[natuurkunde] akoestiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] akoestiek

Hallo,

Ik ben student architectuur en als opleidingsonderdeel hebben we het vak akoestiek. Van de docent kregen we een reeks voorbeeldvragen. Ik heb deze opgelost maar mijn kennis hier omtrent is niet al te groot. Ik heb ze al met medestudenten overlopen maar ze weten het ook niet goed. Ziet hier iemand fouten? en zo ja, waar ligt de fout. Waarschijnlijk zijn dit voor jullie megasimpele vragen maar voor mij zijn deze nogal twijfelachtig.

Vraag 1:

Je hangt een gordijn voor je raam, verbeterd dat gordijn de isolatie?

JA/NEE

NEE

Membraan (textiel) heeft absorberende eigenschap. Hoewel vooral voor lage frequenties. Maar geen isolerende eigenschap. Absorberende materialen hebben invloed op reflectie maar niet op transmissie of isolatie

In principe isoleert het een heel klein beetje aangezien er lucht tussen het glas en het gordijn zit ma is volgens mij te verwaarlozen

Vraag 2:

Je verbouwt een voetbalstadium van 10000 personen capaciteit naar 40000 pers. Als deze 40000 personen allemaal samen roepen, hoeveel meer geluid is er dan?

- het blijft gelijk

- + 3dB

- + 6dB

+6dB

4 maal meer geluid is +6dB

Vraag 3:

Wat is het luidst?

- 50 dB

- 60 dB

- geen idee

Geen idee

Afhankelijk van a-weging/c-weging: indien a-weging dan is 60dBA groter, indien c-weging dan is het frequentieafhankelijk

Vraag 4:

Je meet het geluid op in de omgeving van een fabriek. Waar is het het luidst?

- op 800 m afstand

- op 900 m afstand

- doet er niet toe

800m

Moest de afstand dichter zijn dan kan men de fabriek als vlakke bron beschouwen, dan is er op zeer korte afstand geen verschil merkbaar. Maar op 800m mag je een fabriek als puntbron beschouwen. Dus hoe dichter, hoe luider.

Vraag 5:

idem vraag i.v.m. spouwgroottes: Welke muur isoleert het best:

- baksteen + 50 cm spouw + baksteen

- baksteen + 3 cm spouw + cellenbeton

- baksteen + 50 cm rotswol + baksteen

Het beste isoleert 'baksteen + 50 cm rotswol + baksteen', hoe meer massa, hoe beter het isoleert

Vraag 6:

Er draait een ventilator, waar hoor je hem het best:

- op vier meter

- op 8 meter

- is gelijk

Op vier meter

Ventilator kan ook als puntbron beschouwd worden dus verdubbeling afstand is -6dB dus op vier meter.

Vraag 7:

Je moet schrijven best-middel-slechtst

- een gyproc wand die stopt tegen een valse plafond

- een gyproc wand die doorloopt tot het echte plafond

- een houten paneel tot het vals plafond

Best: - een gyproc wand die stopt tegen een valse plafond

Middel: - een gyproc wand die doorloopt tot het echte plafond

Slechtst: - een houten paneel tot het vals plafond

Vraag 8:

Wanneer komt het meeste geluid van buiten binnen:

- 1 raam van 10 m2

- 2 ramen van 4 m2

- 4 ramen van 3 m2

4 ramen van 3m²

1 van 10m² = 10m², 2 van 4m² = 8m² en 4 van 3m² = 12m²

Hoe meer raam oppervlakte, hoe meer geluid er naar binnen kan. Dus 12m² = ‘t meeste

Alvast bedankt!

mvg

Vajo

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde] akoestiek

Ik bekeek oppervl. je vragen.

Geef aan geluidsisolatie,resp.warmteisolatie,niet simpel isolatie.

Er bestaat ook nog absorbsievermogen.

Wat het stadion aangaat, er zal geluidsintensiteit toenemen ,m.i. 4-voudig,maar is afh. van frequenties.Bij afstandsverandering is er een makkelijker antwoord te geven,verdubbeling afstand is reductie van 6 dB.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [natuurkunde] akoestiek

Wat het stadion aangaat, er zal geluidsintensiteit toenemen ,m.i. 4-voudig,maar is afh. van frequenties.Bij afstandsverandering is er een makkelijker antwoord te geven,verdubbeling afstand is reductie van 6 dB.
Stadionvraag klopt hoor.
\(10*\log_{10}{(4*x)} = 10*\log_{10}{(x)}+10*\log_{10}{(4)}\)
En
\(10*\log_{10}{(4)}= 6 db\)

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] akoestiek

bedankt!

ondertussen heeft iemand me al geholpen met de rest van de vragen

topic mag voor mijn part gesloten worden

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde] akoestiek

Ik moet zeggen dat ik de vragen erg slecht gesteld vind.

Dit antwoord van je vind ik opmerkelijk:
Moest de afstand dichter zijn dan kan men de fabriek als vlakke bron beschouwen, dan is er op zeer korte afstand geen verschil merkbaar. Maar op 800m mag je een fabriek als puntbron beschouwen. Dus hoe dichter, hoe luider.
Als de fabriek een vlakke bron is, geldt toch nog steeds "hoe dichter, hoe luider"? Verder zeg je "Maar op 800m mag je een fabriek als puntbron beschouwen." Hoe heb je dat bepaald? Je hebt bijv. totaal geen informatie over de (grootte van) de fabriek.

En dit
In principe isoleert het een heel klein beetje aangezien er lucht tussen het glas en het gordijn zit ma is volgens mij te verwaarlozen
is volgens mij niet waar: Die (stilstaande) lucht zorgt m.i. voor een aanzienlijk verschil in isolatie.

Overigens doen we hier niet aan het sluiten van onderwerpen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer