Springen naar inhoud

Ph aanpassen met naoh

• Log in om te kunnen reageren

nan0tEch

nan0tEch

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2008 - 15:17

Hey,

Ik zit met het volgende probleem.

Ik moet een tank van 10.000 liter vullen met een waterige oplossing dat een pH heeft van 6.5. Dit is te zuur en de waterige oplossing moet tussen de 7.5 a 8.5 pH liggen. Hoeveel liter NaOH moet ik toevoegen om dit te bekomen.

Kan iemand mij hiermee helpen. En als het mogelijk is hoe kan ik dat zelf berekenen.

Misschien tevens handig om weten het omgekeerde met HCL om de pH te laten dalen.

MVG Dirk Kerkhofs

Veranderd door nan0tEch, 19 juni 2008 - 15:18

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juni 2008 - 22:47

NaOH is geen vloeistof, wanneer het over liters gaat heb je het dus altijd over een oplossing. Wanneer het over oplossingen gaat moet je de concentraties weten.

Heb je vast NaOH tot je beschikking, dan gaat het over grammen die je moet afwegen. In dit geval (natte vingerwerk) ongeveer 250 mg, 0.25 gram dus.

Beter is: Een paar gram oplossen in een liter, en dat toevoegen (+roeren...) tot je de gewenste pH hebt bereikt.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2008 - 14:25

Je kunt dit eigenlijk niet uitrekenen omdat je niet weet om welke oplossing het gaat. Deze oplossing zou een grote buffercapaciteit kunnen hebben en dan is voor een kleine pH verhoging toch heel wat NaOH nodig. Zeker bij biologisch materiaal met veel proteinen. Je moet het eigenlijk eerst met bijvoorbeeld 1 liter uitproberen. Dan weet je daarna wat je voor tien ton ongeveer nodig hebt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2008 - 09:03

Heilz,

Waarom zou deze eenvoudige reactie een buffersysteem zijn? Bovendien zijn met de antwoorden de vraag van Nano nog niet beantwoord. De vraag was namelijk hoe dit te berekenen valt.

Nano,

Je weet dat een oplossing van 10.000 L een Ph van 6,5 heeft. Je weet ook dat de oplossing Hcl bevat (wat een sterk zuur is).
Je zal ook wel al gezien hebben dat de formule om de Ph van een sterk zuur te berekenen:

Ph=-log(Ca)

Je weet al dat de Ph 6,5 is dus kun je uit deze formule de concentratie aan Hcl afleiden. Als je dit weet dat kan je gewoon een tabelletje opstellen waarbij je de concentratie HcL met NaOH met mekaar laat reageren. Ik kan je nu al zeggen dat uiteindelijk al het HcL zal wegreageren

Veranderd door Jona444, 28 juni 2008 - 09:04

Its supercalifragilisticexpialidocious!

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juni 2008 - 23:33

Het zou een buffersysteem kunnen zijn. Dat weet je niet op dit moment, alleen dat de pH 6.5 is. Een berekening heeft dan ook geen zin. Toevoegen en de pH blijven meten, eerst op kleine schaal zoals hzeil aangaf, daarna vermenigvuldigen zodat je de hoeveelheid benodigd voor 10.000 liter bekomt.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 juni 2008 - 10:03

Ach inderdaad, het type zuur in de tank is in de regel niet gegeven, maar

Misschien tevens handig om weten het omgekeerde met HCL om de pH te laten dalen.

Bedoel je dat het type zuur in de tank dan HcL is of niet Dirk? Indien het gewoon HcL is, dan is het een gewone neutralisatiereactie waarbij er een lichte overmaat NaOH moet worden toegevoegd.

Veranderd door Jona444, 29 juni 2008 - 10:08

Its supercalifragilisticexpialidocious!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures