Springen naar inhoud

Meer of minder "niet significant"

• Log in om te kunnen reageren

essie_vrede

essie_vrede

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 juni 2008 - 14:33

Hoi,

Ik heb een aantal uitkomsten van een paired-samples t-test (dus een aantal kansen) die ik vergelijk met de waarde 0,05. Het blijkt dat mijn uitkomsten allemaal groter zijn dan 0,05 en daardoor dus niet significant zijn.
Nou vroeg ik me af of ik ook iets kan zeggen over welke uitkomst het meest "niet significant" is.
Dus is bijvoorbeelde de uitkomst 0,09 meer "niet significant" dan de uitkomst 0,06? Of kan ik dit op een bepaalde manier berekenen?

Groetjes Esther.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juni 2008 - 22:37

Hoi,

Ik heb een aantal uitkomsten van een paired-samples t-test (dus een aantal kansen) die ik vergelijk met de waarde 0,05. Het blijkt dat mijn uitkomsten allemaal groter zijn dan 0,05 en daardoor dus niet significant zijn.
Nou vroeg ik me af of ik ook iets kan zeggen over welke uitkomst het meest "niet significant" is.
Dus is bijvoorbeelde de uitkomst 0,09 meer "niet significant" dan de uitkomst 0,06? Of kan ik dit op een bepaalde manier berekenen?

Groetjes Esther.

Hoi Esther,

Wat je eigenlijk wil is bepalen of de significanties significant van elkaar afwijken?

essie_vrede

essie_vrede

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2008 - 07:43

Nou, ik hoef niet zozeer te weten of de significanties significant verschillen, maar meer welke uitkomst het meest "niet significant" is.
Dus bijvoorbeeld: wanneer ik een uitkomst (van een t-test) van 0,06 en 0,09 heb, deze zijn beide niet significant doordat ze groter zijn dan 0,05. Maar kan ik ook een uitspraak doen over welke uitkomst (0,06 of 0,09) het meest "niet significant" is? Dus dat bijvoorbeeld de uitkomst 0,09 meer "niet significant" is doordat deze uitkomst verder van 0,05 ligt dan 0,06...

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juni 2008 - 08:24

Nou, ik hoef niet zozeer te weten of de significanties significant verschillen, maar meer welke uitkomst het meest "niet significant" is.
Dus bijvoorbeeld: wanneer ik een uitkomst (van een t-test) van 0,06 en 0,09 heb, deze zijn beide niet significant doordat ze groter zijn dan 0,05. Maar kan ik ook een uitspraak doen over welke uitkomst (0,06 of 0,09) het meest "niet significant" is? Dus dat bijvoorbeeld de uitkomst 0,09 meer "niet significant" is doordat deze uitkomst verder van 0,05 ligt dan 0,06...

Ok, het punt is daarbij uiteraard dat het significantieniveau van 5% tamelijk willekeurig is. Het is een afspraak. In bepaalde gevallen wordt deze op 1% en soms op 10% gelegd. Als je meer informatie wil geven, is het verstandig het effect + de bijbehorende p-waarde te vermelden, dan kan de lezer zien hoe heel erg niet significant iets is. Het uitdrukken in een beetje niet significant en heel erg niet significant is niet gebruikelijk.

essie_vrede

essie_vrede

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2008 - 07:28

Okee, bedankt.
Maar voor het project waar ik mee bezig ben, heb ik 3 verschillende prototypes getest. Ik heb dus drie verschillende p-waardes als uitkomst gekregen. Alle drie deze p-waardes blijken niet significant te zijn. Dit is een goede uitkomst voor het project waar ik mee bezig ben. Maar toch zou ik graag wat willen zeggen over welk prototype het beste heeft gepresteerd in mijn test. Aangezien ze alle drie niet significant zijn, vroeg ik me dus af of ik (m.b.v. de p-waarde) toch iest kan zeggen over welk prototype beter is. En met beter bedoel ik dus meer "niet significant".

En uiteraard laat ik de lezer wel de p-waardes zien, maar ik zou dus ook graag iets willen vermelden over welk prototype het beste is in mijn test.
Bijv: Prototype 3 heeft het best gepresteerd, aangezien deze de hoogste p-waarde heeft.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juni 2008 - 08:46

Ok, dan is het van het allergrootste belang dat de waardes die je hebt gevonden onderling vergelijkbaar zijn. Dezegene met de hoogste score (en de laagste p) zou je dan kunnen aanwijzen als de beste van de slechten.

essie_vrede

essie_vrede

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2008 - 09:00

Okee, heel erg bedankt :D

(kan ik nu ook ergens aangeven dat deze vraag beantwoord is?)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures