[zwakstroom] stroom limiet, voltage limiet

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

[zwakstroom] stroom limiet, voltage limiet

Ik ben niet erg thuis in de elektrotechniek wereld, maar ik ben opzoek naar kleine ic'tjes of schematjes voor simpele stroom of voltage limieten.

Ik heb een sensor, of transducer, en je mag er enkel 30V aan hangen, anders gaat het kapot. Hoe kun je dit het beste beschermen met een circuitje? De stroom in dit geval is erg klein, in de microAmp.

Een andere sensor mag enkel 10mA hebben, dat gebeurd al bij een voltage van 1.5V, echter, het is belangrijker dat het niet over de 10mA gaat, dan over de 1.5V, ik denk dus dat een stroom limiet hier beter voor zal werken. Is hier een klein schematje voor te verzinnen?

Berichten: 12.262

Re: [zwakstroom] stroom limiet, voltage limiet

Het zijn allemaal vrij simpele schemaatjes eigenlijk.

Wellicht is het nog het gemakkelijkste om even de datasheet van een LM317 regelaar te googelen, daarin staan application notes voor zowel stroom- als spanningsbronnen. Feitelijk stellen beide niet meer voor dan het IC, en 1 resp 2 weerstanden om de gewenste waarden in te stellen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [zwakstroom] stroom limiet, voltage limiet

I... ik ben opzoek naar kleine ic'tjes of schema'tjes voor simpele stroom of voltage limieten.
Denk aan een zenerdiode.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [zwakstroom] stroom limiet, voltage limiet

Over het ic'tje, hier veel informatie, op pagina 8 staan wat voorbeelden, ik zal daar eens doorheen bladeren.

http://cache.national.com/ds/LM/LM117.pdf

Ook de zenerdiode is geen slecht idee.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [zwakstroom] stroom limiet, voltage limiet

Het volgende schemaatje lijkt me zeer interessant, Ik zou graag een circuitje willen hebben die er voor zorgt dat er geen spikes zijn als de bron word aangezet. Dit langzaamaan schema lijkt me dus wel wat, echter is langzaam bij mij wel tientalle milliseconden.

Kan iemand mij vertellen wat voor soort schemaatje dit is, welke formules hier bij horen, hoe ik de weerstand kan veranderen om een andere limiet te krijgen, en hoe snel langzaam is?
15Vslowon.png
15Vslowon.png (242.24 KiB) 527 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: [zwakstroom] stroom limiet, voltage limiet

R3/C1 zijn bepalend voor de inschakel-snelheid van het geheel, door een of beide te vergroten wordt het dus langzamer. Reken echter wel dat bij inschakelen onmiddelijk 1.2 volt op de uitgang komt te staan, en het een paar RC tijden duurt voor je op volledige spanning bent.

Voor spikes is het overigens niet echt nodig, een c'tje op de uitgang zou dat ruimschoots moeten ondervangen - voor de zekerheid kun je even kijken met een scope, maar ik verwacht echt niets spectaculairs.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [zwakstroom] stroom limiet, voltage limiet

Voor spikes is het inderdaad niet echt nodig, maar ik denk dat het mechanische trillingen kan brengen in mijn transducer, en dat daarom de transducer niet altijd dezelfde waarde zal hebben, om het maar cryptisch te zeggen.

Misschien die slow-turn-on maar weglaten.

Reageer