Klemspanning formule vraagje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Klemspanning formule vraagje

Ik heb een vraagje over klemspanning en blonspanning. Bij het maken van deze som kreeg ik een negatieve oplossing als inwendige weerstand van een spanningsbron. Hier de som:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uit onze grafiek is af te lezen dat UBronspanning = 4,25 V.

Als klemspanning in de berekening gebruiken we 3,75 V die bij 0,043 A hoort. Deze gebruiken we omdat hij het dichtst bij de lijn ligt die we hebben getekend, waardoor het een van de betrouwbaarste waarden zullen zijn.

UKl = I x Ri + Ub

3,75 = 0,043 x Ri + 4,25

0,043 x Ri = 3,75 - 4,25

0,043 x Ri = -0,5

Ri = -0,5 / 0,043 = -11,6 Ω

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik moet dus de inwendige weerstand van de spanningsbron berekenen. (Ri)

Die klemspanning van 3,75 V met bijbehorende 0,043 A heb ik via de opstelling gemeten, waarbij Ru 82 Ω was.

Ik zelf denk dat er een fout in de formule zit, maar weet niet wat dan wel de formule zou moeten zijn.

Of er zit ergens anders een fout in.

EDIT:

Kan het zijn dat ik deze formule zou meoten gebruiken?: UKl = Ub - I x Ri Daaruit krijg ik:

UKl = Ub - I x Ri

3,75 = 4,25 – 0,043 x Rr

– 0,043 x Rr = 3,75 – 4,25

– 0,043 x Rr = -0,5

Ri = -0,5 / -0,043 = 11,6 Ω

Klopt die 11,6 Ω wel bij deze som? Want volgens mij had ik alleen de verkeerde formule gebruikt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Klemspanning formule vraagje

Die klemspanning van 3,75 V met bijbehorende 0,043 A heb ik via de opstelling gemeten, waarbij Ru 82 Ω was.
Hebben je meters ruzie?

Ik vind voor klemspanning I·Ru = 0,043 x 82 = 3,526 V, en niet 3,75 V
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Klemspanning formule vraagje

Dit onderwerp past beter in het forum Huiswerk & Practica en is daarom verplaatst.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 7

Re: Klemspanning formule vraagje

Dit onderwerp past beter in het forum Huiswerk & Practica en is daarom verplaatst.
Ok dankje, ben nieuw dus ken dit forum nog helemaal niet.
Jan van de Velde schreef:Hebben je meters ruzie?

Ik vind voor klemspanning I·Ru = 0,043 x 82 = 3,526 V, en niet 3,75 V
We hebben beetje goedkope meters op school :D

+ Bij het aflezen zit je er altijd wat naast dus daardoor die afwijking.

De leraar zelf weet dit ook wel, en het is nooit erg als je beetje van het werkelijke antwoord af zit (het gaat dus om een practicumverslag).

Het gaat er vooral om of het de juiste formule is. En of het klopt hoe ik het allemaal invul (als je naar gegevens kijkt die ik geef). Dus of 11,6 ohm de inwendige weerstand van de spanningsbron is (ongeveer dus).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Klemspanning formule vraagje

Ongeveer wel. Ik zou zeggen, noteer in je verslag dat die 3,75 V niet overeenkomt met 82 ohm en 0,043 A
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Klemspanning formule vraagje

Ongeveer wel. Ik zou zeggen, noteer in je verslag dat die 3,75 V niet overeenkomt met 82 ohm en 0,043 A
We moeten in het verslag ook een evaluatie stoppen, waar je inzet hoe het verliep.

Hierin zet ik dat het antwoord afwijkt van de werkelijke weerstand, met de redenen erbij.

Maar bedankt iedereen voor de hulp

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Klemspanning formule vraagje

haakje openen en dan heeft het ook weinig zin om je antwoord te geven met een cijfer achter de komma haakje sluiten.

want als je hier een foutenanalyse op loslaat uitgaande van een foute voltmeter met betrouwbare amperemeter, of andersom, zou je wel eens op 10 ohm plus of min 6 ohm kunnen uitkomen of zo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7.068

Re: Klemspanning formule vraagje

Ongeveer wel. Ik zou zeggen, noteer in je verslag dat die 3,75 V niet overeenkomt met 82 ohm en 0,043 A
Ik durf bijna nu al te garanderen dat de spanningsmeter over zowel de stroommeter als de belastingsweerstand stond en dat de impedantie van de stroommeter 'verwaarloosd' is (waarbij je 'verwaarloosd' moet lezen als 'vergeten'). Maar ja, dat is natuurlijk erg lastig zeker te stellen zonder te weten hoe er precies gemeten is. Ik verwacht niet dat je de afwijking kunt verklaren met de onnauwkeurigheid van de meter (zelfs zeer goedkope meters hebben voldoende nauwkeurigheid voor dit soort bereiken).

Reageer