Knik berekening bij houtconstructies

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Knik berekening bij houtconstructies

Ik kan het niet vinden op Yahoo of Altavista, vandaar mijn vraag hier.

Hoe kan ik de knik berekenen bij een staaf van hout. De knik berekeningen van Euler, Tetmajer gaan uit van staal, dat in het elastisch gebied wordt belast. Op hout is volgens mij niet de wet van Hooke van toepassing en mij lijkt, dat er een beinvloeding is van de vezelrichting op de knik.

Ik stel deze vraag omdat ik een berekening wil uitvoeren op staanders voor een carport.

Toine

Berichten: 329

Re: Knik berekening bij houtconstructies

Volgens mijn bescheiden mening is niet alleen de vezelrichting belangrijk, maar ook het hout zelf. Hard hout, zacht hout, kwaliteit (eik, beuk, grenen, populier...), keuze (veel of weinig knoesten, spinthout...), de droogtegraad enz enz...

Bovendien kan je ook een multiplex gebruiken (ook weer verschillende kwaliteiten, lagen, verlijmingen...), alles is afhankelijk van wat je bedoelt met 'een staaf hout'. Ook duurzaamheid is bij hout belangrijk.

Berichten: 4.502

Re: Knik berekening bij houtconstructies

De slankheden van de diverse houtsoorten worden allemaal gelijk bepaald (Kniklengte/imin);

de kniklengte is afhankelijk van de bevestiging van de steunpunten.

De imin,haal je uit de kleinste houtmaat ,stel dat die b is en wordt dan 0,2887* b ofwel
\(\sqrt{Ib/A\)


De toelaatbare drukspanningsberekening is afh.van de houtsoort,men gaat -bij mijn weten- uit van een gemiddelde E van 100000 kg/cm2 ofwel 10000 N/mm2.

Berichten: 3

Re: Knik berekening bij houtconstructies

oke dus Tetmajer is ook geldig voor Hout, dus nu alleen nog de juiste knikcoefficient W vinden. Want die ik heb, is alleen voor staal. Heeft iemand een goede webpage met W (omega) voor hout!!!!

Oktagon, i=wortel(I/A) volgens mij is de b foutief.

Toine

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Knik berekening bij houtconstructies

Het zou Tetmayer moeten zijn. (Met Y dus)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Knik berekening bij houtconstructies

Toine : De Ib,die ik aangaf in de wortelformule is het min.traagh.moment en dat gaf ik aan met de een b (dus geen vermenigv.)

Met subscript b als I b lukte dat niet onder het wortelteken.

Ik ben bezig met het scannen van de alpha (met lambda-)tabellen; tegenwoordig omega,en zal die op het scherm zetten.

En zowaar,hier verschijnen de knikfactoren met welke de gewone toelaatb.spanning moet worden vermenigvuldigd:

Berichten: 3

Re: Knik berekening bij houtconstructies

hi Oktagon, bedankt voor je antwoorden.

Ik was al bang dat er wat veranderd was in het berekenen van knik, ben daardoor wel gaan kijken in mijn oude HTS boeken, sinds 86 niet meer ingekeken. Trouwens Tetmajer werd ook daar geschreven als Tetmajer, zal wel van "Ludwig von Tetmajer" zijn.

Maar oke nu serieus en terug op mijn onderwerp ik zit in het Tetmajer gebied met die staanders, dus met die tabel kan ik verder gaan met rekenen. Nogmaals bedankt.

Toine

Berichten: 4.502

Re: Knik berekening bij houtconstructies

Afh. van de bevestigingen balken met kolommen,meestal tamelijk star,denk wel aan mogelijk optredend moment:
\( \sigma \)
= P/ (
\(\alpha * A ) \)
+ M/W

Berichten: 4.502

Re: Knik berekening bij houtconstructies

Hierbij nog een alternatief,dat ik voor mezelf liet maken in staal en wel balken Unp 120 en kolommen 60.60.4 (kon 45.45.4).

De kolommen nam ik zwaarder tegen evt.autobotsing en voor het zicht te iel.

Draagwerk hierop met geimpr.balkjes en 15 mm multiplex met twee grote lichtkoepels (120.120 cm);ruberoid dakbedekking en zinken randen op mp.dakranden.

Houten balkjes weggewerkt met sponning plafondschroten (geimpr.vuren) 12* 90 mm.

Berichten: 1

Re: Knik berekening bij houtconstructies

prospector schreef:Volgens mijn bescheiden mening is niet alleen de vezelrichting belangrijk, maar ook het hout zelf. Hard hout, zacht hout, kwaliteit (eik, beuk, grenen, populier...), keuze (veel of weinig knoesten, spinthout...), de droogtegraad enz enz...

Bovendien kan je ook een multiplex gebruiken (ook weer verschillende kwaliteiten, lagen, verlijmingen...), alles is afhankelijk van wat je bedoelt met 'een staaf hout'. Ook duurzaamheid is bij hout belangrijk.
E hout is afhankelijk van kwaliteit, het normaal gebruikte C18 hout heeft een E van 9000 N/mm²

Reageer