integraal in poolcoördinaten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

integraal in poolco

Kan iemand mij vertellen hoe ik bij een pooltransformatie van
\((x-1)^2+y^2 < 1\)
(cirkel met middelpunt (1,0) en straal 1) erachter kom dat de grenzen voor de hoek
\(\theta\)
liggen tussen -
\(\frac{\pi}{2}\)
en
\(\frac{\pi}{2}\)
?

Ik zou namelijk zeggen dat de grenzen gewoon
\(0\)
en
\(2\pi\)
zijn aangezien het een hele cirkel betreft.

De grenzen voor de straal r weet ik, die liggen tussen
\(0\)
en
\(2cos\theta\)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: integraal in poolco

Heb je al een schets gemaakt?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: integraal in poolco

Heb je al een schets gemaakt?
Ja, dat is dan dus die cirkel met middelpunt (1,0) en straal 1. Of zou ik hem in een r,
\(\theta\)
stelsel moeten schetsen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: integraal in poolco

Gewoon tekenen in een cartesisch assenstelsel is prima.

Maar kijk nu eens vanaf waar (en tot waar) je hoek moet lopen om de hele cirkel te beschrijven...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: integraal in poolco

TD schreef:Gewoon tekenen in een cartesisch assenstelsel is prima.

Maar kijk nu eens vanaf waar (en tot waar) je hoek moet lopen om de hele cirkel te beschrijven...
Kan je me iets meer in de richting helpen? :D Ik heb die schets al op drie manieren gemaakt, maar zie gewoon niet hoe je ziet dat die hoek van daar tot daar loopt. Misschien door de vermoeidheid van het studeren :P

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: integraal in poolco

Teken vanuit de oorsprong een rechte lijn (halfrechte), de hoek die die lijn met de x-as maakt (tegenwijzerszin) is de hoek theta. Vanaf welke hoek raak je de cirkel? En tot welke hoek moet je gaan? Je zegt van 0 tot 2pi, maar de lijn vanuit O met een hoek pi (dat is de negatieve x-as), snijdt je cirkel bijvoorbeeld niet...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7

Re: integraal in poolco

Teken vanuit de oorsprong een rechte lijn (halfrechte), de hoek die die lijn met de x-as maakt (tegenwijzerszin) is de hoek theta. Vanaf welke hoek raak je de cirkel? En tot welke hoek moet je gaan? Je zegt van 0 tot 2pi, maar de lijn vanuit O met een hoek pi (dat is de negatieve x-as), snijdt je cirkel bijvoorbeeld niet...
Bedankt :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: integraal in poolco

Graag gedaan :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 164

Re: integraal in poolco

Joeps,

Ik kwam even checken of er ondertussen nog gereageerd was op mijn vraag (http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=96433), en wat zie ik bij 'mogelijk gerelateerde onderwerpen'; net 't zelfde probleem :D .

Nu weet ik dus al dat mijn grenswaarden voor de hoek correct zijn, maar ik snap begod niet hoe je aan de grenswaarden voor de straal komt ?! Zou iemand me dat even kunnen/willen verduidelijken ?

groetjes

Willem

Berichten: 12

Re: integraal in poolco

Ik zie nog altijd niet in waarom thèta mag variëren tussen -Pi/2 en Pi/2. die circel raakt de x-as toch in het punt 0?

* ondertussen heb ik het antwoord al gevonden*
mvg, Joren

Berichten: 12

Re: integraal in poolco

om te weten tussen welke waarden r mag variëren moet je de carthesische vergelijking omzetten tot de vergelijking in poolcoördinaten. die wordt dan: (r.cos(theta)-1)²+(rsin(theta)²=1

wanneer we verder uitwerken: r=2cos(thèta)

r mag dan lopen van 0 tot 2cos(thèta)

of ben ik fout?
mvg, Joren

Berichten: 164

Re: integraal in poolco

Hoi Joren,

Heb intussen de oplossing teruggevonden in m'n nota's (nooit verwacht), en die bekom je idd op jouw manier !!

5463213 maal bedankt !

Willem

Deze mag dus toe...

bedankt

Willem

Reageer