Definitie fascisme

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 85

Definitie fascisme

Ik ben op zoek naar een goede definitie voor fascisme. Wat ik op internet vind is allemaal hopeloos vaag en de uitleg bevat alleen kenmerken van fascisme, zoals nationalisme, dictatuur en anti-communisme. Een echte definitie kan ik niet vinden en ik vraag mij af, is die er uberhaupt wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Definitie fascisme

"Fascisme" op Wikipedia(nl)

"Fascisme" in de Van Dale

Wikipedia geeft aan dat het niet eenduidig te definiëren valt, maar wel te benoemen ahv basiskenmerken. Lijkt me redelijk afgekaderd. Wat vind je vaag of snap je niet?

Tevens even verplaatst naar politicologie, daar fascisme niet alleen in de geschiedenis voorkwam.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Definitie fascisme

Ik denk dat wikipedia een belangrijk punt vergeet. Auteurs benadrukken onder de kenmerken de oprichting van parallele maatschappelijke structuren, zoals een militaire kracht, jongerenbewegingen, rechtbanken (cfr. de opgerichte websites in België), politie. Zie bijvoorbeeld dit boek.

Re: Definitie fascisme

Fascisme kenmerkt zich vooral door zijn wil op te dringen aan anderen, door het stichten van groeperingen en als het nodig is met scheldpartijen, beledigingen en geweld. Ze zijn zeer gevoelig voor symboliek, vlaggen en kentekens. Ze moeten het vooral hebben van de lagere minder geschoolde bevolking. In een zelfstandig denkend individu zien zij een gevaar. De vrije meningsuiting moet dan ook zo snel mogelijk aan banden worden gelegd. Inspelen op het gevoel van rassisme bij de bevolking leverd stemmen op. Vooral zijn eigen volk in de hemel prijzen(Herenvolk) (Eigen volk eerst) etc. Kortom alles wat extremistisch is, is een vorm van fascisme.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Definitie fascisme

Dat ben ik niet met je eens, raf. Fascisme is wel nationalistisch, maar da's iets anders dan eigen volk eerst en rascisme. Fascisme wordt wel vaak geassocieerd met rascisme, maar die kunnen compleet los van elkaar staan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Definitie fascisme

Akkoord ze staan los van elkaar, maar ze groeien in het zelfde stinkend nest.

Reageer