Pcr

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 20

Pcr

Welke bewering ivm de pcr techniek is niet correct?

a voor pcr heb je DNA polymerase nodig en een afwisseling van temperatuur

b bij de temperatuursdaling wijkt de dubbelstreng uiteen en bij de tempstijging werkt het polymerase

c PCR is nodig bij de moderne DNA frament

d. de pcr techniek wordt toegepast om DNA delen massaal te kopiëren

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Pcr

b
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Pcr

Want de DNA streng moet juist uiteengaan zodat de primers er op kunnen werken. Uiteengaan = denatureren dus moet de temperatuur hoog genoeg zijn.

Het moet me toch van het hart: Ik vind het nogal onbeschoft om een vraag te plaatsen zonder een 'hallo', 'groetjes', of 'bedankt'. Kwestie van toch wat respect te tonen aan de overige WSF gebruikers die je tenslotte helpen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 20

Re: Pcr

Kun je me ook zeggen waarom het b is? groetjes

bedankt voor het antwoord.groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Pcr

Afbeelding

Hier zie je alles uitgelegd op 1 tekening. Bij stap 1 valt de DNA spiraal uit elkaar. Daarvoor is er een hoge temperatuur nodig. Antwoord B beweert het tegengestelde: dat er juist een temperatuursdaling nodig is om de DNA streng uiteen te trekken. In stap 2 gaan er primers het gebied van interesse afbakenen. In stap 3 gaan de primers dan uitrekken. Na dit proces (dat van zeer korte duur is), hebben we uit 1 DNA streng 2 DNA strengen gevormd. Dit proces wordt exponentieel herhaalt.

Ps: Als je dit wil weten voor een toelatingsexamen, raad ik je sterk aan om je toch wat in de PCR techniek te verdiepen. Het was immers een grote stap vooruit in de geneeskunde.

Groetjes
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Pcr

kitty11 schreef:Welke bewering ivm de pcr techniek is niet correct?

a voor pcr heb je DNA polymerase nodig en een afwisseling van temperatuur

b bij de temperatuursdaling wijkt de dubbelstreng uiteen en bij de tempstijging werkt het polymerase

c PCR is nodig bij de moderne DNA frament

d. de pcr techniek wordt toegepast om DNA delen massaal te kopiëren
a is correct, DNA polymerase is het enzym dat de losse basenparen aan elkaar plakt (PCR heet tenslotte POLYMERASE chain reaction).

c snap ik niet zo goed waarschijnlijk missen we een paar woorden van jet oorspronkelijke antwoord.

d is ook correct. 1 stuk DNA is te klein om te analyseren dus moet je het vermeerderen. 1 miljoen identieke stukjes DNA kun je wel identificeren.

Zoals hierboven is uitgelegd is inderdaad B fout.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Pcr

Bedankt voor de aanvulling Dalton. Ik denk ook dat antwoord C niet volledig is. Aangezien de vraagstelling in het enkelvoud werd gesteld, en antwoord B fout is, ga ik er van uit antwoord C correct moet zijn.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 9

Re: Pcr

Hello,

Ik ben net nieuw hier, en vind het super dat er zo'n forum bestaat :D

Ik zag dit onderwerp, en het is alweer een tijdje geleden dat ik gePCRed heb (niet zo heel leuk om te doen vond ik eigenlijk, de theorie is mooier)

Maar weet jij heel misschien nog wat Reverse transciptase was? was dat nou dat enzym wat van de '5 na '3 ging, of had dit met virussen te maken> iets met Rna zegt mn geheugen.

Thnx :P

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Pcr

Welkom op het forum.

Ja, dat heb je helemaal juist. reverse transcriptase zet dus RNA om in DNA. In de kracht van PCR schuilt ook zijn zwakte, wordt er wel eens gezegd (steriliteit). Er zijn weinig mensen die graag PCR-en, omdat je zeer steriel moet kunnen werken.

Wil je weten of iemand steriel kan werken? Dan moet je deze persoon naar mijn mening laten PCR-en en kijken naar het resultaat :D
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 209

Re: Pcr

Het moet me toch van het hart: Ik vind het nogal onbeschoft om een vraag te plaatsen zonder een 'hallo', 'groetjes', of 'bedankt'. Kwestie van toch wat respect te tonen aan de overige WSF gebruikers die je tenslotte helpen.
Wat betreft het groeten zie ik dat bij de meeste posts ontbreken. De forumregels zeggen hierover het volgende:
Je hoeft niet te groeten.

Termen als "hallo", "bedankt" en "de groeten" spreken allen voor zich. Uiteraard zijn we vriendelijk tegen elkaar, want we vinden het leuk hier samen te posten. Groeten is dus eigenlijk alleen maar zonde van de ruimte en de moeite; het haalt de vaart uit een discussie.
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?act=boardrules

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Pcr

Ik groet ook niet in een reply, en sluit een reply ook niet af met 'vriendelijke groet' ofzo. Het zou anders wat belachelijk en te formeel worden. Voor een nieuwe post vind ik een begroeting wel passen. Bovendien zeggen deze regels dat 'het niet moet'. Ik mag er nog steeds mijn mening over geven.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 209

Re: Pcr

Bovendien zeggen deze regels dat 'het niet moet'. Ik mag er nog steeds mijn mening over geven.
Natuurlijk mag je dat. In de forumregels staat echter nadrukkelijk genoemd dat 'groeten' en 'bedanken' niet hoeft (er wordt geen onderscheid gemaakt tussen beginpost of reactie). Er worden zelfs voordelen genoemd van niet groeten. Het is in mijn ogen dan ook ongepast om het 'nogal onfatsoenlijk' te noemen wanneer iemand dit 'groeten' op het forum nalaat. Er wordt wat dat betreft immers volledig aan de huisregels voldaan waar wij te gast zijn.

Bij de meerderheid van de beginposts op dit forum ontbreekt overigens dit 'groeten', zo ook bij mijn posts. Persoonlijk vind ik dat op een forum niet getuigen van onfatsoenlijk gedrag.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Pcr

Juist het hoeft niet, maar het mag. Het is net zoals een blinde de straat helpen oversteken: Het hoeft niet maar het mag. Persoonlijk vind ik het vrij beleefd om dit wel te doen. Net zoals ik het beleeft vind iemand te groeten, ook op een forum.

Bovendien zegt de regel die jij hebt opgehaald:
Groeten is dus eigenlijk alleen maar zonde van de ruimte en de moeite; het haalt de vaart uit een discussie.
Nu heb je mij op iets vrij zinloos willen wijzen (wat ook ik een PM kon). Door deze nieuwe discussie (door jou opgestart) is er zeker moeite, tijd, en ruimte verloren gegaan. Bovendien is deze mooie discussie over PCR (spijtig genoeg) volledig uit de vaart gegaan.

Ik zou dus aan jou willen vragen: Laat een discussie over PCR toch over PCR gaan en niet over forumregels. Wil je me op een regel wijzen, doe dit dan persoonlijk in een PM.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 163

Re: Pcr

Wil je weten of iemand steriel kan werken? Dan moet je deze persoon naar mijn mening laten PCR-en en kijken naar het resultaat :D


Hoezo dat? Waarom zou je PCR überhaupt steriel doen? (heb ik nog nooit gedaan) je helpt bij DNA zelfs geen last van RNAses!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Pcr

Tenzij je je eigen DNA wil multipliceren is het wel degelijk aan te raden steriel te werken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer