Koper smelten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 156

Koper smelten

Ik probeer nu de hele tijd al ongeveer 54gram koper te smelten, maar verder dan een mooie druppel kom ik niet. In een gietijzeren kom zit 54 gram koper en 4,4 gram tin. Het tin is voor 97m/m% zuiver, met de rest als zilver en dat smelt zonder enig probleem. Zoals eerder geschreven gaat het bij het koper mis, het wil niet vloeibaar worden Ik verbrand butaan, gebruik een gasbrander en een ruisende vlam.

Mijn vraag is hoe je uit kan rekenen hoeveel butaan ik zal moeten verbranden. Zo krijg ik een beetje een idee van hoelang het zou moeten duren.

En: hoe kan ik het best koper smelten, want zoals het nu gaat is het echt pure waanzin.

dankje alvast

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Koper smelten

heb je al eens geprobeerd 5 gram koper te smelten? Als dat lukt in 30 seconden, dan zal 50 gram daar 10 keer zo lang over moeten doen (om en rond).

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Koper smelten

Mooi idee :D . Het probleem is alleen dat ik zelfs geen 5 gram gesmolten krijg terwijl het heetste deel van de vlam erop gericht staat. Zelfs met luchttoevoer helemaal open. Hoe kan ik dat het best doen, of heb ik geen geduld. Met een half uur is het koper nog niet gesmolten, en ik denk niet dat je voor 5 gram zolang zou moeten wachten?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Koper smelten

Met een half uur is het koper nog niet gesmolten, en ik denk niet dat je voor 5 gram zolang zou moeten wachten?
Het probleem is niet hoeveel koper je probeert te smelten. De smeltwarmte van een paar gram koper stelt niets voor vergeleken met de warmteontwikkeling van een vlam gedurende een half uur.

Het lukt niet omdat je gewoonweg het smeltpunt van koper, zijnde 1083 oC, blijkbaar niet kunt bereiken met de brander die je gebruikt.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Koper smelten

Het smeltpunt van koper is 1356 K. Met een gewone bunsenbrander en Gronings aardgas red je dat misschien nét in het heetste puntje van de vlam, maar dan houdt het ook een heel eind op. Wat butaangas in dit opzicht kan presteren weet ik niet, wél is de verbrandingswarmte per kuub bijna 4 x zo hoog als van aardgas, maar moet er voor volledige verbranding ook weer ruim 4 x zoveel lucht per hoeveelheid gas bijgemengd (en dus ook opgewarmd) worden.

Verder is koper natuurlijk een goede warmtegeleider, dus dat éne puntje dat je zo heet krijgt kan die warmte weer net zo makkelijk kwijt aan de omgeving.

Acetyleenbrander?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Koper smelten

Dus ik zou de omgeving af kunnen sluiten zodat de warmte blijft. Ik heb dat al wel geprobeerd, zal dus nog even extra gaan kijken. Normaal ging de brander dan namelijk uit. Acetyleen branders zijn geweldig voor dit doel inderdaad, maar nogal duur en ik heb er geen. Hoe zou ik het nog meer kunnen smelten? Die brander die ik heb haalt tussen de 1300 en 1800 graden C. (ik heb er nu 2).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Koper smelten

Die brander die ik heb haalt tussen de 1300 en 1800 graden C. (ik heb er nu 2).
1800°C ?

Moet haast een meetfout zijn. Da's nog maar 200° verwijderd van de adiabatische vlamtemperatuur van butaan in lucht. Áls je dat al ergens in die vlam haalt kan dat niet anders dan in een verrekt klein puntje van die vlam zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Koper smelten

Gietijzer heeft een smeltpunt van 1200 °C . Dus het kan best zijn dat je je gietijzeren kom aan het smelten bent, deze zal natuurlijk enkel op 1200 blijven.

Misschien is het een idee om het in een keramische schaal te doen in plaats? Dat houdt de warmte veel beter vast.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Koper smelten

Dus ik zou de omgeving af kunnen sluiten zodat de warmte blijft. Ik heb dat al wel geprobeerd, zal dus nog even extra gaan kijken. Normaal ging de brander dan namelijk uit. Acetyleen branders zijn geweldig voor dit doel inderdaad, maar nogal duur en ik heb er geen. Hoe zou ik het nog meer kunnen smelten? Die brander die ik heb haalt tussen de 1300 en 1800 graden C. (ik heb er nu 2).


Het stond op de verpakking. Bovendien verbrandt het trouwens geen puur butaan, maar een mengsel van propaan en butaan. Maar zelfs dat kreng krijgt het niet vloeibaar. Ik gebruik koper uit leidingen, welke legiring is dat? Met nikkel erin? In dat geval snap ik al waarom ik het niet krijg. Nog meer mogelijkheden om het te smelten?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Koper smelten

Misschien is het beter om het 'veilig' te doen en dus zoiets op de kop te tikken:

http://www.rdoinduction.com/electricmelters.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Koper smelten

Zo`n apparaat zou echt ideaal zijn inderdaad..., maar het is moeilijk om aan zoiets te komen zonder dat het erg duur is.

Wie heeft nog aanvullingen op onderstaand model?

Momenteel heb ik deze opstelling:

Afbeelding

Reageer