Wéér zo'n waterauto!

Moderator: Rhiannon

Berichten: 193

W

Ik weet niet of dit al gepost is (indien wel Mr. Moderator kieper hem er dan maar terug af) en of hij hier op zijn plaats staat:

http://www.reuters.com/news/video?videoId=...;videoChannel=1



Wat moet een mens daarvan geloven???

Mvg,

Paul Siemons

Gebruikersavatar
Berichten: 419

Re: W

Hij staat hier niet correct nee, hij behoort bij wetenschappelijk nieuws. Ik vraag me alleen af of dit niet meer energie kost dan het oplevert.
Kijk ook eens op het Distributed Computing forum en doe mee met BOINC!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showforum=59

Berichten: 771

Re: W

Ach dat is zo'n beetje de trend van de laatste maanden he

Auto's op alternatieve brandstoffen

Zulke auto's zullen naar mijn mening de komende 10 jaar toch niet massaal geproduceerd worden, want volgens mij "tank" je met zijn auto om de paar kilometers, en de kofferruimte blijkt ook niet heel groot lijkt me op het eerste zicht :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: W

Ik krijg zo zoetjes aan jeuk van filmpjes.

http://en.wikipedia.org/wiki/Genepax
Criticism

The claims made by Genepax that their product produces useable energy to propel the car, requiring only water as a fuel and creating only water as exhaust are fundamentally inconsistent with the scientific community's current understanding of the universe. The exhaust product could be routed directly into the fuel tank to power the car for an indefinate time period with no further intervention until a mechanical breakdown of the car occurs - until parts of the car wear out.

This is a direct violation of the First Law of Thermodynamics and effectively makes the Genepax product a perpetual motion machine.

The claims as currently stated by Genepax can not be true unless the very foundations of physical science are false.

The only alternative is that Genepax is either intentionally or ignorantly misleading the media and the public, and that a different source of energy is actually powering car.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: W

Inderdaad Jan, als water zowel het begin- als het eindproduct is, kan een auto er nooit energie van krijgen om mee te rijden. Even daarvan afgezien: ik volg het proces niet helemaal. Ze hebben het over het splitsen van water tot waterstof en zuurstof, en dan over 'releasing electrons'? Waar komen die laatsten vandaan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: W

Ze gebruiken een stof die ze geheim houden, laten we het X noemen, die reageert met water en zo waterstof produceert:

X + H2O ---> H2 + ...........

Die H2 wordt dan samen met lucht in een brandstofcel gebruikt om elektriciteit te maken voor de elektromotor, en daarbij ontstaat dan ook weer water.

De werkelijke energiebron is X, niet het water. Het kost veel meer energie om die X te maken dan het via waterstof aan elektriciteit oplevert.

Dit is één van de vele kletsverhalen die momenteel op internet circuleren waarbij de "uitvinders" beweren energie uit water te halen terwijl de energie in werkelijkheid komt uit X (vaak een onedel metaal of metaalverbinding).
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: W

Ik heb ooit eens een artikel gelezen waarbij water door de kinetische energie in dit water zelf in waterstof en zuurstof wordt omgezet en ook weer vice versa.

Hierbij heeft men dan een neutraal systeem dat energetisch neutraal is.

(het volgende is een idee met grote letters)

Het zou mogelijk kunnen zijn om deze vrij gemaakte waterstof door het water te binden aan een metaal zodat de vrije zuurstof er geen vat op kan bekomen.

Door dit mengsel langs een soort membraam te sturen (of anders) met een transducer bij het membraam kan men de vrije waterstof laten vrijkomen en ter plekke laten reageren met lucht ofzo.

Het water wordt dan zuurstofrijker...deze met zuurstofverrijkt water moet men dan verversen om het proces optimaal te houdem.

En het water koelt af door het proces dat dan door een radiator weer opgewarmd dient te worden.

(note: de transducer is een HF type en kan mogelijk het proces verbeteren)
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 11

Re: W

Schwartz schreef:Ik heb ooit eens een artikel gelezen waarbij water door de kinetische energie in dit water zelf in waterstof en zuurstof wordt omgezet en ook weer vice versa.

Hierbij heeft men dan een neutraal systeem dat energetisch neutraal is.

(het volgende is een idee met grote letters)

Het zou mogelijk kunnen zijn om deze vrij gemaakte waterstof door het water te binden aan een metaal zodat de vrije zuurstof er geen vat op kan bekomen.

Door dit mengsel langs een soort membraam te sturen (of anders) met een transducer bij het membraam kan men de vrije waterstof laten vrijkomen en ter plekke laten reageren met lucht ofzo.

Het water wordt dan zuurstofrijker...deze met zuurstofverrijkt water moet men dan verversen om het proces optimaal te houdem.

En het water koelt af door het proces dat dan door een radiator weer opgewarmd dient te worden.

(note: de transducer is een HF type en kan mogelijk het proces verbeteren)
Dus als ik we je goed begrijpen heb je dus een stof nodig die als katalysator werkt.

dus een stof die in combinatie met water, de zuurstof weet te binden.

Maar toch niet zo'n sterk als de binding tussen 2 zuurstof atomen.

Dan zou je dus een hoeveelheid elektrisch neutrale waterstof en zuurstof moleculen overhouden.

Dan heb je dus eigenlijk alleen nog een stof nodig die als katalysator dient.

Dan zou deze katalysator moeten werken als aanvoerroute van de elektronen die in stap 1 zijn vrijgekomen en daar via de elektrode zijn afgevoerd.

een hoop als maar ja zou zeggen theoretish niet onmogelijk.

Berichten: 12.262

Re: W

Dit is echt belachelijk, en al helemaal dat Reuters het als een nieuwsitem durft te brengen - geloof niet dat ze daar erg druk zijn met het onderzoeken van wat ze verslaan.
Ze gebruiken een stof die ze geheim houden, laten we het X noemen, die reageert met water en zo waterstof produceert:

X + H2O ---> H2 + ...........
Dat zou kunnen,

X + H2O --> 1/2 H2 + XOH lijkt me waarschijnlijker.

Waarbij bijv X = Na? werkt vast gewelding mits je er een voldoende groot blok natrium in verstopt :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: W

X is wellicht NaBH4 of een ander hydride.

NaBH4 + 2 H2O --> 4 H2 + NaBO2

of wellicht:

NaBH4 + 4 H2O --> 4 H2 + NaB(OH)4

Ik heb beide vergelijkingen wel eens gezien en het is mij niet duidelijk welke van de twee juist is. Het doet er eigenlijk niet toe, de energiebron is altijd het hydride niet het water.

Het treurige niveau van wetenschappelijke en technische berichtgeving vindt je niet alleen in Reuters en soortgelijk, maar ook in (populair) wetenschappelijke bladen en websites. Ook wetenschapsjournalisten zijn vaak niet in staat larie, vooral als het iets met waterstof is, van waarheid te onderscheiden. Bovendien verkoopt larie nou eenmaal beter dan waarheid.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 11

Re: W

Fred F. schreef:X is wellicht NaBH4 of een ander hydride.

NaBH4 + 2 H2O --> 4 H2 + NaBO2

of wellicht:

NaBH4 + 4 H2O --> 4 H2 + NaB(OH)4

Ik heb beide vergelijkingen wel eens gezien en het is mij niet duidelijk welke van de twee juist is. Het doet er eigenlijk niet toe, de energiebron is altijd het hydride niet het water.

Het treurige niveau van wetenschappelijke en technische berichtgeving vindt je niet alleen in Reuters en soortgelijk, maar ook in (populair) wetenschappelijke bladen en websites. Ook wetenschapsjournalisten zijn vaak niet in staat larie, vooral als het iets met waterstof is, van waarheid te onderscheiden. Bovendien verkoopt larie nou eenmaal beter dan waarheid.
Na wat zoeken kwam ik wat dingen tegen:

Zo stonden er op een japanse site 2 patenten.

Deze zijn aangevraagt door Genepax, het bedrijf dat WES (Water Energy system) op de markt wil brengen.

Ze zijn iets meer dan een jaar geleden aangevraagt voordat ze met testen zijn begonnen.

Ze hebben het hier over een elektrode van Platinum (Platina?) en een elektrode van Ruthenium (?) ,

volgens mij gescheiden door een katalysator. Helaas kon ik niet vinden waaruit deze bestond.

Hier is ook verklaard hoe de elektrodes opgebouwd zouden moeten zijn.

Voor de liefhebbers hier even de links

Voor de Patenten Op de volgende pagina even naar item nr 74 scrollen

http://www.fcpat-japan.com/

de 2 Pateneten met tekening zijn te vinden door de link in bovenstaand pagina te volgen.

en hier nog even de site van genepax:

http://www.genepax.co.jp/en/index.html

Kenmerken Ruthenium en Platina:

http://www.lenntech.com/elementen-periodiek-systeem/Ru.htm of Pt.htm

Kenmerken Platinum

Berichten: 12.262

Re: W

Platina en ruthenium zijn metalen die geschikt zijn als catalysator in een hele reeks aan processen, het zou me niet verbazen als ze gewoon deel zijn van een brandstofcel.

Maar het blijft inderdaad energie uit iets anders dan water, borohydride zou ook best kunnen. Overigens is het nog best een prestatie dat op zo'n schaal in een compact kastje te krijgen en er een auto op te laten rijden, maar efficient is het allemaal niet.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: W

En dan nog de vraag of je het voor een fatsoenlijk bedrag op de markt kunt zetten. Platina en ruthenium zijn geen goedkope metalen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 11

Re: W

zou het mogelijk zijn om zeg maar het water tussen lamellen te laten stromen.

Als dan de lamellen semipermeabel zijn en het waterstof kunnen doorlaten zodat je meteen het zuurstofrijke water scheidt van de waterstof, zit je nog met het probleem hoe het water te ontleden.

Nu weet ik niet zeker of er stoffen zijn die makkelijk een electron in hun schillen kunnen vangen zonder meteen zich te binden met bv waterstof of zuurstof.

Stel dat deze stof zijn elektronen weer makkelijk kan afstaan naar een goed geleidende stof die voor de afvoer zorgt

hoef je alleen nog de zuurstofatomen (eventueel met een tijdelijke bindingsfactor/catalysator) bij elkaar te brengen en via het stromende water af te voeren.

Petje af voor de techneuten die de goede stoffen bij elkaar hebben gezocht

en dito aan de andere pool maar dan het proces omgekeert.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: W

Nicolaas schreef:zou het mogelijk zijn om zeg maar het water tussen lamellen te laten stromen.

Als dan de lamellen semipermeabel zijn en het waterstof kunnen doorlaten zodat je meteen het zuurstofrijke water scheidt van de waterstof, zit je nog met het probleem hoe het water te ontleden.


Dat laatste is tegelijkertijd geen enkel probleem en het allergrootste probleem. Water ontleden in waterstof en zuurstof is helemaal niet moeilijk. Het probleem is echter dat je op die manier nooit meer energie terugkrijgt dan je erin hebt gestopt, ook niet als je met allerlei membranen op de proppen komt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer