Vraag ivm de expliciete vgl van een rechte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 32

Vraag ivm de expliciete vgl van een rechte

Een rechte wordt gegeven in expliciete vorm door de vergelijking aX+bY+c=0 waarbij

a = dy

b = -dx

c = C dx

kan iemand mij uitleggen hoe je hier "intuïtief" aan komt? Waarom is b eigenlijk negatief?

Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraag ivm de expliciete vgl van een rechte

De variabelen in je rechte lijken X en Y (groot), zijn x en y ook variabelen?

Waar komt dit vandaan? Wat is dx, dy en C hier? Graag iets meer uitleg...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 32

Re: Vraag ivm de expliciete vgl van een rechte

In onze cursus staan grote letters voor reële getallen en kleine voor gehele, maar volgens mij heeft dat geen belang. En wat dy, dy en C zijn is mijn vraag :D Het zijn differentialen neem ik aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraag ivm de expliciete vgl van een rechte

Maar wat is de context? De standaardvergelijking van een rechte is inderdaad ax+by+c = 0...

Je 'denkt' dat het differentialen zijn? Kan je dat niet afleiden uit het voorgaande of volgende?

Het is mij nog onduidelijk waar dit allemaal vandaan komt of wat er de bedoeling van is...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 32

Re: Vraag ivm de expliciete vgl van een rechte

Ik zal mijn vraag anders stellen. Waarvoor staan a, b en c in de vergelijking van een rechte? Dit is toch niet afhankelijk van de context neem ik aan?

Berichten: 2.504

Re: Vraag ivm de expliciete vgl van een rechte

Ik zal mijn vraag anders stellen. Waarvoor staan a, b en c in de vergelijking van een rechte? Dit is toch niet afhankelijk van de context neem ik aan?
a, b en c zijn getallen waarvan men de waarde niet vooraf weet: onbekenden

dus ja, hun waarde hangt af van de context!
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vraag ivm de expliciete vgl van een rechte

Fuwisu schreef:Een rechte wordt gegeven in expliciete vorm door de vergelijking aX+bY+c=0 waarbij

a = dy

b = -dx

c = C dx

kan iemand mij uitleggen hoe je hier "intuïtief" aan komt? Waarom is b eigenlijk negatief?
We hebben: ax + by + c = 0, met: a = dy, b = -dx en c = C dx.

Ik los op naar y: y = -a/b x - c/b.

De coëfficiënt van x is nu -a/b = dy/dx: de afgeleide (inderdaad: rico van de rechte).

De constante is -c/b = C, een constante.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer