik hoop dat ik dit goed doe.

Dit is mijn vraag, als ik het zo mag stellen.

In hoevere zit het verschil tussen moeders liefde en liefde tussen een stel.
In de meeste gevallen is de moeder liefde vele malen sterker dan de liefde van een stel (scheidingen, geen gevoel meer voor de andere).

Moeders gaan soms door het vuur voor hun kind.

Wat is het verschil.

Ik hoop dat ik me netjes aan de regels heb gehouden en dat het allemaal duidelijk is.

Groetjes,

M

Hans Sterling

Hans Sterling

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 01:49

De liefde voor een partner en die voor een kind (en de zorg voor de partner en kind die daaruit voortvloeit),zijn van nature ontstaan uit de drang om de mens als soort,voort te laten bestaan.

Voor het voortbestaan is een kind afhankelijker van liefde (en de zorg die daaruit voortvloeit),dan een partner.

Een partner kan als het moet wel voor zichzelf zorgen,een kind niet.

Vandaar dat de zorg voor het welzijn van het kind groter is dan die voor de partner,en veel ouders,in het bijzonder moeders,als het nodig is zelfs door het vuur gaan,voor hun kind.

Door de liefde c.q. door de natuur gedreven,imo.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:
"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

maximus08

maximus08

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 09:06

En hoe zit het met als het kind geen kind meer is.
Dat diegene volwassen is, dan zal zijn/haar moeder alsnog door het vuur gaan, voor hem/haar.

Misschien ligt het aan mij, maar alles wordt zo makkelijk naar evolutie geschoven (het zal wel met evolutie te maken hebben).

Draagt de opvoeding hier bijdrage bij?

Veranderd door maximus08, 28 maart 2007 - 09:07

Hans Sterling

Hans Sterling

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 15:16

En hoe zit het met als het kind geen kind meer is.
Dat diegene volwassen is, dan zal zijn/haar moeder alsnog door het vuur gaan, voor hem/haar.

Klopt,die bereidheid tot zelfopoffering bij moeders,is er vaak levenslang.

Draagt de opvoeding hier bijdrage bij?

De eigen opvoeding van de moeder zal als voorbeeld wel meespelen,maar of er wel of geen,of in welke mate er moederliefde is,wordt vooral door het geërfde materiaal bepaald,volgens mij.

Zo zijn er moeders die zelf geen of weinig moederliefde hebben gekend,en toch hun eigen kind met voldoende liefde opvoeden.
En andersom.
En moeders die geen of onvoldoende moederliefde hebben gekregen,en het zelf ook niet kunnen geven.

Maar de moeders die hun kind wel voldoende liefde geven zijn ver in de meerderheid.
Ter geluk van hun kind.
"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

maximus08

maximus08

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 16:55

Dus als ik het goed begrijp heb je (aangeboren liefde, liefde dat in onze gene zit).
En aangemaakte (ver)liefde (stel).

Maar hoe zit het met stellen, zullen die net zo gemakkelijk als moeders door het vuur gaan voor hun liefde.
Of denken ze eerst aan hun zelf?

Hans Sterling

Hans Sterling

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 18:09

Dus als ik het goed begrijp heb je (aangeboren liefde, liefde dat in onze gene zit).

Volgens mij komt liefde en verliefdheid (wat meestal voorafgaat aan liefde) tussen een stel,ook voort uit de drang tot voortplanting.
Wordt dus ook door het geërfde materiaal c.q. door de genen,bepaald.

Maar hoe zit het met stellen, zullen die net zo gemakkelijk als moeders door het vuur gaan voor hun liefde.
Of denken ze eerst aan hun zelf?

Mensen die door het vuur gaan voor hun partner,zijn er.
En mensen die dat niet doen,ook.

maximus08

maximus08

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2007 - 09:35

Hans Sterling.

Bedankt voor je antwoorden.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 maart 2007 - 17:21

Prof. Gerardyn heeft ons toevallig vorige week "De mythe van de moederliefde" van Elizabeth Badinter aangeraden. Ik heb het nog niet gelezen, maar het gaat over het belang van de eerste kinderjaren en het feit dat

in de zgn. onvoorwaardelijke liefde de ambivalentie van onze relatie tot onze "significante anderen" niet tot uiting komt...

Hans Sterling

Hans Sterling

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2007 - 23:34

Prof. Gerardyn heeft ons toevallig vorige week "De mythe van de moederliefde" van Elizabeth Badinter aangeraden. Ik heb het nog niet gelezen, maar het gaat over het belang van de eerste kinderjaren en het feit dat
quote:
in de zgn. onvoorwaardelijke liefde de ambivalentie van onze relatie tot onze "significante anderen" niet tot uiting komt...

Zou je de quote s.v.p. in Jip en Janneke taal willen vertalen,Ypsilon?
Zoals het er nu staat,komt het tegenstrijdig op mij over (het uiten van aanwezige tegengestelde strevingen (ambivalentie),en het niet tot uiting komen daarvan in onze relatie tot ''significante anderen'').
Mogelijk dat ik je niet goed begrijp.

1207

1207

• >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2007 - 09:27

Moederliefde is zuiver instinctief gedrag. Je kind is tenslotte je eigen genenbak en die moet overleven. voldoende voorbeelden van moederdieren die zichzelf opofferen om hun kleintjes te redden.
Dit blijft in stand tot aan de dood.

Omdat een man oneindig kan blijven paren heeft hij dat gevoel veel minder of zelfs niet. Een vrouw is na een geslaagde voortplanting zowiezo enkele maanden tot jaren kwijt om de kleine op te voeden. Daarom is het kind voor de vrouw veel belangrijker.

Verliefdheid is van tijdelijke aard om voortplanting te vergemakkelijken. Mensen die,al dan niet tijdelijk, enkel mekaars voordelen zien gaan nu eenmaal makkelijk over tot paring of voortplanting.
Bijna altijd eindigt deze gevoelstoestand in tegenstelling tot moeder-kindverhouding.

Veranderd door 1207, 31 maart 2007 - 09:30

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures