Hernia

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Hernia

Ik heb al wat opgezocht op google, maar ik vind telkens verschillende verklaringen voor een hernia...

Kan iemand mij vertellen wat er exact gebeurt?

Ik dacht dat de gelatineuse massa van de discus door slijtage vrijkwam en verharde en zo tegen de zenuwen duwde. Is dit corrrect?

Dank

Re: Hernia

Anonymous schreef:Ik heb al wat opgezocht op google, maar ik vind telkens verschillende verklaringen voor een hernia...

Kan iemand mij vertellen wat er exact gebeurt?

Ik dacht dat de gelatineuse massa van de discus door slijtage vrijkwam en verharde en zo tegen de zenuwen duwde. Is dit corrrect?

Dank
Juist. De nuleus kan uitstulpen met neurologische klachten ten gevolg.

Re: Hernia

hernia is een algemene term die wordt gebruikt bij alle processen waar een bepaalde structuur uitpuilt . Meestal wordt bij de term hernia een vertebrale hernia bedoelt , dwz de nucleus pulposus die uitpuilt doorheen de anulus fibrosus . dit kan gepaard gaan met druk op uittredende zenuwbanen en geeft daardoor pijnklachten overheen het ganse verloop van die zenuw. het meest voorkomend is de nervus ischiadicus en deze pijn wordt dan ook wel eens "ischias" genoemd.

(voor de volledigheid vermeld ik ook een ander soort hernia: een liesbreuk)

Re: Hernia

Een prolaps, is dat dan een vorm van een hernia?

Re: Hernia

ja een prolaps is ook een hernia , maar deze term wordt vaker gebruikt als men een "verzakking",een "uitzakking" van een inwendig orgaan (lees: blaas , rectum, etc.) bedoelt. Maar een hernia (nuclei pulposi) heeft ook als synoniem prolaps nuclei pulposi.

Berichten: 11

Re: Hernia

hernia wordt inderdaad vaak geassocieerd met de rug, maar dit hoeft niet.

Het wordt hernia is gewoon een algemene verzamelnaam voor ingewandsbreuk.

je hebt vele soort hierbij:

o.a.

-hernia nuclei pulposi (rugbreuk, uitpuiling van de kern van een tussenwervelschijf)

-hernia abdominalis (buikwandbreuk, vaak door uitstulping van littekenweefsel)

-hernia diafragmatica (middenrufsbreuk, uitstulping van de buikingewanden, meestal maag of darm, door spieren in het middenrif met name daar waar de slokdarm het middenrif doorboort

en zo zijn er veel meer..

Reageer