Deels of alles

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Deels of alles

Stambreuken

Als je twee stambreuken optelt, krijg je in het algemeen geen stambreuk terug. Nu is 1/{m(n+m)} + 1/{n(n+m)} = 1/{mn}. Als m en n als positieve gehele getallen gekozen worden, dan krijg je de som van twee stambreuken en dat levert weer een stambreuk.

Pythagorasdriehoeken

Als a = 2kmn, b = k(2m2-2n2) en c = k(m2 + n2) zijn, dan is a2 + b2 = c2. Hierbij zijn alle variabelen positieve gehele getallen.

Hebben we zo alle pythagorasdriehoeken te pakken?

Herondriehoeken

In een heronische driehoek zijn alle zijden en hoogtelijnen een geheel aantal malen een lengte-eenheid. Bovendien is de oppervlakte een geheel aantal malen de bijbehorende oppervlakte-eenheid. Brahmagupta (598-668) vond het volgende ‘recept’:

a = u(v²+w²) b = v(u²+w²)

c = (u+v)(uv-w²) Opp = uvw(u+v)(uv-w²)


Zie eventueel http://nl.wikipedia.org/wiki/Heron_driehoek

De vraag

Hoe kun je (in het algemeen) onderzoeken, of zo alle denkbare gevallen gevonden worden met de genoemde formules?

Berichten: 7.068

Re: Deels of alles

thermo1945 schreef:Pythagorasdriehoeken

Als a = 2kmn, b = k(2m2-2n2) en c = k(m2 + n2) zijn, dan is a2 + b2 = c2. Hierbij zijn alle variabelen positieve gehele getallen.

Hebben we zo alle pythagorasdriehoeken te pakken?
3-4-5... bekijk dat geval eens...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Deels of alles

3-4-5... bekijk dat geval eens...
k,m=2 en n=1 maar dat is niet wat ik vroeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Deels of alles

thermo1945 schreef:De vraag

Hoe kun je (in het algemeen) onderzoeken, of zo alle denkbare gevallen gevonden worden met de genoemde formules?
Die formules zijn afkomstig uit een bewijs (misschien een visueel?). Zolang een bewijs niet specifieert, hoort het geldig te zijn voor alle gevallen.

Stom voorbeeld:

Stelling: De som van de kwadraten van twee zijden van een driehoek zijn gelijk aan het kwadraat van de derde.

Bewijs:
  1. Stel, de driehoek is stomphoekig. Dit kan niet bewezen worden, meer nog, er kan bewezen worden dat dit niet zo is.
  2. Stel, de driehoek is scherphoekig. Dit kan niet bewezen worden, meer nog, er kan bewezen worden dat dit niet zo is.
  3. Stel, de driehoek is rechthoekig.
    • De twee zijden van het ene lid zijn de rechthoekszijden, en de zijde van het andere lid de schuine zijde. Deze stelling kan bewezen worden.
    • De twee zijden van het ene lid bestaan uit een rechthoekszijde en een schuine zijde. Er kan bewezen worden dat de stelling in dit geval niet opgaat.
En door zo gedurende het bewijs te specifiëren voor welke gevallen we het bewijs trachten te bewijzen, bewijzen we de stelling voor ALLE denkbare gevallen, die aan de specificaties voldoen.

Bij een soortgelijk bewijs, dat van de cosinusregel, moet men dan ook helemaal niet specifiëren om welke soort driehoek het gaat, aangezien ze opgaat voor alle driehoeken. Bijgevolg zijn alle denkbare gevallen = alle driehoeken. Bij de hierboven genoteerde stelling van pythagoras zijn alle denkbare gevallen = rechthoekige driehoeken en natuurlijk ook a en b de rechthoekszijden zodat a^2 + b^2 = c^2 met c de schuine zijde.

Ik hoop dat dit helpt.

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Berichten: 7.068

Re: Deels of alles

k,m=2 en n=1
Ben erg benieuwd hoe je denkt dat dat een a,b en c oplevert overeenkomt met een driehoek met zijde 3,4 en 5...
maar dat is niet wat ik vroeg.
Je vroeg 'Hebben we zo alle pythagorasdriehoeken te pakken?' Ik geef een tegenvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Deels of alles

Bij de hierboven genoteerde stelling van pythagoras zijn alle denkbare gevallen = rechthoekige driehoeken en natuurlijk ook a en b de rechthoekszijden zodat a^2 + b^2 = c^2 met c de schuine zijde. Ik hoop dat dit helpt.
Helaas niet. Krijg ik namelijk met alle denkbare combinaties van k, m en n alle mogelijke pythagorasdriehoeken of slechts een deelverzameling?

Dat blijkt nog niet, dacht ik.
thermo1945 schreef:Als a = 2kmn, b = k(m2-n2) en c = k(m2 + n2) zijn, dan is a2 + b2 = c2. Hierbij zijn alle variabelen positieve gehele getallen.

Hebben we zo alle pythagorasdriehoeken te pakken?
Ben erg benieuwd hoe je denkt dat dat een a, b en c oplevert overeenkomt met een driehoek met zijde 3, 4 en 5
Met k=1, m=2 en n=1 krijg je de o zo bekende 3-4-5-driehoek.
Ik geef een tegenvoorbeeld.
Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Deels of alles

thermo1945 schreef:Pythagorasdriehoeken

Als a = 2kmn, b = k(2m2-2n2) en c = k(m2 + n2) zijn, dan is a2 + b2 = c2.
Helaas is hier een fout ingeslopen: b moet k(m2-n2) zijn. Sorry voor het ongemak, tijd en energie.

Reageer