Aspirine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Aspirine

Hallo,

Voor school moet ik een praktische opdracht schrijven over aspirine.

Hierbij hebben we ook een proef en dergelijk bij gehad.

Zelf ben ik achter hetvolgende gekomen:

Wassen met water, wat ook wel extraheren genoemd kan worden, gebruik je als een oplosmiddel waarin je product slecht oplost. De ander stoffen lossen op in het water en blijven dus niet op het filter liggen. Bij de synthese van acetylsalicylzuur is het zo dat salicyzuur minder goed oplost in het water dan je eindproduct. Je kunt je product dus alleen volledig zuiveren als er geen salicyzuur meer aanwezig is. Dit bereik je door een overmaat azijnzuuranhydride te gebruiken. Als het salicylzuur reageert ermee. Je houdt dus azijnzuuranhydride over, maar dat kan weggewassen worden, want azijnzuuranhydride reageert met water tot azijnzuur en dat lost goed op.

Maar mijn vraag is: waarom lost acetylsalicylzuur niet zelf op in water?

Als je bijvoorbeeld asprobruit toevoegd, wat natriumwaterstofcarbonaat bevat, verbeterd te oplossing

maar hoe kan dat? heeft dat iets te maken met het evenwicht? tijdens deze reactie ontsnapt er ook een gas, maar welke? Want ook bij het opstellen van de reactievergelijking tussen deze twee heb ik problemen.

Ik zou graag antwoord willen krijgen op de volgende twee vragen!

Alvast bedankt!

Berichten: 12.262

Re: Aspirine

Er komt CO2 vrij bij reactie van het waterstofcarbonaat met (acetylsalicyl)zuur, waarbij het laatste dus wordt omgezet in zijn ion. Zou je na dit proces de boel weer drogen (afdampen oid) dan slaat dus het natriumzout van aspirine neer, dat vermoeddelijk beter oplosbaar is dan het zuur zelf (even checken).
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Aspirine

Er komt CO2 vrij bij reactie van het waterstofcarbonaat met (acetylsalicyl)zuur, waarbij het laatste dus wordt omgezet in zijn ion. Zou je na dit proces de boel weer drogen (afdampen oid) dan slaat dus het natriumzout van aspirine neer, dat vermoeddelijk beter oplosbaar is dan het zuur zelf (even checken).


Maar waarom lost acetylsalicylzuur zelf nie top in water? Waarom hebben ze daar waterstofcarbonaat voor nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Aspirine

Omdat acyetylsalicylzuur zelf apolair is. Bij de zuurbasereactie met HCO3- staat acyetylsalicylzuur een proton af, waarna het negatief geladen en (redelijk) polair is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer