Springen naar inhoud

Ethidium bromide

• Log in om te kunnen reageren

sarita

sarita

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2008 - 13:09

Ik heb eeb vraagje over ethidium bromide. Op ons lab wordt ethidium bromide nl. gebruikt om gelelektroforese mee te runnen. Is hier een alternatief voor, aangezien ethidium bromide carcinogeen is???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juni 2008 - 13:17

Alternatieven voor ethidiumbromide die mogelijk veiliger zijn, zijn:
  • SYBR Green I (25 keer gevoeliger dan ethidiumbromide, maar ook duurder);
  • SYBR Safe (een variant van SYBR Green I; ongeveer even gevoelig als ethidiumbromide, maar eveneens duurder).
PS: Men verdenkt ethidiumbromide er inderdaad van kankerverwekkend te zijn, maar directe aanwijzingen hiervoor zijn er niet.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2008 - 14:18

Ik heb een heleboel alternatieven geprobeerd (SYBR green, SYBR gold zelfs, en nog een paar) maar in mijn handen was dat een heel stuk bewerkelijker, en een stuk minder goed dan ethidiumbromide, en inderdaad honderden malen zo duur.

Over het carcinogene gehalte.. tja daar wordt over gespeculeerd, maar de huidige opvatting is geloof ik dat als je een ul puur binnenkrijgt dat ongeveer net zo erg is als het roken van 1 sigaret. En daar je het zeer sterk verdunt gebruikt, met goede (!!) handschoenen en er voorzichtig mee omspringt (neem ik aan) kan het eigenlijk weinig kwaad, gewoon geen grote potten hanteren, alles aliquotten en eventueel voorverdunnen. Als er maar duidelijke regels zijn waar iedereen zich aan houd, gebeurt er eigenlijk niets.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Drs.P

Drs.P

• >100 berichten
  • 163 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2008 - 21:18

Op sommige labs worden de gels ook in de EtBr gedrenkt, maar schoner is het om de EtBr toe te voegen na het opkoken, voor het gieten. Hierbij heb je ook veel minder nodig...

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2008 - 09:10

Niet perse, want de staining vloeistof met EthBr kun je gewoon bewaren en hergebruiken, dus wat uiteindelijk minder gebruikt weet ik niet. Direct aan de gel toevoegen is makkelijker en sneller (nastainen kost toch weer minstens 20 min) maar ethidiumbromide heeft een zeer gering effect op het DNA in de gel, dus wil je een zeer specifieke scheiding tussen stukken die erg dicht bij elkaar liggen, dan is nastainen een stuk naukeuriger. Het hangt een beetje van je toepassing af.

sarita

sarita

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2008 - 10:30

En heeft een van jullie misschien ervaring met Oxazole Yellow (YO), Thiazole Orange (TO) of Picogreen (PG)?

Timtico

Timtico

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2008 - 16:01

Op sommige labs worden de gels ook in de EtBr gedrenkt, maar schoner is het om de EtBr toe te voegen na het opkoken, voor het gieten. Hierbij heb je ook veel minder nodig...

Niet alleen dat, het is ook nog eens veiliger want bij hoge temperaturen komt EtBr in het damp terecht, en adem je het dus mogelijk in.

Timtico

Timtico

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2008 - 16:06

Ik heb een heleboel alternatieven geprobeerd (SYBR green, SYBR gold zelfs, en nog een paar) maar in mijn handen was dat een heel stuk bewerkelijker, en een stuk minder goed dan ethidiumbromide, en inderdaad honderden malen zo duur.

Over het carcinogene gehalte.. tja daar wordt over gespeculeerd, maar de huidige opvatting is geloof ik dat als je een ul puur binnenkrijgt dat ongeveer net zo erg is als het roken van 1 sigaret. En daar je het zeer sterk verdunt gebruikt, met goede (!!) handschoenen en er voorzichtig mee omspringt (neem ik aan) kan het eigenlijk weinig kwaad, gewoon geen grote potten hanteren, alles aliquotten en eventueel voorverdunnen. Als er maar duidelijke regels zijn waar iedereen zich aan houd, gebeurt er eigenlijk niets.

Bewerkelijker? Hoe bedoel je dat.
Het werken met SYBR green (of SYBR Safe) is juist minder bewerkelijker aangezien je het direct al tijdens het oplossen van je agarose kunt gebruiken, en niet later nog eens apart hoeft toe te voegen. Ook is het minder bewerkelijk aangezien je veel minder veiligheidsmaatregelen in acht hoeft te nemen (je hoeft zelfs geen handschoenen te gebruiken bij bijv. Sybr Safe.), je niet in de zuurkast hoeft te werken omdat je nu niet bang hoeft te zijn dat ethidiumbromide vrijkomt in de dampen van je hete geloplossing, en je hebt geen omslachtige opslage meer nodig. etc etc.

Ik zie alleen maar voordelen voor het gebruik van EtBr alternatieven zoals SYBR Green varianten, maarja.. de prijs, dat is in de meeste laboratoria toch een struikelblok.

Een ul pure ethidiumbromide binnenkrijgen net zo schadelijk als een sigaret??? heb je daar een bron oid van?

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2008 - 08:45

Ik zie alleen maar voordelen voor het gebruik van EtBr alternatieven zoals SYBR Green varianten, maarja.. de prijs, dat is in de meeste laboratoria toch een struikelblok.

Dat, en op de een of de andere manier zagen mijn gels er lang zo mooi niet uit als met ethidium, maar dat kan natuurlijk ook aan mij en mijn gels liggen. Ik heb trouwens volgens mij alleen sybrgold getest, niet de sybrgreen.

Een ul pure ethidiumbromide binnenkrijgen net zo schadelijk als een sigaret??? heb je daar een bron oid van?

Nee, ik zal eens zoeken, maar dat is wat ik al minstens 4 verschillende labs heb horen roepen.
linkjes: http://rrresearch.bl...um-bromide.html
link2

wiki
Hoewel ik ook niet weet hoe waar dit is.

Als je googeld op "ethidium bromide sigarette" krijg je wel vaak te lezen wat ik zei: in sigaretten zitten veel meer en veel gevaarlijker carcinogene stoffen dan in ethbr, maar een betrouwbare bron kon ik zo snel niet erbij vinden.

We werken met wel meer niet zo heel fijne stofjes in het lab. Ik denk dat als je er gewoon verstandig en veilig mee omgaat het geen ernstig schadelijke gevolgen zal hebben.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juli 2008 - 21:41

Sybr Safe impliceert veilig te zijn, echter kan nog steeds methylatie van DNA bewerkstelligen. Niet iets wat je echt op je handen wil krijgen.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures