Trillingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Trillingen

Ik moet een Natuurkunde PO maken en daarvoor moest ik een knikker door een goot laten rollen. Hiervan hebben we de Trillingstijd van tien trillingen gemeten en de hoogte dat de knikker steeds komt maar natuurlijk ook de afgelegde weg van de knikker. Nu is alleen de vraag hoe we kunnen bereken dat deze trilling harmoisch is.

Kan iemand mij verder helpen?

Marleen :D

Berichten: 503

Re: Trillingen

Nagaan of de kracht evenredig is met de verplaatsing.

Kan je misschien het experiment beter beschrijven? Een tekening,..

Misschien kan je dat gewoon er theoretisch uit afleiden? Kijk wat de krachten zijn die werken op de knikker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Trillingen

Nu is alleen de vraag hoe we kunnen berekenen dat deze trilling harmonisch is.
Als ik de proef goed begrijp (je omschrijving is nogal voor interpretatie vatbaar......) denk ik dat dan zou moeten gelden T² = 4 :D 2· (r/g) , met r de straal van de bocht van de goot.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: Trillingen

Als ik de proef goed begrijp (je omschrijving is nogal voor interpretatie vatbaar......) denk ik dat dan zou moeten gelden T² = 4 :D 2· (r/g) , met r de straal van de bocht van de goot.
Als ik me niet vergis benader je de knikker en de goot dan als het ware als een slinger...?

Dat mag dus alleen wanneer de gootdoorsnede een (deel van een) cirkel is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Trillingen

Hoe ziet die goot eruit dan? Niet als een halve cirkel?

leentje2 moet toch de situatie wat uitgebreider beschrijven, want zo blijft het gissen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Trillingen

Nu is alleen de vraag hoe we kunnen bereken dat deze trilling harmonisch is.
Je probleem is vrijwel identiek met de mathematische slinger.
Nu is alleen de vraag hoe we kunnen bereken dat deze trilling harmonisch is.
Je probleem is vrijwel identiek met de mathematische slinger. Alleen is het touw vervangen door de goot.

Berichten: 503

Re: Trillingen

als ze een knikker door een goot laten rollen hebben, zou die dan niet redelijk snel tot (stabiel) evenwicht gekomen zijn, zodat we dan meer geneigd zijn tot de gedempte trilling? Of zie ik mss iets over het hoofd? :D en de vorm zou dan toch wat op een cirkel moeten trekken.. dat weten we noch niet..

Reageer