[natuurkunde] paradox paard en wagen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] paradox paard en wagen

Hallo allemaal

Nou dus een paard trekt een kar. Volgens de 3de wet van newton heb je daarbij een aktiekracht(paard trekt) en een reaktiekracht (kar trekt net zo hard en in tegengestelde richting terug). Dat zou dus betekenen dat een paard en wagen nooit kunnen starten met bewegen gezien de resulterende kracht altijd 0 is.

Nou weten we allemaal dat een paard en wagen wel vooruit komen. Nou denk ik dat dat iets te maken heeft met de richting waarin de beweging plaatsvind. de verplaatsing kan immers bij een recht vlak alleen maar horizontaal zijn dus de ontbonden kracht naar boven haalt weinig uit. Ik denk dan dus dat de reaktiekracht die de kar horizontaal naar achter trekt kleiner is dan de aktiekracht van het paard die naar voren gaat.

Mocht iemand dit voor mij kunnen verduidelijken HEEL GRAAG! :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] paradox paard en wagen

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=83543

mocht je er daarmee niet uit zijn, sluit dan daar aan??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: [natuurkunde] paradox paard en wagen

ik zal u daar het antwoord op geven:

in de bijlage vind ge een figuur. ik zal er wa uitleg bijgeven.

ik heb drie systemen virjgemaakt: kar, touw en paard. ik heb daar ergens een lader rond getrokken om te laten zien dat de som van de krachten daar gelijk is aan 0( dit zijn de inwendige krachten) en buiten blijft er nog een uitwendige kracht over.

dus het systeem gaat wel vooruit. let ook op, de wet van newton zegt dat de resultante van de UITWENDIGE krachten gelijk is aan massa *versnelling vant systeem. de andere zijn inwendige krachten. of om het anders te zeggen: er mag dan wel een tegenwerkende kracht opt paard werken, maar verder naar links in het systeem zullen we terug een kracht vinden die het paard wel terug naar rechts duwt, of de tegenwerkende kracht op het paard opheft.

dus we gaan naar de rechterkant vant touw, en daar is er terug een kracht naar rechts. dus die duwt het paard terug naar rechts. en nog verder naar links is er de kracht op het touw naar links, opgehoffen door de kracht naar rechts op de kar........
Bijlagen
paardkar.jpg
paardkar.jpg (34.66 KiB) 363 keer bekeken

Reageer