Springen naar inhoud

Water op heet metaal maakt geluid, waardoor?

• Log in om te kunnen reageren

Hari

Hari

• >250 berichten
  • 474 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 juni 2008 - 17:55

Laatst was ik oploskoffie aan het maken (in feite deed ik oploskoffie in een kopje en was aan het wachten totdat het water kookte; dus ik heb geen koffieplantage thuis), het water kook ik altijd op het gasfornuis.
Ik knoeide een beetje water op het gaspit en ik hoorde het eigenaardige maar oo zo bekende SSSSSJJJJJJHHHH. Vervolgens deed ik het nog eens (maar nu expres, ik ben nl slimmer dan een ezel), en heb er met mijn neus bovenop zitten kijken, maar ik kon er niet achter komen waardoor dat geluid nu ontstaat...

Is er al een verklaring voor? zo ja welke?

Ps. ik heb zitten twijfelen in welke topick ik het zou zetten... Scheikunde zat ik ook nog aan te twijfelen, ik weet totaal niet in welke hoek ik het moet zoeken...

Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 juni 2008 - 19:17

... ik kon er niet achter komen waardoor dat geluid nu ontstaat...

Geluid is een snelle, min of meer periodieke drukverandering van de lucht, die zich in driedimensionale golven door de lucht uitbreidt.
De snelle verdamping (met onregelmatig tempo) veroorzaakt snelle drukveranderingen. Et voilą!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures