Springen naar inhoud

Overeenkomsten mormonisme en christendom

• Log in om te kunnen reageren

Samuelson

Samuelson

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2008 - 13:18

Weet iemand overeenkomsten tussen de Bijbelse waarheid van de Christenen en de Bijbelse waarheid van de Mormonen?
Dit is in verband met een onderzoek dat ik doe, ik heb al een aantal overeenkomsten, maar wil deze graag controleren en ik wil er misschien ook nog extra informatie aan toevoegen.

Bij voorbaat dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Heet Staal

Heet Staal

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2008 - 13:20

Ik zal een tip van de sluier lichten: Google zal en kan je helpen.

Edit: dit zal je misschien verbazen, maar Mormonen zijn Christenen.

Veranderd door Arwin Rummel, 21 juni 2008 - 13:33

["HEET STAAL" was op dit forum voorheen bekend onder de naam "ARWIN RUMMEL".]

Beide zijn van dit forum verdwenen, bedankt voor niets!

Heet Staal

Heet Staal

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 juni 2008 - 13:42

ANTWOORDEN over RELIGIES - Christian Answers

De geloofsrichtingen en de grenzen

De doctrines en de praktijken van het christendom zijn ontstaan als het gevolg van vele discussies. Vele groepen hebben, in de loop van de eeuwen, hun geloof als hét ware christendom bestempelt. Enkele voorbeelden zijn de gnostiek, de marcionistische beweging, het arianisme en het pelagianisme in de eerste eeuwen. Later volgden onder meer de nestorianen en de jacobieten en nog later het oost-west schisma tussen de Oosters-Orthodoxe Kerk en Katholieke Kerk (zie Oosters Schisma).

De protestantse hervorming leidde tot de ontwikkeling van een groot aantal groeperingen met eigen onderwijs en praktijken verschillend van het katholicisme en van elkaar. Voorbeelden zijn de Lutherse Kerk, de Quakers en de mennonieten. Recenter hebben de adventisten, de Jehova's getuigen en de mormonen gepretendeerd het ware geloof in Jezus als christus te verkondigen.

Wiki Christendom

Het zijn dus Christenen.

Graag had ik dat u eens aangaf welke dan volgens u verschillen zijn. Ik meen me op een discussie-forum te bevinden, niet op een gratis vraagbaak.

Dit is geen kritiek hoor, mijn beste, maar een constatatie. Wij controleren ook graag aan de hand van jouw bevindingen. Heb gene bang om te vertellen wat u denkt. :D
["HEET STAAL" was op dit forum voorheen bekend onder de naam "ARWIN RUMMEL".]

Beide zijn van dit forum verdwenen, bedankt voor niets!

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 juni 2008 - 11:33

Ik meen me op een discussie-forum te bevinden, niet op een gratis vraagbaak

Er zijn zo veel topics die met een vraag beginnen; niks mis mee (wat niet meteen gezegd kan worden van jouw nickname; biij Vlamingen die zich vernoemen naar Erwin Rommel krijg ik doorgaans een behoorlijk smerige smaak in m'n bek.).

Weet iemand overeenkomsten tussen de Bijbelse waarheid van de Christenen en de Bijbelse waarheid van de Mormonen?

Intrigerende wijze van vraagstelling, spreken van “de Bijbelse waarheid” van Christenen en Mormonen i.p.v. “de rol van de bijbel” of “de interpretatie van de bijbel” bij/door Christenen en Mormonen o.i.d. Dat suggereert een bepaalde achtergrond, waar ik wel benieuwd naar ben.
Maar goed, voor je vraag doet et niet ter zake.

ik heb al een aantal overeenkomsten

Ja, dus ook Arwins opmerking “dit zal je misschien verbazen, maar Mormonen zijn Christenen” was weinig doordacht. En op een verwijzing naar wikipedia zit je waarchijnlijk ook niet te wachten. Toch heb ik ff gekeken wat er bij Mormonen, bij het boek van Mormon en bij Joseph Smith staat. Het meeste heb je dan wel gehad, maar ik mis een beetje achtergrond en historische kader (wellicht dat de Engelse wiki uitgebreider is) en de teksten zijn niet altijd even duidelijk, of zelfs fout.
Zo staat er bij het mormonenlemma:
a) dat het boek v. Mormon de geschiedenis van “ een volk dat vertrok uit het oude Jeruzalem omstreeks 600 voor Christus” beschrijft,,
b) dat Jezus in Amerika verscheen, nadat hij in Israël had geleefd
en
c) dat “hij toen volgens het Boek van Mormon ook aan de Tien Verloren Stammen van Israël verschenen is”,
alsof het hierbij niet om één en hetzelfde volk op één en dezelfde plaats zou gaan, namelijk de tien in 722 v. Chr. door de Assyriërs uit Israël weggevoerde en sindsdien “verloren stammen” van het Noordelijke Rijk (=Israel, t.o. het Zuidelijke Rijk, = Juda). In Israel zelf zouden de Samaritanen van hen afstammen, wat zeer aannemelijk is, gezien het feit dat zij b.v. alleen de Thora (er)kennen en niet alle andere, meest later en in het Judaïsche milieu ontstane boeken van de Tenach. Maar het merendeel is gewoon verdwenen en niet teruggekeerd uit de ballingschap, zoals de stammen van Juda, na hun deportatie en ballingschap (586-539 v. Chr.). Over die tien verloren stammen zijn door de eeuwen heen de meest wilde fantasieën geopperd (ziehier voor een beginnetje. Zelfs van Columbus wordt wel beweerd dat hij eigenlijk een verhulde Jood was, die op zoek wilde naar de verloren stammen (in hoeverre er een kern van waarheid in die theorie kan zitten, weet ik niet).
Maar goed, inmiddels zijn we fors afgedwaald, dus terug naar Wiki. Wel juist is deze constatering:

In tegenstelling tot de meeste andere Christelijke gemeenschappen, ziet de Kerk niet alleen Israël, maar ook het Amerikaanse continent als het beloofde land.

en daar zit ook de kern van Joseph Smiths denken, al wordt daar dan weer niet op ingegaan. Joseph Smith was een typisch product van het nieuwe Amerika. Het land was nog geen halve eeuw onafhankelijk en groeide snel, maar had geen geschiedenis. Smiths tour de force om het boek van Mormon te schrijven(**) in een soort aan de King James Bible-vertaling ontleende Oud-Testamentische stijl, was mede ingegeven door zijn wil om Amerika haar eigen heilsgeschiedenis te geven, los van het oude Europa: wij zijn ouder en staan dichter bij het “Heil” dan jullie. (**Ik hoop dat je er niet van wakker ligt dat ik niet aanneem dat JS werkelijk een aantal gouden platen uit het oud Egytisch heeft vertaald). Als je het Boek van Mormon leest, dan klinkt het nog bijbelser dan de bijbel zelf. Het boek staat stijf van de herhalingen en gezwollen formuleringen, alles om het maar op het oude Hebreeuws te laten lijken (in King James Engels), maar zó overdreven, dat het eerder een karikatuur lijkt. Daarnaast staat het boek vol typische 19de-eeuwse racistische trekjes, zoals het feit dat de goeden witter worden en de kwaden donkerder.

Dan je vraag: de meeste Mormonen houden er een vrij orthodoxe interpretatie van de bijbel op na, met specifieke eigen trekjes zoals aanvankelijk polygamie (zoals in het OT) en tegenwoordig nog het strikte verbod op drugs en alcohol (ook koffie en thee, trouwens, maar of dat nog algemeen wordt aangehouden wet ik niet). En hoewel ook de Mormonen niet aan de kwade invloeden van buitenaf ontkomen, was Salt Lake city waarschijnlijk de enige miljoenenstad ter wereld waar je tot voor kort je voordeur niet op slot hoefde te doen.
De Mormonen erkennen de volledige bijbel, maar hebben daarnáást als extra het Boek van Mormon. Zoals voor de neeste Christenen (tot voor 50 jaar) het OT iets was dat je niet wegdeed, maar was “verbeterd” door het NT, zo zien de meeste Mormonen de verhouding tussen Bijbel (OT+NT) en Boek van Mormon. Maar als je echt meer wilt weten, moet je ze gewoon aanspreken – in elke grotere stad kom je ze op zaterdagmiddag wel evangeliserend tegen – of er een keer langsgaan. Ze hebben de plicht een paar jaar de wereld in te trekken voor evangelisatiewerk, dus ze doen niets liever dan al je vragen beantwoorden. Hier kun je alles vinden, inclusief geloofsstandpunten en adressen in Nederland en Vlaanderen.

Veranderd door Veertje, 22 juni 2008 - 12:22
Link werkend gemaakt

<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 juni 2008 - 16:48

Wiki had toch meer gelijk dan mij bijstond, in die zin dat het Boek van Mormon inderdaad gaat over de geschiedenis van maar één van de verloren stammen, nml. die van de familie van de profeet Lehi uit de stam van Manasseh die rond 600 v. Chr. uit Jerusalem vertrokken zou zijn (althans, volgens de Mormonen dus, wel te verstaan). Dat dat ruim een eeuw na het begin van de ballingschap is en dat de stam van Manasseh volgens de traditie in het noorden woonde en niet in Jeruzalem, is allemaal wat verwarrend, maar er is vast wel uitgezocht op welke literaruur van zijn tijd Smith zich baseerde.

Voor je vragen over de relatie Mormonen-Christendom kun je overigens hier het beste terecht:
http://www.mormon.or...95-9-16,00.html
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

druijf

druijf

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 juni 2008 - 15:23

Dit is in verband met een onderzoek dat ik doe, ik heb al een aantal overeenkomsten, maar wil deze graag controleren en ik wil er misschien ook nog extra informatie aan toevoegen.

Een beetje een merkwaardige vraag. Ten eerste je zal moeten even duidelijk moeten stellen wat je bedoelt met "Bijbelse waarheid." Ik neem aan dat je er bijbelinterpretatie mee bedoelt? Klopt dat?

En ten tweede, als je de bijbelinterpretatie of de leerstellingen van "de" christenen wilt vaststellen kun je ook nog wel een boekenkast volschrijven. Bijbelinterpretatie is afhankelijk van de context waarin de bijbel gelezen wordt. Er is nogal verschil tussen een fundamentalistische evangelical en een 4de eeuwse Griekse kerkvader om maar eens wat te noemen. Christenen uit Europa hebben andere speerpunten dan christenen uit Afrika, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als je een beetje zinnige conclusies wil trekken uit je onderzoek, zal je blikveld moeten specificeren, bijvoorbeeld: leerstellingen en interpretatie van kerkgenootschap x, vergeleken met de bijbeluitleg en leerstellingen op de website van de Mormonen.

Ik kan je niet zo helpen met Mormonen, ik kom ze nooit tegen.

Veranderd door druijf, 30 juni 2008 - 15:28

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 juli 2008 - 11:21

Hieronder een heel globale kijk op de Mormonen,
ingebed in een stukje omsluitende bijbelgeschiedenis:

605 vc DANIEL-profeet;weggevoerd naar BABEL
Zedekia wordt gedood

587 vc Babyloniers verwoesten Jeruzalem

579 vc Israeliten in ballingschap naar Babylon
Nebukadnezar verovert Syrie en Palestina
-----------------------------------------
Boek van MORMON verhaalt:
600 vc "God waarschuwt Lehi dat hij moet vluchten
uit Jeruzalem.-1e jr.van Zedekia-
Lehi x Sariah met zoons Laman,Lemuel,
Sam en Nephi vertrekken;Nephi met broers
halen kroniek van de Joden op uit land
van Jeruzalem.(5 boeken van Mozes)
Laban(?!) weigert koperen platen af te
geven,doch men krijgt ze in bezit,Laban
wordt gedood;Zoram gaat met hen terug.
Dochters van Ismael-stam 1e znv.ABRAM-
trouwen met zonen.
Steken met schip grote wateren over!

Lehi is afstammeling van Jozef via Manasse ;
idem Laban.
Lehi voorspelt Babyl.gevangenschap.
Jakob ook brv Nephi-boek van Jakob-
544 vc Lehi verliet 55 jr.ervoor Jeruzalem
Nephieten en Lamanieten.
421 ad=nc Moroni verzegelt heilige geschiedboek en
. in 1823 bezocht 'de opgestane Moroni' de
profeet Joseph Smith en stelde hem de
gegraveerde platen ter hand,etc.

De geschriften van veel oude profeten
werden op gouden platen gegraveerd.
Een profeet MORMON (zn=Moroni) maakte
hiervan een beknopte bewerking;het boek
omvat 2 grote beschavingen,wv.er een oor-
spr.kwam van Jeruzalem -600 vc-en werd verdeeld in 2 volken:Nephiten en Lamani-
ten.De andere kwam veel eerder;tijdens
bouw toren Babel,nl.de Jarediten.Duizen-
den jaren later gingen deze volken ten
onder.Er bleven alleen over de Lamaniten
die de vn.voorouders der Indianen zijn.

Vier soorten platen volgens boek Mormon:

Platen van Nephi,vanaf Mosiah
Platen van Mormon ,met vervolg Moroni
Platen van Ether,hist.van Jarediten vanaf
bouw Toren van Babel/Noach
Koperen platen;door Lehi 600 vc.meege-
bracht uit Jeruzalem,bevattende 'de vijf
boeken van Mozes' en kroniek der Joden
tot reg.koning Zedekia -ca.530 vc-
-----------------------------------------
569 vc Nebukadnezar stopt in zijn 37e reg.jaar
Jodenwegvoering en benoemt een Jood tot
koning/stamhoofd in Jeruzalem.

Daniel 4:33 over eindfase NEBUKADNEZAR;
als voorb.ideaal primitivisme en ascese;
tekst v.Ephrem,Syrische monnik 306-375 nc
"Hij at gras als de ossen,zijn haar werd
nat van de hemeldouw en zo lang als ade-
laarsveren en werden zijn nagels als vo-
gelklauwen".Nb.hij was toen verstoten en
leefde in ascese!

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 juli 2008 - 19:00

Bron?

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 juli 2008 - 11:12

Uittreksel uit het Boek van Mormon,dat ik eens kreeg van hun bij het bezoek aan een kerk van hun,waar zij archieffilms ter beschikking stelden voor geneal.onderzoek.

De deelinbedding is gebeurd uit allerhande bijbellectuur/bijbelinfo,welke ik verzamelde vanaf ongeveer 10000vC.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 juli 2008 - 15:23

Nav.de vraag van YPSILON: Bron?

zie:

CHRONOLISCHE VOLGORDE BIJBEL-OT MET MIDDENOOSTEN-HISTORIE
=================================================================
Jaartallen zo goed mogelijk herleid nav.div.OT- en andere
egyptisch-hist.gegevens;mogelijkheid aanwezig dat oa.Ramses-
periode met uittocht Mozes uit Egypte wegens modernere uitleg
tzt.anders te dateren zijn!
=================================================================
Bronnen:
OT en NT 1865
Encyclopedie 1836-1843
Boek van Mormon 1988
Cult.van Egypte(Lange/Hirmer)1957
De Zeevolken(Velikovsky)1980
Bouwgeschiedenis Sutterland 1941-'46
Oude Culturen-7000 jr-Lekturama
De Bijbel heeft toch gelijk (Keller)
De Bron-Isr.historie (Mitchener)
Goden,graven,geleerden (Ceram)1949
Tranen over Babylon 1979

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 juli 2008 - 16:47

Thx. Daarmee heeft de geïnteresseerde lezer nog wat extra materiaal (en weten we meteen dat bovenstaande niet zomaar van een site geplukt is) :D

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 24 juli 2008 - 12:01

Tjd,Y.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures