Oppervlakte van een bol

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

Oppervlakte van een bol

Anagezien ik geen bewijs of antwoord vond online, stel ik u de vraag:

Is het mogelijk een driedimensionale bol zo door te 'knippen' dat er een twee dimensionaal vlak ontstaat zonder vervorming?

zo niet, is er dan ook een bewijs dat bewijst dat het niet kan? :D

thx

Berichten: 7.068

Re: Oppervlakte van een bol

Is het mogelijk een driedimensionale bol zo door te 'knippen' dat er een twee dimensionaal vlak ontstaat zonder vervorming?
Wat versta je hier onder 'zonder vervorming'?

Berichten: 11

Re: Oppervlakte van een bol

Zonder dat je delen plat drukt, Zo zou je bevoorbeeld de bol gewoon kunnen platdrukken en een tweedimensionale cirkel bekomen. Maar dat is niet de bedoeling. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Oppervlakte van een bol

Je vraagt of als je in een bovenhelft van een bol 4 niet coplanaire punten neemt, deze na het scheiden van de bol in twee delen, in een boven- en onderhelft, deze punten niet coplanair blijven, of juist wel coplanair worden?

Volgens mij bewijst de stelling zichzelf, waarom zou een scheiding van een lichaam (ook in twee niet gelijke delen), 4 niet coplanaire punten plots wel coplanair maken?

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 2

Re: Oppervlakte van een bol

:D :P :D ;) :P :-k

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Oppervlakte van een bol

:D :P :D ;) :P :-k
3 punten zijn altijd coplanair, net als 2 punten altijd colinair zijn. (Met coplanair bedoelen we in hetzelfde vlak, colinair op dezelfde rechte.)

Net als 3 punten niet colinair kunnen zijn (je kan ze niet allen bevatten in 1 rechte), kunnen ook 4 punten niet coplanair zijn.

Nu, we nemen nu 4 niet coplanaire punten van een boloppervlak. Nu scheiden we de bol (en dus ook haar oppervlak) in twee delen. Doe dit zo, zodat de 4 niet coplanaire punten in hetzelfde deel zitten (of kies de 4 niet coplanaire punten zodat ze niet in hetzelfde deel zitten). Waarom zouden deze punten na de scheiding plots wel coplanair worden?

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 11

Re: Oppervlakte van een bol

Ik ga een nieuwe poging ondernemen om mijn vraag te formuleren: Stel je hebt een kubus dan kan je deze ontvouwen in de volgende figuur: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Hexahedron_flat_color.svg

Is het mogelijk om hetzelfde te doen voor een bol ?

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Oppervlakte van een bol

Is het mogelijk om hetzelfde te doen voor een bol ?
Nee.

(Tenzij iemand die hogere wiskunde dan mij gezien heeft me het tegendeel kan bewijzen.)

Denis

Edit: Nee, het kan niet. Nu ben ik zeker. Was dit mogelijk geweest, dan had men geen problemen met conformiteit, equidistantie en equivalentie bij het maken van een wereldkaart.
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oppervlakte van een bol

Over projecties van een boloppervlak op een vlak, vind je hier meer informatie.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Oppervlakte van een bol

Is het mogelijk een driedimensionale bol zo door te 'knippen' dat er een twee dimensionaal vlak ontstaat zonder vervorming?
Het kan niet. Helaas heb ik geen bewijs noch weet ik een verwijzing naar een bewijs. Een indirect bewijs is natuurlijk, dat men niet voor niets al die genoemde projecties heeft bedacht.

Berichten: 11

Re: Oppervlakte van een bol

Bedankt iedereen!

Reageer