Wiskunde - vragen toelatingsexamen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 36

Wiskunde - vragen toelatingsexamen

Hey, ik heb een vraagje ivm een vraag waar ik vastzit. Ik zoek geen antwoorden, maar een paar tips of beginmogelijkheden zouden handig zijn :D

Bereken de vergelijkingen van de rechten door de oorsprong en rakend aan de cirkel met vergelijking (x-2)² + y² = 1

Dank bij voorbaat,

-Deleteplz

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskunde - vragen toelatingsexamen

Een rechte door de oorsprong heeft als vergelijking y = mx.

Snijdt deze rechte met de cirkel (substitutie) en druk uit dat de discriminant 0 is.

Dan vallen de snijpunten immers samen, dus de rechte raakt. Begrijp je dat?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 36

Re: Wiskunde - vragen toelatingsexamen

Nee, ik volg je redenering niet helemaal..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskunde - vragen toelatingsexamen

Maak eens een schets: als je een rechte en een cirkel tekent in een vlak, zijn er drie mogelijkheden:

- ze hebben 0 punten gemeen (niet snijden, niet raken),

- ze hebben 1 punt gemeen (rakend),

- ze hebben 2 punten gemeen (snijdend).

Om gemeenschappelijke punten te zoeken, kan je het stelsel van de vergelijkingen oplossen.

Dat kan via substitutie, de y uit de vergelijking van de cirkel vervang je door mx van de rechte.

Je krijgt dan een kwadratische vergelijking in x, met een aantal oplossingen (discriminant...)

Zie je het verband tussen de discriminant (>0, <0, =0) en de drie gevallen van hierboven?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Wiskunde - vragen toelatingsexamen

Bedankt, hier had ik veel aan. Ik had al wel gezocht, maar had blijkbaar de zoekfunctie beperkt tot het andere subforum.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskunde - vragen toelatingsexamen

Je kan je oplossing hier altijd laten controleren als je wil.

Merk op dat er hier geen "vergelijking van de raaklijn" (met de afgeleide voor de rico enz) aan te pas komt. Op die manier kan je er natuurlijk ook geraken, maar dat is langer en moeilijker. Als je deze methode "begrijpt" (waarom werkt dit zo?), dan is dit zeker de eenvoudigste oplossing.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Wiskunde - vragen toelatingsexamen

TD schreef:Je kan je oplossing hier altijd laten controleren als je wil.

Merk op dat er hier geen "vergelijking van de raaklijn" (met de afgeleide voor de rico enz) aan te pas komt. Op die manier kan je er natuurlijk ook geraken, maar dat is langer en moeilijker. Als je deze methode "begrijpt" (waarom werkt dit zo?), dan is dit zeker de eenvoudigste oplossing.
Ik heb m'n antwoord al gecontroleerd door het te tekenen in Derive 6.

Dit was overigens geen huiswerk, maar een vraag op een ingangsexamen van de Koninklijke Militaire School. Ik neem aan dat Deleteplz voor hetzelfde aan het studeren is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskunde - vragen toelatingsexamen

Dat is goed mogelijk ja, succes met dat ingangsexamen!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 36

Re: Wiskunde - vragen toelatingsexamen

Ik ben inderdaad voor hetzelfde aan het studeren xenion :D Hopelijk ben ik er door :D Jij ook voor smw aan het studeren dan?

-Deleteplz

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskunde - vragen toelatingsexamen

Lukt de oefening nu, Deleteplz? Jij ook succes gewenst trouwens :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Wiskunde - vragen toelatingsexamen

Deleteplz schreef:Ik ben inderdaad voor hetzelfde aan het studeren xenion :D Hopelijk ben ik er door :D Jij ook voor smw aan het studeren dan?

-Deleteplz
Ik ga voor polytechniek, maar die vraag zat bij het gemeenschappelijke examen. Ik moet de dag erna nog eens terugkomen voor nog een extra wiskunde examen. Wel veel werk allemaal. Jij ook veel succes gewenst.

Berichten: 36

Re: Wiskunde - vragen toelatingsexamen

Ja nog een extra examen van 4 uur is da zeker, vrij pijnlijk nog een dag examens gaan doen ^^ maar polytechniek is niet echt iets voor mij, smw is meer mijn kap, alleszins al veel gelukg woensdag! en ja TD de oefening lukt nu, erg bedankt :D

-Deleteplz

Berichten: 36

Re: Wiskunde - vragen toelatingsexamen

Nu we toch in de sfeer zijn van het hele toelatingsexamen voor kms heb ik nog een vraagje.

wetende dat log(10) 2 = a met a is een element van R, bereken dan log (10) (vkw) 8 / 32

-Deleteplz

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskunde - vragen toelatingsexamen

Bedoel je met log(10) 2 de logaritme met grondtal 10?

Probeer de gegeven uitdrukking in functie hiervan te schrijven.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 36

Re: Wiskunde - vragen toelatingsexamen

TD schreef:Bedoel je met log(10) 2 de logaritme met grondtal 10?

Probeer de gegeven uitdrukking in functie hiervan te schrijven.


ja met 10 bedoel ik grondtal 10, en wat bedoel je daar juist mee?, in functie daarvan schrijven?

Reageer