Veerplank dat losschiet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 39

Veerplank dat losschiet

Hoi,

Ik heb onlangs een filmpje gezien van een turnaccident (klik hier) [voor de paranoide mensen die niet op de youtube link durven klikken, youtube "superman gymnastics" en je komt er zo ook]

Mijn vraag is nu of dit echt of getrukeerd is. Of om het meer in het concept van dit forum te stellen: is het mogelijk dat wanneer zo'n veerplank losschiet, dat dat met zo'n enorme kracht gebeurt dat de persoon erop wordt weggeslingerd zoals de man in het filmpje?

Aan youtube comments heb je tegenwoordig niet veel, er zijn altijd wel mensen die een filmpje fake noemen, vandaar dat ik hier een meer wetenschappelijke benadering opzoek.

Alvast bedankt!

Moustaffa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Veerplank dat losschiet

Ik weet eerlijk gezegd niet goed hoe zo'n springplank in elkaar zit. Maar als dat een paar voorgespannen veren zijn, waarvan per ongeluk de voorindrukking losschiet dan kan ik me deze sprong bést voorstellen.

Normaal veert zoiets in, en veert het even ver weer uit. De arbeid van de veer op de springer blijft beperkt, omdat de weg waarover de kracht wordt uitgeoefend beperkt blijft.

Maar als zo'n ding werkt op vóórgespannen veren, dan is er op voorhand dus al arbeid ingestopt, die nu als potentiële energie in die veren zit. Laat je die potentiële energie los als arbeid op de springer, dan krijgt die een veel grotere 'stoot' dan waarop hij had gerekend.

Ik kan op het filmpje niet goed zien wat die plank doet, maar ik zou dit zeker niet tot fake willen verklaren. Om in Mythbusters termen te spreken: in ieder geval niet "busted", minstens "plausible".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: Veerplank dat losschiet

Bedankt voor uw antwoord!

Berichten: 7.068

Re: Veerplank dat losschiet

Als je dat filmpje ziet, zou meteen je bullshit-detector af moeten gaan. Als je dan een uitgebreidere versie van het filmpje bekijkt blijkt dan ook dat het gaat om een reclame (zie hier).

Berichten: 39

Re: Veerplank dat losschiet

Als je dat filmpje ziet, zou meteen je bullshit-detector af moeten gaan. Als je dan een uitgebreidere versie van het filmpje bekijkt blijkt dan ook dat het gaat om een reclame (zie hier).


Ah ja, had de uitgebreidere versie nog niet gezien.

En ja, bullshit detector, het ziet er inderdaad niet geloofwaardig uit, maar ik achtte het ook niet meteen onmogelijk...

Reageer