Nul urencontract en ww-uitkering

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

Nul urencontract en ww-uitkering

Hoi,

Op dit moment heb ik een nul urencontract bij een thuiszorg organisatie. Deze hadden een vacature geplaatst als Activiteiten begeleider. Tijdens het eerste gesprek werd er al gezegd dat ik een 2de gesprek zou krijgen. dit kwam niet en na 4 weken werd ik gebeld of ik nog interesse had in de functie. Tijdens het 2de gesprek gaf ik aan dat ik 1 jaar lang een nul-urencontract een te groot risico voor mij was. Dat was geen probleem ze hadden met de acountant geregeld dat ik een half jaar een nul-urencontract zou krijgen en daarna vast. Na veel gepieker dit toch maar gedaan. Leek me een baan met veel uitdagingen. De vraag was om zosnel mogelijk te kunnen beginnen. Ik mijn vaste baan opgezegd. 1 mei kon ik beginnen. Pas op 29april kon ik mijn contract ondertekenen. Staat er in dat contract; 1jaar een oproepcontract. Wat moest ik nu doen. Toch maar tekenen. Niet tekenen was volgens mij geen werk. Dat van het half jaar was niet opgeschreven en dat was voor mij een belangrijk punt om ja te zeggen!

Wat bleek mijn werk was niet als activiteiten begeleider maar als thuishulp. En ja zoiets staat ook in het contract dat ik wel moest tekenen om een baan te hebben.

Na een maand kwamen de klachten van de mensen waar ik holp. Maar daar had ik niks van gemerkt. Iedereen (deed of)was tevreden. Dit resulteerde in een week verbetering tonen en anders hadden we een probleem. Na een week, waar ik dus al een dag minder werk had dan in eerste instantie in geroosterd was, kreeg ik te horen dat ze me niet meer zouden oproepen. Dat terwijl ik alles had gedaan wat ze vroegen. Een ding niet ik had niet meteen na vrijdag gebeld hoe het was gedaan. Dit deed ik, doordat het druk was pas op zondag. Dat was te laat.

Nu hebben we telefoonisch contact gehad. Hierin gaven ze aan dat ze mijn contract wel wilde ontbinden. Hier heb ik over gezegd dat ik hier nog over na moest denken.

Maar wat moet ik nu doen? Ik ben al opzoek naar ander werk. Maar dat kost tijd! En dus ook geld!!!

Heb ik recht op WW als ze het contract laten ontbinden? Maar in hun vraagstelling moet ik wel eerst zeggen dat ik dit wil. En volgens mij moet je dat juist niet doen.

Kan ik nog wat doen aan eerst een activiteiten begeleider vragen en werk bieden als thuishulp?

Wie kan mij helpen!!!???

Groetjes Sjorset

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Nul urencontract en ww-uitkering

Ik heb geen ervaring met een dergelijk contract.

Een beetje googlen leidde mij terug hier:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...ost&p=75196

Algemeen:

Bevestig nooit officieel dat je de ontbinding wenst die ze als een wortel voor je neus hangt (en in feite zelf willen).

Het is logisch wanneer je op eigen vraag een werk (zonder ernstige redenen) opzegt dat elke vorm van uitkering hiermee in het gedrang komt.
Eric

Berichten: 2

Re: Nul urencontract en ww-uitkering

Bedankt maar dat had ik ook al gevonden.

Groeten Georgette

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Nul urencontract en ww-uitkering

Dit geval laat maar weer eens zien hoe belangrijk het is om afspraken schriftelijke te krijgen.

Stel je zou van elk interview een verslag maken (met speciale aandacht voor toezeggingen en afspraken) die je dan opstuurt naar de (mogelijke) werkgever zodat deze er op kan reageren en mogelijke misverstanden kan corrigeren. Waarbij je vermeld dat het uitblijven van een reactie wordt beschouwd als een bevestiging van de inhoud. Zou de werkgever die niet reageert op je verslag dan later nog de mogelijkheid hebben om te ontkennen dat bepaalde toezeggingen gedaan zijn?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Nul urencontract en ww-uitkering

qrnlk schreef:1) Dit geval laat maar weer eens zien hoe belangrijk het is om afspraken schriftelijke te krijgen.

.........

2) Waarbij je vermeld dat het uitblijven van een reactie wordt beschouwd als een bevestiging van de inhoud. Zou de werkgever die niet reageert op je verslag dan later nog de mogelijkheid hebben om te ontkennen dat bepaalde toezeggingen gedaan zijn?
1) Terecht. Sjorset heeft hier niet de meest verstandige procedure gevolgd. Men leert steeds bij. Vraag blijft: hoe van hieruit verder gaan.

2) Het schriftelijk bevestigen van iets (afspraken) heeft zeker juridische waarde. Het probleem is bewijzen dat deze bevestiging bestaat bij latere discutie (wanneer gedaan per gewone brief).

Je hoeft hier niet bij te zetten dat het uitblijven van een reactie geïnterpreteerd wordt als bevestiging is van de inhoud. Door deze zin zal je hen mogelijk provoceren om officieel te reageren en zich in te dekken.

Beter is dit neutraal te doen, zodat dit geen (verdedigende) reactie uitlokt wanneer de inhoud klopt.

Blijft de bewijskracht indien nodig. Dit kan je omzeilen door aangetekend te schrijven (is verantwoord als bevestiging van belangrijke afspraken die nog nergens op papier staan).

Een aangetekend schrijven echter kan de ontvanger ook provoceren tot een officiele reactie, eerder dan het ontvangen van een briefje met een bevestiging van de inhoud van een gesprek.

De bewijskracht van het bestaan van email blijft mij onduidelijk (heb ooit gelezen dat dit geweigerd werd als bewijsstuk).

Terwijl de juiste omstandigheden niet te beoordelen zijn via een forum (je moet partijen, en juiste omstandigheden kennen) lijkt mij op het eerste gezicht de reactie van de werkgever ook niet 100% OK.

Op basis van klachten van één klant, tenzij men deze zéér goed kent, zonder confrontatie tussen partijen (hulp en klant), hier dergelijke reactie aan koppelen lijkt mij niet direct een volwassen houding.

Ik heb nogal wat ervaring met thuishulp. Mensen die thuishulp nodig hebben kunnen vanuit hun probleemsituatie beïnvloed worden in hun verwachtingen en gedragspatroon (niet steeds zo natuurlijk).

Klagen over en tegen de hulp persoonlijk vraagt moed, die niet iedereen heeft. In hoever kan Sjorset, met slechts een korte ervaring ter zake een dergelijke situatie lezen?

Sjorset, in zover je deze job wenst te continueren, je voelt je onterecht behandeld, deze klacht is inderdaad oorzaak van de reactie van de werkgever en je hebt moed genoeg, zou ik de werkgever uitnodigen een confrontatie met deze klant te organiseren. Niet om ruzie te maken maar om constructief te kijken waar het schoentje wringt.

Dit geeft alle partijen een objectief beeld.

Wat ook het resultaat, je zal er zelf uit leren ook (ook voor toekomstige jobs).

Eric
Eric

Reageer