Koud water maken door afval te verbranden

Moderator: physicalattraction

Berichten: 474

Koud water maken door afval te verbranden

Koude intrigeert mij ten tijde ik woonachtig ben op Curacao.

men neme een bak met water en mengen daar een bepaalde hoeveelheid amoniak door. de bak maken we hittebestendig en ook nog geschikt voor een druk van, laten we zeggen, 10 bar.

aan deze bak maken we buizen (ook drukbestendig, zie bijlage)
koude.JPG
koude.JPG (17.1 KiB) 677 keer bekeken
We warmen bak A op. He tamoniak verdampt (of gaat koken) en komt in de buis aan de rechterzijde terecht waar het niet meer uit kan door een terug slag klep. Het komt in bak B terecht waarin het weer amoniak wordt omdat daar de omgeving koeler is. Wel staat alles onder druk.

We doen het vuurtje onder bak A uit en het water koeld af. De druk wordt verlaagt in het systeem vooral in de ruimte C. Ruimte C trekt de amoniak uit ruimt B en het amoniak gaat weer koken (dit snap ik nog, jullie ook??).

Doordat het het amoniak kookt ONTREKT het warmte uit zijn omgeving (ik heb dit maar aangenomen als kennis, maar dat snap ik echt totaal niet, dat het zo is weet ik maar waardoor...????). En het amoniak komt weer in het water terecht van Bak A.

En we doen weer het vuurtje aan etc etc

Nu wil ik eigenlijk dat we de bak opwarmen met ons huisafval, papier, rommel etc.

Wat gebeurt als we het vuur te lang aan laten in dit systeem? Druk wordt verhoogt er komtwater op plekken waar amoniak hoort maar hoe erg is dat??

Hoe bepaal ik hoeveel amoniak, hoeveel water, in het systeem hoort?

Hoeveel koude kan ik dan uit zo'n systeem halen?

Ps. het systeem bestaat al en dat werkt maar dat doen ze altijd met een vlam die precies bepaald is hoelang die moet branden om het amoniak te laten verdampen. Wij hebben nu een vlam die erg wisselend van intensiteit is.... Hoe kan ik het toch veilig houden. Ga er vanuit dat ik wel alles drukbestendig en veilig kan laten lassen. Amoniak is inderdaad erg gevaarlijk voor je gezondheid.

Ps2. zou ik gewoon ochtendurine kunnen gebruiken? (niet lachen het is serieus bedoeld)
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Koud water maken door afval te verbranden

Ps2. zou ik gewoon ochtendurine kunnen gebruiken? (niet lachen het is serieus bedoeld)
:D ik doe het lekker tóch..... :D

Wat die regeling betreft, je wilt de ammoniak uit het water koken, niet het water er in stoomvorm óók nog eens achteraan. Dus in zoverre luistert het wel nauw ja.

En het feit dat verdampende stoffen (voor dei verdamping) zéér veel warmte aan hun omgeving onttrekken is bekend. De gasmoleculen moeten t.o.v. hun toestand in de vloeistof een grote snelheid krijgen. Iets snelheid geven kost nou eenmaal energie. Maak je vinger maar eens nat en hou hem in de Benedenwind.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 474

Re: Koud water maken door afval te verbranden

:P ik doe het lekker tóch..... :D
:D

Maar nu weet ik eigenlijk nog neit zoveel... Het komt zeer nauw ok. Kan ik dat oplossen (grappige woordspeling) door er veeeeeel meer amoniak aan toe te voegen?

Hebben er nog wat mensen ideeen hierover?
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Koud water maken door afval te verbranden

Hari schreef: :D

Maar nu weet ik eigenlijk nog niet zoveel...
Laat ik het zó zeggen: Als je ochtendurine zóveel ammoniak bevat dat je die zinvol in dit apparaat zou kunnen gebruiken moet je nodig naar de dokter.....

Dat wil zeggen: indien dat dan nog zin heeft.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 474

Re: Koud water maken door afval te verbranden

ok dan.

maar stel dat ik 10 liter urine heb, hoeveel amonia zou daar in zitten?

maar ik ben ook erg erg erg nieuwsgierig naar de andere vragen... de antwoorden dan he
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Koud water maken door afval te verbranden

maar stel dat ik 10 liter urine heb, hoeveel amonia zou daar in zitten?
Als je het goed laat rijpen en alle aanwezige stikstof middels urease laat omzetten in ammoniak, dan kom je misschien aan

http://www.iwaponline.com/wpt/001/0070/0010070.pdf
The concentration of ammonia nitrogen found in the eight month old urine was approx. 4700 mg NH4-N/L
oftewel ongeveer 5 g/L. Voor een klein koelkastje ga je toch al gauw een kilogram nodig hebben denk ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Koud water maken door afval te verbranden

Volgens mij wil je gewoon een 'grote' koelkast maken. Ik denk niet dat je dat kunt met enkel warmte, het lijkt me dus beter gaan met een compressor.

Het maken van een koelingsinstallatie is niet zo moeilijk, je hebt buizen nodig, een pomp, een nozzle, en gas zoals ammoniak. Ze gebruiken nu echter geen ammoniak meer in koelkasten en ik denk dat je aan veel maatregelen moet voldoen wil je dat voor elkaar krijgen op zulk grote schaal. Dus een ammoniak vervanger zou beter zijn, voordat we hier op het nieuws horen over een grote ammoniak walm over Aruba.

Als je een compressor kunt maken, misschien op windenergie, dan kun je een koelkast maken.

Berichten: 12.262

Re: Koud water maken door afval te verbranden

Koelen met een vuurtje kan natuurlijk best:

http://en.wikipedia.org/wiki/Absorption_refrigerator

Zelf maken lijkt me bewerkelijk, maar apparaten op dit principe zijn ook wel verkrijgbaar voor kampeerders en dergelijke. Feitelijk zou je dan alleen het deel dat gas stookt zo moeten aanpassen dan het op jouw warmtebron werkt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Koud water maken door afval te verbranden

Volgens mij wil je gewoon een 'grote' koelkast maken. Ik denk niet dat je dat kunt met enkel warmte, het lijkt me dus beter gaan met een compressor.


Ja dat kan wel. Neem bijvoorbeeld silica gel. Voeg er water aan toe en het wordt koud. Met behulp van alleen warmte kun je het water er weer uitstoken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 474

Re: Koud water maken door afval te verbranden

Euh, even voor duidelijkheid. Het is heel goed mogelijk koude middels warmte te krijgen. Het word toegepast in bv. campingkoelkastjes. De vraag is alleen: welke rekenmodellen pas ik toe?

Ik wil bv 1 hectare van 27 C naar 12 C verkoelen en het daar 'voorgoed'houden. Hoe groot moet het systeem zijn? hoeveel water, hoeveel amoniak, hoeveel warmte heb ik nodig etc etc

Met een koude grond in de droge tropen met een zeeklimaat hoef je geen water meer aan planten te geven! bovendien groeien planten sneller!

Ik heb me suf gegoogled, ook op Scolar, maar ik kan verdraaid weinig vinden.... Wie kan helpen

Ps. internet was bijna twee dagen weg, vandaar mijn late reactie
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Koud water maken door afval te verbranden

Ik wil bv 1 hectare van 27 C naar 12 C verkoelen en het daar 'voorgoed'houden. Hoe groot moet het systeem zijn? hoeveel water, hoeveel amoniak, hoeveel warmte heb ik nodig etc etc
Wie het energetisch van de zon wil winnen moet nogal tekeer gaan.

Nemen we de onderkant van een sigarendoos en een stompje potlood, en laten we eens een orde van grootte berekenen.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Fourier
  • Neem voor de warmtegeleidingscoëfficiënt λ van vochtige grond een conservatieve 1,5 W/(m·K)
  • Neem je oppervlakte A van 10 000 m²
  • Neem een oppervlaktetemperatuur van 32°C, en een gewenste van 12°C, dat geeft een ΔT van 20 K
  • Neem voor de diepte Δx waarop je die temperatuur wil bereiken 0,5 m
Bedenk daarbij dat op Curaçao de diepere bodemtemperatuur ook al gauw 25°C bedraagt, zodat je van die kant vandaan óók nog permanent warmte moet afvoeren. Ergens tussen de 0,5 en 1 MW kom je denkelijk dus wel uit.

Verdampingswarmte van ammonia bedraagt 1369 kJ/kg, per seconde zul je ruwweg 0,7 kg ammonia moeten verdampen,

per uur dus ruwweg 2,5 ton :D .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Koud water maken door afval te verbranden

Mits je wit, isolerend zeil rond je (aardbeien?) plaatst.

(maar goed, dan is het nog steeds een hele prestatie. Misschien is 20 graden een beter doel.

Berichten: 474

Re: Koud water maken door afval te verbranden

Jan van de Velde schreef:Wie het energetisch van de zon wil winnen moet nogal tekeer gaan.

Verdampingswarmte van ammonia bedraagt 1369 kJ/kg, per seconde zul je ruwweg 0,7 kg ammonia moeten verdampen,

per uur dus ruwweg 2,5 ton :D .
hmmmmm geen speld tussen te krijgen he....

Maar ik zit op de moeilijke vragen club :P !

Die 1369kJ/kg geld onder een druk van 1 bar (admosfeer), wij gaan echter de druk verhogen en vervolgens weer verlagen... Heeft dit invloed op de verdampingswaarde?

Wel is 32 C hoog gekozen, de nachten gaan we uiteraard ook gewoon door met koelen. Ook denk ik dat het 'naar benden verliezen van warmte' mee valt. Daar is de grond namelijk veel droger en heeft dus een hopgere isolatie waarde.

De opmerking van purperen wolf over het witte plastik snap ik wel maar uiteraard willen we plantjes planten en die zullen de zon al erg tegenhouden!

Ik ben je (Jan) overigens zeer erkentelijk over de formule! Het heeft mij nu, niet achter elkaar door hoor, 3 maanden gekost om die te vinden!

Nog een keer mijn vraag: Die 1369kJ/kg geld onder een druk van 1 bar (admosfeer), wij gaan echter de druk verhogen en vervolgens weer verlagen... Heeft dit invloed op de verdampingswaarde?
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Berichten: 474

Re: Koud water maken door afval te verbranden

Ik deel het maar even: http://www.hukseflux.com/thermalScience/th...nductivity.html

droog zand (zand is geen grond maar toch) 0,3 warmtegeledibaar heid en saturated (maar dan is het door en door nat 2,7 ( is raar toch, water heeft een warmte geleidbaarheid van 0,6; in de warmtegeleidbaarheid is 0,6 x 0,3 = 2,7.....)

satureted soil 0,6-4...

Ik moet denk ik eerst mijn eigen warmtegeleidbaarheidstest doen... Hoe zal ik dat dan aanpakken...

Wel hebben we hier veel rotsen: 2-7

maar ook veel vulkanische rotsen: 0,5-2,7

Zeker moet ik een test doen als ik dit serieus wil doorzetten... Iemand idee omdat simpel aan te pakken? of zeggen jullie pak een gemiddelde?

Maar dat werkt niet bij water en zand zoals we gemerkt hebben...

ook ben ik nog steeds hierin geintressert: Die 1369kJ/kg geld onder een druk van 1 bar (admosfeer), wij gaan echter de druk verhogen en vervolgens weer verlagen... Heeft dit invloed op de verdampingswaarde?
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Koud water maken door afval te verbranden

Hari schreef:Ik deel het maar even: http://www.hukseflux.com/thermalScience/th...nductivity.html

droog zand (zand is geen grond maar toch) 0,3 warmtegeledibaar heid en saturated (maar dan is het door en door nat 2,7 ( is raar toch, water heeft een warmte geleidbaarheid van 0,6; in de warmtegeleidbaarheid is 0,6 x 0,3 = 2,7.....)

satureted soil 0,6-4...
Niet zo vreemd als het lijkt, want droge grond is een poreus geheel gevuld met lucht en maar een beperkt contactoppervlak tussen de minerale delen. Droog zand is daarmee een slechte kwaliteit "steenwol", maar overigens een prima thermische isolator.
Wel hebben we hier veel rotsen: 2-7

maar ook veel vulkanische rotsen: 0,5-2,7
Ik neem aan dat je planten niet dáárin staan te groeien.
Zeker moet ik een test doen als ik dit serieus wil doorzetten... Iemand idee omdat simpel aan te pakken? of zeggen jullie pak een gemiddelde?

Maar dat werkt niet bij water en zand zoals we gemerkt hebben...
Ik ging dan ook niet uit van een maximumwaarde van verzadigde grond, maar van een natte-vingergemiddelde tussen de waarden voor droog en verzadigd. (0,3 + 2,7)/2
Wel is 32 C hoog gekozen, de nachten gaan we uiteraard ook gewoon door met koelen.
Je wou me toch niet vertellen dat het op Curaçao 's nachts afkoelt tot 12°C ??
Ook denk ik dat het 'naar beneden verliezen van warmte' mee valt. Daar is de grond namelijk veel droger en heeft dus een hogere isolatie waarde.
De sigarendoos zegt 0,6 MW/ha alleen voor de warmte van boven. Dan vraag ik me af hoe jij een vochtige bouwvoor op een droge ondergrond houdt. Verder heb je niet zo héél erg veel vocht nodig om je grond beter te laten geleiden. Ik heb geen cijfers, maar ik kan me niet voorstellen dat er een lineair verband zou zijn tussen percentage verzadiging en warmtegeleidingscoëfficiënt.

Voor een ander topic van Hari hadden we al eens gekeken naar de grondwatertemperaturen op Curaçao (óók voor koelingsdoeleinden), en daar werden we ook niet vrolijk van.......
ook ben ik nog steeds hierin geïnteresseerd: Die 1369kJ/kg geldt onder een druk van 1 bar (atmosfeer), wij gaan echter de druk verhogen en vervolgens weer verlagen... Heeft dit invloed op de verdampingswaarde?
Nauwelijks.

Afgezien daarvan, strohalmen zoeken is zinloos. Ook al zit mijn sigarendoos er een factor 3 naast dan ga je nog steeds minimaal 800 kg ammoniak per uur moeten verdampen. En dat veronderstelt nog steeds dat je 100% van de warmte die je daarvoor nodig hebt effectief uit de grond kunt halen, en verwaarloost nog de energie die je nodig hebt om het benodigde koelwater door je systeem te pompen. (al zal die t.o.v. een 500 kW ook inderdaad wel in losse procenten zijn uit te drukken).
Misschien is 20 graden een beter doel.
Om die 20°C in de bewortelingszone (schat ik hoofdzakelijk van 10-30 cm diepte) te halen lijkt me een gewenste waarde van 12°C op en halve meter diepte geen slechte schatting. Overigens kun je op 20-30 cm diepte géén vast koelsysteem leggen, want dan moet je systeem véél te fijnmazig zijn (over een verdeelnet op 50 cm heb ik zo al mijn twijfels) en moet het bovendien vóór elke grondbewerking worden verwijderd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer