Atoomklok in ruimtestation

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Atoomklok in ruimtestation

Wat meet een atoomklok in een ruimte station in vergelijking met

een zelfde klok op aarde?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Atoomklok in ruimtestation

De klok zal voorliggen, want bij massa treedt er ruimtetijd kromming op en dus gravitionele tijddilatatie. De massa drukt de lijnen die uit het assenstelsel komen omlaag om het zo voor te stellen.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 718

Re: Atoomklok in ruimtestation

Dat is overigens niet alleen theorie. De klokken in de GPS satelieten laat men bewust "te langzaam" lopen (als ze gemeten worden hier op aarde) om te voorkomen dat ze in hun omloopbaan voor gaan lopen op de klokken hier op aarde.

Berichten: 51

Re: Atoomklok in ruimtestation

Ik zat net iets te bedenken over dit fenomeen...

Wat eigenlijk gebeurt als je in een ruimteschip in de ruimte bent is dat je (relatief) word afgeschermt van bewegingen (dus energie) die normaal op aarde overal om je heen gebeuren. Dus je gaat "langzamer" door de tijd als alle andere massa dat beweegt. Dit is ook bewezen.

Maar als je dit nou probeert te perfectioneren. Maak een krachtveld om je heen dat jou compleet afsluit van massa om jou heen, en plaats jezelf dan in de ruimte, buiten bereik van zwaartekracht van een planeet. Dan in theorie zou je stilstaan in tijd. Omdat je bent afgesloten van massa, want dat is in principe de tijd die je beleeft... Misschien dé manier van tijdreizen?

Vertel mij wat je hiervan denkt... (dit draast wel compleet tegen mijn theorie in wat tijdreizen onmogelijk maakt)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Atoomklok in ruimtestation

Als je van massa afgesloten bent, gaat de tijd relatief sneller en staat de tijd dus verre van stil :shock:

Voor jou daarentegen, gaat alles buiten jou wel heel erg lanzaam. ;)

Helaas kan de tijd niet stilstaan voor jou, omdat je dan geen massa moet hebben. Om het te benaderen moet je in een zwart gat vliegen. De gravitionele tijddilatatie is dan zó groot, dat je vrijwel stilstaat voor waarnemers.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Re: Atoomklok in ruimtestation

Woops! Ja ik heb ook maar opgeschreven wat ik heel snel even dacht.. Maar denk je niet dat dit verder uitgewerkt kan worden? Of dit wel een klein kansje heeft?

Berichten: 30

Re: Atoomklok in ruimtestation

om de tijd stil te laten staan moet je toch een zo groot mogelijke

massa of snelheid hebben?

Berichten: 51

Re: Atoomklok in ruimtestation

massa heeft er niets mee te maken. Kijk naar een accu, die kan heel klein zijn, maar toch heel veel energie bevatten. En energie staat gelijk aan beweging. Beweging is snelheid, dus weinig massa, veel energie, veel snelheid :shock:

Berichten: 30

Re: Atoomklok in ruimtestation

Een zwart gat heeft een maximale massa en hier staat de tijd stil

dus massa heeft er toch wel degelijk mee te maken.

Berichten: 51

Re: Atoomklok in ruimtestation

nee tuurlijk niet! zoals ik zij;

Energie=Tijd en energie kán weldegelijk zonder massa. Alleen massa kan niet zonder energie.

Berichten: 30

Re: Atoomklok in ruimtestation

Wat is dan de oorzaak dat in een zwart gat de tijd stilstaat?

Berichten: 51

Re: Atoomklok in ruimtestation

Geen energie! Je kan dus ook veronderstellen dat het een gat in de dimensie is! net zoals dat water wegstroomd in het putje bij je eigen wastafel.

Berichten: 30

Re: Atoomklok in ruimtestation

Er is geen energie omdat de massa maximaal is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Atoomklok in ruimtestation

En het kromt de ruimtetijd dus, waardoor afstanden en tijd vervormt.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 51

Re: Atoomklok in ruimtestation

Nee. Er is geen energie omdat de massa niet meer bestaat. Maar als massa "plotseling" niet meer bestaat, gaat de energie mee, want die staat ermee in contact.

Dus wat je bij een zwart gat kan veronderstellen is, in het midden van het zwarte gat, is geen tijd, en geen ruimte. Daar is "niets". En als ergens "niets" is, zal het massa aantrekken om het verlies van massa en energie te compenseren. Maar als er geen massa meer over is om aan te trekken, wat trekt dit zwarte gat dan aan? zichzelf? of niets? dus als het "niets" aantrekt wat blijft er over als dan al het "niets" is aangetrokken? Je kan zo echt eeuwig doorgaan...

Reageer