Letterzetterkever

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Letterzetterkever

In het boswachterij Hooghalen kom ik kasten tegen waarin ze de letterzetterkever willen vangen.

Ik kom weinig informatie over deze kever tegen en zeker geen plaatjes.

Heeft iemand informatie of plaatjes van deze kever voor mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Letterzetterkever

Even googlen en tadaa:

Staatsbosbeheer Hoogersmilde, Bosweg 27 b te Hoogersmilde, tel 0592-459431

Staatsbosbeheer Boswachterij Hooghalen, Ieberen 1 te Elp, tel 0592- 501303

www.staatsbosbeheer.nl
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Letterzetterkever

eeeh? Das in hetzelfde bos als waar dat melkwegpad loopt toch? Toch eens kijken, is vlakbij....

ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord, en ikbetwijfel ook of de letterzetterkever daadwerkelijk bestaat. Dat bospad, met allerlei informatie is namelijk bedoeld voor kinderen in de basisschool leeftijd, dacht ik.... :shock:
Appareo decet nihil munditia?

Re: Letterzetterkever

Lala schreef:eeeh? Das in hetzelfde bos als waar dat melkwegpad loopt toch? Toch eens kijken, is vlakbij....

ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord, en ikbetwijfel ook of de letterzetterkever daadwerkelijk bestaat. Dat bospad, met allerlei informatie is namelijk bedoeld voor kinderen in de basisschool leeftijd, dacht ik.... :shock:
Het is wel in hetzelfde bos, maar niet aan het bospad of dat andere pad. Gewoon in het bos zelf. En die vallen staan ook wel in andere gebieden. Bijvoorbeeld in de buurt van Koekange.

Re: Letterzetterkever

De letterzetterkever ofwel de Ips typographus (nee geen grap) komt voor in verzwakte bossen met veel dode sparren, Hij is bijzonder schadelijk. Dit omdat het mannetje net onder de schors een peeshokje uitknaagd (paringskamer in abn). Na sex met vaak drie vrouwtjes te heben gehad knagen deze vrouwtjes een moedergang van ca 15 cm uit deze peeskamer. Daar worden de eieren gelegd

Hieronder staan een aantal plaatjes van het beest en de tekeningen die zij op stammen achterlaten.

http://images.google.nl/images?q=ips+typog...G=Google+zoeken

:shock:

Dit was een antwoord waar ik op zat te hopen. De info van een vriend gekregen.

Maar ook anderen bedankt voor de reactie. :wink:

Reageer