Zonnewende

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 329

Zonnewende

Ik woon in het noorden van België. Wanneer ik deze dagen, eind juni dus, omstreeks middernacht naar de noordelijke horizon kijk, dan zie ik daar bij helder weer een blauwachtige schijn.

Dromer die ik ben, geloof ik dat dat de regio is waar het in deze periode nooit donker wordt: het noorden van Noorwegen, Zweden, Finland. Mijn huisgenoten lachen me daarmee uit: ze menen dat het de grote steenweg is, een beetje verderop, met zijn felle verlichting 's nachts :-)

Toch meen ik dat ik gelijk heb. Indien dat zo zou zijn, dan zouden de mensen in het noorden van Nederland dit fenomeen nog beter moeten kunnen vaststellen. Misschien is er iemand onder u die mijn mening kan bevestigen? Of ontkennen? Ik ben heel benieuwd. Deze vraag houdt me al enkele jaren bezig...

Ter illustratie deze website: licht of donker

Dank voor elke reactie.

Berichten: 866

Re: Zonnewende

Volgens wat ik over sterrekunde en over schemering ooit geleerd heb,kan ik je allleen maar volmondig gelijk geven.

Kijk je eens op google naar het trefwoord schemering dan zie je daar dat gedurende een aantal weken vóór en na de zomer zonnewende (ongeveeer 21 juni) de zon minder dan 18° onder de horizont gaat (in België) en dat het dus eigenlijk nooit echt nacht wordt.

Het gebeurt bovendien af en toe dat er heel hoge sluierwolken zijn, die door de zon de slechts weinig onder de horizon zit, verlicht worden. De schijn waarvan je spreekt zal dan zeker nog beter te zien zijn. Vorige zomer heeft de weerman daarover trouwens op verzoek van kijkers, ook dit soort uitleg over gegeven.

helpt dit je?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Zonnewende

Ik woon op 53 graden NB en ik constateer zeer duidelijk, dat de avondschemering op 21 juni overgaat in de ochtendschemering van 22 juni.

De hemel is te middernacht in het noorden merkbaar lichter dan de rest van de hemel.

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Zonnewende

thermo1945 schreef:Ik woon op 53 graden NB en ik constateer zeer duidelijk, dat de avondschemering op 21 juni overgaat in de ochtendschemering van 22 juni.

De hemel is te middernacht in het noorden merkbaar lichter dan de rest van de hemel.
http://www.kennislink.nl/web/show?id=76064

Afbeelding

roze lijn: zonsondergang/zonsopkomst

grens civiele schemering: het middelpunt van de zonneschijf staat 6° onder de horizon

grens nautische schemering: het middelpunt van de zonneschijf staat 12° onder de horizon

grens astronomische schemering: het middelpunt van de zonneschijf staat 18° onder de horizon

In de zomer staat de zon nooit 18° onder de horizon en zien we de astronomische schemering gedurende de hele nacht in nederland.

http://www.astro.oma.be/GENERAL/INFO/nli007.html
Don't just talk, show your work.

Reageer