[natuurkunde] akoestiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] akoestiek

Hallo,

Ik ben student architectuur en als opleidingsonderdeel hebben we het vak akoestiek. Van de docent kregen we een reeks voorbeeldvragen. Ik heb deze opgelost maar mijn kennis hier omtrent is niet al te groot. Ik heb ze al met medestudenten overlopen maar ze weten het ook niet goed. Ziet hier iemand fouten? en zo ja, waar ligt de fout. Waarschijnlijk zijn dit voor jullie megasimpele vragen maar voor mij zijn deze nogal twijfelachtig.

Vraag 1:

Je hangt een gordijn voor je raam, verbeterd dat gordijn de isolatie?

JA/NEE

NEE

Membraan (textiel) heeft absorberende eigenschap. Hoewel vooral voor lage frequenties. Maar geen isolerende eigenschap. Absorberende materialen hebben invloed op reflectie maar niet op transmissie of isolatie

In principe isoleert het een heel klein beetje aangezien er lucht tussen het glas en het gordijn zit ma is volgens mij te verwaarlozen

Vraag 2:

Je verbouwt een voetbalstadium van 10000 personen capaciteit naar 40000 pers. Als deze 40000 personen allemaal samen roepen, hoeveel meer geluid is er dan?

- het blijft gelijk

- + 3dB

- + 6dB

+6dB

4 maal meer geluid is +6dB

Vraag 3:

Wat is het luidst?

- 50 dB

- 60 dB

- geen idee

Geen idee

Afhankelijk van a-weging/c-weging: indien a-weging dan is 60dBA groter, indien c-weging dan is het frequentieafhankelijk

Vraag 4:

Je meet het geluid op in de omgeving van een fabriek. Waar is het het luidst?

- op 800 m afstand

- op 900 m afstand

- doet er niet toe

800m

Moest de afstand dichter zijn dan kan men de fabriek als vlakke bron beschouwen, dan is er op zeer korte afstand geen verschil merkbaar. Maar op 800m mag je een fabriek als puntbron beschouwen. Dus hoe dichter, hoe luider.

Vraag 5:

idem vraag i.v.m. spouwgroottes: Welke muur isoleert het best:

- baksteen + 50 cm spouw + baksteen

- baksteen + 3 cm spouw + cellenbeton

- baksteen + 50 cm rotswol + baksteen