Springen naar inhoud

Kan een magnetisch inductieveld energie leveren aan een lading?

• Log in om te kunnen reageren

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2008 - 12:39

Bij het bespreken van de deeltjes versneller werd mij verteld dat een magnetisch inductie veld alleen de richting, dus de oriŽntatie van een deeltje kan veranderen en niet in staat is het deeltje energie mee te geven dit kan alleen een elektrisch veld.

Bij het bespreken van een generator zegt men echter dat de kracht die de ladingen doet trillengen en dus een spanning opwekt afkomstig is van het magnetische inductie veld.
Deze spanningen kan als energie worden aangewend om bvb een weerstand te verwarmen mag ik dan besluiten dat een magnetisch inductie veld dan toch in staat is ladingen energie mee te geven?

Groeten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juni 2008 - 13:23

De magnetische kracht verricht nooit arbeid (immers, LaTeX ). Echter, door het magnetisch veld te veranderen (beter gezegd: door een fluxverandering) wordt er een elektrisch veld geÔnduceerd en dŠt kan wel arbeid verrichten.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juni 2008 - 13:45

Hoe kan je aan die krachten vergelijking zien dat het geen arbeid kan verrichten? (immers?)

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juni 2008 - 14:06

Omdat F loodrecht op v staat (uitproduct), dus F staat altijd loodrecht op de bewegingsrichting. Daaruit volgt dat LaTeX altijd nul oplevert.
- Niels Bohr -

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2008 - 14:33

Door magnetische flux te veranderen krijg je een elektrisch veld dit veld kan wel arbeid leveren. dus kan ik een magnetisch veld zien als een soort medium?
Water in een plas kan geen arbeid leveren echter door in het water golven te maken krijg ik wel energie ter beschikking? Kan je dan niet zeggen dat een veranderend magnetisch inductie veld arbeid kan leveren? Groeten.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juni 2008 - 14:42

Bedankt Phys, het was me niet duidelijk.

@ Bert, een veranderent magnetisch veld creeert een elektrisch veld, dus ja.

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2008 - 15:53

en als je dat veranderd magnetisch veld dus de afgeleide van B invuld in die formule bekom je dan niet meer nul, na scalair product ?

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juni 2008 - 16:57

Inderdaad. Faraday: LaTeX . Deze integraal is dus in het algemeen niet nul.
En zoals je weet geldt voor de elektrische kracht LaTeX dus de elektrische kracht verricht wel arbeid.
- Niels Bohr -

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2008 - 11:54

maar hoe ga je nu van die wet van lorentz naar die van faraday?

Heidegger

Heidegger

• >25 berichten
  • 77 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2008 - 13:04

Niet. Voor zover ik weet zijn deze niet herleidbaar tot elkaar.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juni 2008 - 13:20

Huh? Je bent toch bekend met de wetten van Maxwell dacht ik? De 4 wetten van Maxwell plus de formule LaTeX formuleren in principe de hele klassieke electrodynamica.
- Niels Bohr -

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2008 - 16:59

Die wetten ken ik, ik vroeg me alleen af of ik de wet van lorentz kon aanpassen dus eerst afleiden om een db/dt te krijgen en nadien met een scalair product dan kon aantonen dat db/dt wel energie kan overdragen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juni 2008 - 20:00

Ik begrijp niet echt wat je bedoelt, maar volgens mij kan mijn vorige uitleg niet duidelijker:
Uit de wet van Farday volgt dat de lijnintegraal van het geÔnduceerde E-veld i.h.a. niet nul is, en uit de krachtwet volgt (met F=qE) dat het geÔnduceerde E-veld dus arbeid kan verrichten.
- Niels Bohr -

Bert F

Bert F

• >1k berichten
  • 2588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2008 - 11:36

Ik snap je uitleg.
Maar voor dat ik de vraag stelde vroeg ik me af waarom men bij het bespreken van generatoren ineens met dat B veld aan kwam zetten, nu begrijp ik het, het is het veranderend B veld dat mbv faraday een emk genereert.

Maar omdat F=qvxB nul geeft vroeg ik me af of je de wet kon afleiden om dan iets te krijgen waarin dB/dt in voorkomt maar dan heb je ook dF/dt en dus kan je niet onmiddellijk de energie meer berekenen zie je? Maar eigenlijk doet het niet ter zake. Groeten.

Rogresalor

Rogresalor

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2008 - 18:26

De magnetische kracht verricht nooit arbeid (immers, LaTeX

). Echter, door het magnetisch veld de veranderen (beter gezegd: door een fluxverandering) wordt er een elektrisch veld geÔnduceerd en dŠt kan wel arbeid verrichten.

Van de eerste zin dacht ik van huh?

Maar de laatste zin is helemaal correct. Transformatoren werken niet op gelijkstroom en wel op wisselstroom, dus.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures